Już 4 października startuje Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny. To przestrzeń darmowego dostępu i możliwości wymiany najnowszej wiedzy, inspiracji, wyników badań w gronie osób związanych z pedagogiką i edukacją, w tym nauczycielek i nauczycieli oraz studentów i studentek kierunków społecznych. Inicjatorem projektu jest Prof. Roman Leppert, pedagog, twórca Akademickiego Zacisza, partnerem – nasza Fundacja.
Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny (WUP) to inicjatywa edukacyjna, która służy podnoszeniu wiedzy z zakresu pedagogiki oraz prezentowaniu interesujących praktyk edukacyjnych. W ramach projektu będą dostępne darmowe materiały, inspiracje, a wszystkie treści pogrupowane będą w trzy główne działy: myśl pedagogiczna, badania edukacyjne, praktyki edukacyjne. Towarzyszyć im będą polecane lektury oraz sylwetki pedagożek i pedagogów. Zasób materiałów będzie systematycznie udostępniany i rozbudowywany o nowe treści. Wszystko dostępne za darmo na www.wup.edu.pl
Kluczowy element WUP to środowe spotkania Akademickiego Zacisza online (dostępne na Facebooku i YouTubie), podczas których prof. Roman Leppert prowadzi rozmowy z cenionymi pedagogami, pedagożkami, autorami i autorkami książek, osobami pracującymi w obszarze edukacji. To także czas wymiany doświadczeń, inspiracji i refleksji w społeczności zainteresowanej współtworzeniem pedagogicznej i edukacyjnej rzeczywistości w Polsce, którą do tej pory zgromadziło Zacisze. A my jesteśmy w Fundacji fanami i fankami tych spotkań
Inicjatorem i twórcą Wirtualnego Uniwersytetu Pedagogicznego jest prof. dr hab. Roman Leppert – pedagog na co dzień związany z Uniwersytetem Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, kierownik studiów doktoranckich w zakresie pedagogiki, redaktor naczelny „Przeglądu Pedagogicznego”, członek Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN.
„Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny został pomyślany jako wirtualna przestrzeń, w której możliwe będzie (współ)tworzenie wiedzy pedagogicznej w sposób adekwatny do potrzeb społeczeństwa sieci, czyli takiego, w którym coraz większa część naszego funkcjonowania ma miejsce w rzeczywistości cyfrowej. Charakterystyczna dla tego sposobu funkcjonowania jest partycypacja, uruchamiany projekt ma ją umożliwić w sposób większy od tego, który dotychczas zapewniało Akademickie Zacisze” – mówi prof. Roman Leppert.
Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny będzie dla użytkowników i użytkowniczek przestrzenią do nieformalnego samokształcenia – bez ocen, indeksów, zaliczeń i kolokwiów. Daje dowolność wyboru tematów i materiałów według własnych preferencji i potrzeb. Dlaczego jesteśmy partnerem WUP?:
„Celem edukacji jest kształtowanie życzliwej postawy wobec ludzi i świata. Świata, w którym uczymy się wspólnie oraz wzajemnie od siebie. Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny, to kwintesencja takiego sposobu działania. Powstaje z myślą o przyszłości pedagogiki i edukacji, jednocześnie sięgając do ich ważnych korzeni. Serdecznie zapraszam do udziału w tej inicjatywie” – wyjaśnia Konrad Ciesiołkiewicz, prezes naszej Fundacji.
Działania Wirtualnego Uniwersytetu Pedagogicznego wspierać będzie rada ekspercka, w
skład której wchodzą:
- Dr Lidia Bielinis – adiunkt na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko- Mazurskiego,
- Monika Eilmes – liderka obszaru projektów unijnych reprezentująca naszą Fundację Orange,
- Dr hab. Michał Klichowski – profesor na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu,
- Dr Marek Michalak – prowadzący Instytut Praw Dziecka im. Janusza Korczaka, rzecznik praw dziecka w latach 2008-2018,
- Dr hab. Piotr Zamojski – profesor na Wydziale Nauk Społecznych Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni.
Na specjalnym spotkaniu Akademickiego Zacisza 27 września członkinie i członkowie rady zaprezentowali i skomentowali założenia projektu. Zachęcamy do obejrzenia.
Trzymajcie kciuki za powodzenie tej inicjatywy. Wchodzimy w nią z wielkim entuzjazmem i nadzieją, bo częścią naszej misji jest przyjazne wspieranie otoczenia dziecka – osób, które pracują z dziećmi i młodzież, a nauczyciele i nauczycielki pełnią kluczową rolę w rozwoju społecznym w ogóle – kształtują młode pokolenie, wpływają na to, jaka będzie przyszłość. Potrzebują też możliwości wymiany myśli, doświadczeń, wiedzy i pomysłów.