2023 w Fundacji Orange był pełen nowości - Fundacja Orange
Pomiń nawigację

Aktualności

2023 w Fundacji Orange był pełen nowości

Jak Wam minął rok? W naszej Fundacji to był czas zakończenia jednego wielkiego przedsięwzięcia pod hasłem Lekcja:Enter, ale i startu wielu nowych inicjatyw na rzecz edukacji, rozwoju kompetencji przyszłości i praw dziecka. Odebraliśmy też kilka cennych wyróżnień.

Jeśli jesteście ciekawe i ciekawi, co robiliśmy – zapraszamy do lektury naszego podsumowania roku 2023.

Jeden koniec, a tak wiele początków

To był rok, w którym (z sukcesem) zakończyliśmy jeden z największych projektów edukacji cyfrowej w Polsce, ale i w którym zaczęliśmy wiele nowych inicjatyw: pierwszy raport z monitoringu poszanowania praw dziecka w środowisku cyfrowym, nowy program edukacyjny dla przedszkoli, kurs online o sztucznej inteligencji i o cyfrowej ekologii. W 2023 założyliśmy 20 nowych Pracowni Orange w małych miejscowościach, wsparliśmy pierwsze w Polsce badanie higieny cyfrowej i powstanie Wirtualnego Uniwersytetu Pedagogicznego. Zorganizowaliśmy też pierwsze forum całej społeczności skupionej wokół naszej fundacji. Słowem: DZIAŁO SIĘ. Dziękujemy, że jesteście z nami.

Prawa dziecka w centrum

W 2023 roku wydaliśmy pierwszy w Polsce raport z monitoringu praw i podmiotowości dziecka w dobie społeczeństwa informacyjnego „Dojrzeć do praw”, w którym opinie daje ponad 40 uznanych ekspertów i ekspertek. Publikacja zawiera też wyniki badań jakościowych z dziećmi i młodzieżą na temat ich cyfrowego świata. Jej premiera odbiła się szerokim echem w gronie osób pracujących na rzecz dzieci w Polsce.

W wyniku wielu naszych wewnętrznych refleksji przyjęliśmy w fundacji politykę ochrony praw dziecka i zrezygnowaliśmy też z publikowania wizerunków dzieci w sposób możliwy do ich identyfikacji. Podpisaliśmy także Kartę Praw Dziecka w Biznesie, zachęcając firmy, organizacje i instytucje do uwzględniania kontekstu praw dziecka w swoich działaniach. Pośród wielu wniosków z wszystkich tych działań, jedno jest dla nas pewne: rozwiązaniem wielu problemów z przedrostkiem „cyber” jest dbanie o rozwój kompetencji emocjonalnych, społecznych i uwzględnianie zdania młodych ludzi w sprawach, które ich dotyczą.  

Kompetencje społeczne kluczem do równowagi

W świecie pełnym ekranów trzeba nam właśnie więcej empatii, wartościowych relacji, doświadczenia współdziałania w grupie. Najlepiej od najmłodszych lat. Dlatego w tym roku ciężko pracowaliśmy nad nowym programem: MegaMisja dla Przedszkoli. Udało nam się zamknąć etap zgłoszeń i od nowego roku rozpoczną się zajęcia w przedszkolach nastawione na zabawę, ruch, współpracę w grupie i naukę o tym, jak nazywać i wyrażać emocje, czym jest zaufanie, jak porządkować informacje.

W naszych programach – MegaMisji dla klas 1-3 oraz #SuperKoderzy dla klas 4-8 bierze już udział 5720 uczennic i uczniów. Poznają zdrowe nawyki cyfrowe i łączą różne lekcje z nauką programowania – doświadczając współpracy w grupie.

Z ciekawych kursów, warsztatów, wydarzeń kulturalnych mogą też już korzystać mieszkańcy i mieszkanki 20 miejscowości, w których w tym roku założyliśmy nowe Pracownie Orange. Multimedialna świetlica wyposażona w sprzęt i internet to możliwość rozwoju kompetencji przyszłości. Przede wszystkim jednak integruje lokalną społeczność i wspiera działania na rzecz mieszkańców.

Rozwój nauczycielek i nauczycieli

Ze szkoleń w projekcie Lekcja:Enter współfinansowanym ze środków UE skorzystało ponad 82 tysiące nauczycieli i nauczycielek z 10 tysięcy szkół w całej Polsce. 65% z nich - z małych miejscowości i wsi. Nabywali cyfrowe kompetencje po to, aby prowadzić ciekawsze i bardziej angażujące lekcje. Był to jeden z największych projektów edukacji cyfrowej w Polsce, trwał 4 lata i dał mocne filary zmiany polskich szkół na bardziej dostosowane do potrzeb młodych ludzi wychowywanych w świecie pełnym technologii.

W tegorocznej pierwszej edycji naszego kurs online o sztucznej inteligencji #BurzaMózgów wzięło udział 940 nauczycieli i nauczycielek. Poznali zastosowania, zalety i ryzyka związane z rozwojem AI, które wpływa na całe społeczeństwo. Staraliśmy się też wspierać ich w krytycznym podejściu do nowych technologii.

Wsparciem w rozwoju kompetencji jest też Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny, który powstał w tym roku z inicjatywy prof. Romana Lepperta przy naszym wsparciu. WUP to przestrzeń darmowego dostępu i możliwości wymiany najnowszej wiedzy, inspiracji, wyników badań w gronie osób związanych z pedagogiką i edukacją. Jego kluczowy element to cośrodowe spotkania Akademickiego Zacisza online (dostępne na Facebooku i YouTubie).

Forum pełne empatii

W 2023 roku po raz pierwszy zorganizowaliśmy wspólne wydarzenie dla naszych partnerów, uczestników i uczestniczek wszystkich naszych programów. Jego hasłem przewodnim było:  „W kierunku empatii”. Grono ponad 320 osób mogło wysłuchać wystąpień m.in. Natalii de Barbaro, Magdaleny Bigaj, a także wziąć udział w warsztatach tematycznych. Koniecznie zobaczcie relację z wydarzenia, a także wystąpienia prelegentów i prelegentek, tutaj.

Higiena cyfrowa

W tym roku światło dzienne ujrzał też raport z pierwszego w Polsce badania higieny cyfrowej dorosłych Polek i Polaków, którego byliśmy partnerem. Oprócz raportu, Instytut Cyfrowego Obywatelstwa i Wydział Zdrowia WUM przygotowały także  bezpłatny test Higieny Cyfrowej -  wraz z praktycznymi poradami jest on dostępny bezpłatnie na www.higienacyfrowa.pl

Higiena cyfrowa ma wpływ nie tylko na nasze samopoczucie, ale i na planetę. Kolejna nowość roku 2023: dla osób pracujących z młodzieżą przygotowaliśmy bezpłatne scenariusze zajęć o cyfrowej ekologii, na których trwa ważna nauka o wpływie używania i produkowania nowych technologii na klimat. Młodzi uczą się tak zmieniać swoje cyfrowe nawyki, aby ograniczać te negatywne oddziaływania.  

Nagrody dajemy i dostajemy

W tym roku odbyła się trzecia edycja konkursu Nauczyciel Jutr@, który prowadzimy razem z Głosem Nauczycielskim. Tegoroczną laureatką została Aleksandra Janicka – nauczycielka z przedszkola w Strzyżowicach. Pierwszy raz w historii konkursu wręczono także Nagrodę Specjalną za szczególną postawę i działania na rzecz uczniów i uczennic – otrzymał ją Artur Tutka, nauczyciel przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Jarosławiu.

My także odebraliśmy kilka cennych wyróżnień. Nasz program wolontariatu otrzymał tytuł Dobroczyńcy Roku 2023, nasze działania na rzecz kobiet i dzieci z Ukrainy wyróżnienie Hello Women. Dostaliśmy także wyróżnienie specjalne w IV edycji konkursu Acts of Leadership Award organizowanym przez Uniwersytet SWPS, a nasz Prezes Konrad Ciesiołkiewicz otrzymał Nagrodę im Janusza Korczaka. W tym roku zostaliśmy także przyjęci do Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych.

D Z I Ę K U J E M Y

Za nami masa ważnej pracy, pozytywnych wzruszeń i szczęścia, że całym zespołem możemy choć skrawek świata zmieniać na lepsze. Działamy dalej z pełnym przekonaniem, że to, co robimy – MA SENS. Za inspirację i wsparcie dziękujemy wszystkim którzy z nami współpracują: wolontariuszkom i wolontariuszom, nauczycielkom i nauczycielom, lokalnym społecznikom i społeczniczkom, naszej Radzie Programowej, Radzie Fundacji, wielu ekspertkom i ekspertom oraz wszystkim naszym partnerom i przyjaciołom.

Wszystkim życzymy dużo dobra w Nowym Roku 2024.