Materiały i scenariusze
Materiały i scenariusze do #SuperKoderów przygotowane zostały na bazie 15 ścieżek tematycznych do wyboru przez szkołę i do realizacji na zajęciach przedmiotowych. Ścieżki te to co najmniej 10 scenariuszy lekcji i różnych materiałów dodatkowych. Jest też moduł dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Tytuły ścieżek to: Majsterkowicze 2.0, Odkrywcy świata, Poszukiwacze skarbów, Cyfrowi DJ-e, Dziennikarze przyszłości, Pogromcy języków (angielski, niemiecki, francuski), Młodzi patrioci, Robo-matematycy, Konstruktorzy gier, Mikrobitowcy, Mistrzowie internetu, Odkrywcy fizyki, 3Wymiary matematyki, Podróżnicy w czasie. Wszystkie te materiały znajdziecie w linku do scenariuszy powyżej.
#SuperKoderzy to także liczne działania dodatkowe
W programie duży nacisk kładziono na edukacje ekologiczną. Powstały specjalne materiały ścieżki eko Edukacja z Photonem i Eko-warsztaty, aby włączyć edukację ekologiczną w praktyczne działania z wykorzystaniem robotów.
#SuperKoderzy to także liczne webinary, warsztaty online, szkolenia, konkursy – zarówno dla uczniów, uczennic, jak i nauczycieli i nauczycielek. A po wybuchu pandemii – wsparcie nauczycieli i nauczycielek w zakresie prowadzenia ciekawych zajęć online.
Na stronie programu każda ze szkół zamieszczała relacje z zajęć w ramach swojej ścieżki edukacyjnej. Łącznie opublikowano ponad 6200 relacji.
Opublikowanych było też ponad 60 artykułów, które pisali trenerzy i trenerki, nauczyciele i nauczycielki działający w programie, aby wspierać popularyzację nauki programowania i dostarczać sobie nawzajem wiedzy, pomysłów i wniosków z dobrych praktyk.
Wiele działań powstało w partnerstwie m.in. z Akademią Młodego Hakera (2016-2019), Fundacją Girls Code Fun, Goethe-Institut, LOFI Robot, NODN Zyta Czechowska – specjalni.pl.
Ewaluacja programu
Program był ewaluowany. Badaliśmy zadowolenie nauczycieli i nauczycielek prowadzących zajęcia #SuperKoderów i wpływ inicjatywy na ich kompetencje cyfrowe.
83% nauczycieli_ek i 87% dyrektorów_ek ze szkół uczestniczących w programie zdecydowanie poleciłoby program pracownikom_com innych szkół.
90% uważa program za bardzo atrakcyjny dla dzieci.
74% nauczycieli_ek bardzo pozytywnie ocenia program pod względem wpływu na swój rozwój zawodowy.
Program pozwalał również na zacieśnienie współpracy pomiędzy nauczycielami i nauczycielkami różnych przedmiotów. Aż 42% nauczycieli_ek informatyki realizowało program wspólnie z „przedmiotowcami”.
Nauczyciele_ki i dyrektorzy_ki wśród zalet programu wymieniali nie tylko umiejętności czysto techniczne czy cyfrowe. 85% badanych dostrzega bardzo duży wpływ programu na umiejętność pracy w grupie, a 81% – na samodzielność dzieci w rozwiązywaniu problemów. 89% przyznało, że dzięki zajęciom lepiej poznali swoich uczniów_ennice.
Program #SuperKoderzy w 2016 roku otrzymał prestiżową nagrodę European Digital Skills, przyznawaną przez Komisję Europejską.