Superkoderzy - Fundacja Orange
Pomiń nawigację
Programy archiwalne

#SuperKoderzy

[2016-2024]

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny dla szkół. W swojej kompleksowej formule realizowany był w latach 2016–2024 i zakładał naukę programowania dla dzieci z klas 4–8. Obejmował także szkolenia dla nauczycieli i nauczycielek oraz wsparcie placówek w wyposażeniu ich w dydaktyczne urządzenia cyfrowe. Wszystko po to, aby całościowo podejść do podnoszenia kompetencji cyfrowych uczniów i uczennic.

Aktualnie można nadal korzystać z gotowych scenariuszy, aby prowadzić ciekawe, angażujące lekcje i wplatać naukę programowania w przedmioty szkolne, także w zajęcia z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Materiały te są przeznaczone dla szkół, a także świetlic czy organizacji pozarządowych. 

Skorzystaj ze scenariuszy, które przygotowali dla Was #SuperKoderzy

Zobacz scenariusze
Banner
  • 8edycji #SuperKoderów

  • 1050 szkół w programie

  • 21 207dzieci w programie

  • 2 095nauczycieli i nauczycielek przeszkolonych

  • 15ścieżek tematycznych 
z nauki programowania

  • +150gotowych scenariuszy lekcji

Partner główny: Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think!

Celem programu #SuperKoderzy było całościowe podejście do podnoszenia kompetencji cyfrowych szkół

Dla dzieci

Program w swojej kompleksowej formule adresowany był do klas 4-8 szkół podstawowych. To nauka podstaw programowania i robotyki nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych. Zajęcia #SuperKoderów to także możliwość rozwijania kreatywności, logicznego myślenia i umiejętności współpracy w zespole. Razem dzieci składały i programowały roboty, stacje pogodowe, kodowały interaktywne osie czasu, drzewa genealogiczne, uczyły się tworzyć proste strony www i animacje.

Dla nauczycieli_ek

Zajęcia prowadzili nauczyciele_ki, których szkoliliśmy z podstaw programowania, aby lepiej rozumieli zagadnienie i byli przygotowani do realizacji lekcji w ramach #SuperKoderów. Wzmacniane były ich kompetencje techniczne i cyfrowe.
Łącznie w programie odbyło się 220 szkoleń tematycznych dla 1050 szkół z całej Polski.
Nauczyciele i nauczycielki mieli także do dyspozycji platformę internetową programu, na której znajdowali materiały, scenariusze, zamieszczali relacje z zajęć, ale mogli się też wymieniać doświadczeniami i pomysłami między sobą.

Dla szkół

Do programu przystępowały szkoły publiczne i niepubliczne z całej Polski. Według założeń na dodatkowe wsparcie podczas rekrutacji mogły liczyć placówki z terenów zidentyfikowanych jako zagrożone wykluczeniem cyfrowym.
Nabór zgłoszeń do każdej edycji toczył się na wiosnę. W czerwcu ogłaszaliśmy listę przyjętych do programu szkół. Od września przez cały rok szkolny trwał cykl zajęć w ramach lekcji według wybranej przez szkołę ścieżki tematycznej. Szkoły otrzymywały też dotacje na zakup niezbędnych sprzętów wspierających proces dydaktyczny, np. zestawy robotów.

Mapa szkół w programie

Mapa przedstawia ilość szkół w każdym województwie, biorących udział w programie #SuperKoderzy w latach 2016–2024 r.

Cele programu

  • Rozwijanie kompetencji cyfrowych wśród uczniów_ennic

    • Umożliwienie dzieciom zdobycia praktycznych umiejętności programistycznych.
    • Nauka logicznego myślenia, kreatywności oraz umiejętności rozwiązywania problemów.
  • Wspieranie nauczycieli i nauczycielek w prowadzeniu zajęć
z programowania

    • Organizacja szkoleń i warsztatów, aby zwiększyć ich kompetencje cyfrowe.
    • Dostarczenie narzędzi i materiałów edukacyjnych wspomagających proces dydaktyczny.
  • Zwiększenie zaangażowania uczniów_ennic w naukę przedmiotów ścisłych

    • Stymulowanie zainteresowania dzieci przedmiotami z zakresu STEAM (nauka, technologia, inżynieria, matematyka).
    • Organizacja konkursów, projektów i wydarzeń, które motywują uczniów_ennice do aktywnego uczenia się.
  • Wspieranie równości w dostępie do nowoczesnej edukacji

    • Zapewnienie dostępu do wysokiej jakości edukacji cyfrowej dla uczniów_ennic z różnych regionów Polski, w tym z terenów mniej uprzywilejowanych.
    • Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu poprzez edukację i wsparcie technologiczne.

Materiały i scenariusze

Materiały i scenariusze do #SuperKoderów przygotowane zostały na bazie 15 ścieżek tematycznych do wyboru przez szkołę i do realizacji na zajęciach przedmiotowych. Ścieżki te to co najmniej 10 scenariuszy lekcji i różnych materiałów dodatkowych. Jest też moduł dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Tytuły ścieżek to: Majsterkowicze 2.0, Odkrywcy świata, Poszukiwacze skarbów, Cyfrowi DJ-e, Dziennikarze przyszłości, Pogromcy języków (angielski, niemiecki, francuski), Młodzi patrioci, Robo-matematycy, Konstruktorzy gier, Mikrobitowcy, Mistrzowie internetu, Odkrywcy fizyki, 3Wymiary matematyki, Podróżnicy w czasie. Wszystkie te materiały znajdziecie w linku do scenariuszy powyżej.

#SuperKoderzy to także liczne działania dodatkowe

W programie duży nacisk kładziono na edukacje ekologiczną. Powstały specjalne materiały ścieżki eko Edukacja z Photonem i Eko-warsztaty, aby włączyć edukację ekologiczną w praktyczne działania z wykorzystaniem robotów.

#SuperKoderzy to także liczne webinary, warsztaty online, szkolenia, konkursy – zarówno dla uczniów, uczennic, jak i nauczycieli i nauczycielek. A po wybuchu pandemii – wsparcie nauczycieli i nauczycielek w zakresie prowadzenia ciekawych zajęć online.

Na stronie programu każda ze szkół zamieszczała relacje z zajęć w ramach swojej ścieżki edukacyjnej. Łącznie opublikowano ponad 6200 relacji.

Opublikowanych było też ponad 60 artykułów, które pisali trenerzy i trenerki, nauczyciele i nauczycielki działający w programie, aby wspierać popularyzację nauki programowania i dostarczać sobie nawzajem wiedzy, pomysłów i wniosków z dobrych praktyk.

Wiele działań powstało w partnerstwie m.in. z Akademią Młodego Hakera (2016-2019), Fundacją Girls Code Fun, Goethe-Institut, LOFI Robot, NODN Zyta Czechowska – specjalni.pl.

Ewaluacja programu

Program był ewaluowany. Badaliśmy zadowolenie nauczycieli i nauczycielek prowadzących zajęcia #SuperKoderów i wpływ inicjatywy na ich kompetencje cyfrowe.

83% nauczycieli_ek i 87% dyrektorów_ek ze szkół uczestniczących w programie zdecydowanie poleciłoby program pracownikom_com innych szkół.

90% uważa program za bardzo atrakcyjny dla dzieci.

74% nauczycieli_ek bardzo pozytywnie ocenia program pod względem wpływu na swój rozwój zawodowy.

Program pozwalał również na zacieśnienie współpracy pomiędzy nauczycielami i nauczycielkami różnych przedmiotów. Aż 42% nauczycieli_ek informatyki realizowało program wspólnie z „przedmiotowcami”.

Nauczyciele_ki i dyrektorzy_ki wśród zalet programu wymieniali nie tylko umiejętności czysto techniczne czy cyfrowe. 85% badanych dostrzega bardzo duży wpływ programu na umiejętność pracy w grupie, a 81% – na samodzielność dzieci w rozwiązywaniu problemów. 89% przyznało, że dzięki zajęciom lepiej poznali swoich uczniów_ennice.

Program #SuperKoderzy w 2016 roku otrzymał prestiżową nagrodę European Digital Skills, przyznawaną przez Komisję Europejską.