Pierwsza połowa roku w Fundacji Orange | Podsumowanie - Fundacja Orange
Pomiń nawigację

Aktualności

Pierwsza połowa roku w Fundacji Orange | Podsumowanie

Za nami pierwsza połowa roku, podsumowania programów i liczne inicjaty, z których jesteśmy niezwykle dumni, a przede wszystkim mnóstwo działań na rzecz edukacji. W 2022 roku rozpoczęliśmy monitoring ekspercki poszanowania praw i podmiotowości dzieci w środowisku cyfrowym, a w maju 2023 roku opublikowaliśmy raport pt. „Dojrzeć do praw”. Niezmiennie powtarzamy, że nie ma dla nas rzeczy ważniejszej niż dobro dzieci. Głównie tą myślą kierowaliśmy się, koordynując nasze działania.

To był bardzo intensywny czas w Fundacji Orange. Rok szkolny kończymy z refleksją nad tym, jak kluczowe znaczenie dla rozwoju dzieci i młodzieży mają nauczyciele, nauczycielki, edukatorzy i edukatorki. Nie tylko przekazują oni wiedzę, ale też odgrywają nieocenioną rolę wychowawczą dla młodych pokoleń. Dziękuję za ten ważny okres współpracy z Fundacją, także naszym wolontariuszom i wolontariuszkom, lokalnym społecznikom i społeczniczkom. To piękne, że mamy wokół siebie grono osób wrażliwych na potrzeby innych i zaangażowanych w to, żeby choć skrawek świata zmieniać na lepsze. Całym zespołem działamy dalej, by wspierać te zmiany. – mówi Małgorzata Kowalewska, liderka Działu Programowego w naszej Fundacji.

Kompetencje przyszłości już dziś

W zeszłym roku wystartowały dwie nowe inicjatywy. Pierwsza z nich to Orange Digital Center, w ramach którego działamy na rzecz rozwoju kompetencji przyszłości (nie tylko tych cyfrowych, ale także, a może przede wszystkim społecznych). ODC łączy nasze projekty edukacji pozaformalnej, w tym Pracownie Orange oraz Szkołę Kodowania.

W ramach programu Pracownie Orange – aż 20 kolejnych miejscowości zyska nowe pracownie. To już czwarta edycja, dzięki której tworzymy nowoczesne miejsca spotkań i rozwoju lokalnej społeczności. Pomysły na działanie takich świetlic zgłaszały grupy inicjatywne z całej Polski.

ODC to również Szkoła Kodowania, czyli nauka programowania dla osób w trudniejszej sytuacji. Okazała się ona strzałem w dziesiątkę. Do tej pory kursy ukończyło 70 osób.

Ważne kompetencje dla dzieci i nauczycieli

W naszych programach – MegaMisji dla klas 1-3 oraz #SuperKoderach dla starszych uczennic i uczniów szkół podstawowych bierze udział 6500 uczennic i uczniów. „Moc działania razem” – pod tym hasłem rozpoczniemy MegaMisję i #SuperKoderów z 280 szkołami. Już od września uczniowie i uczennice z całej Polski będą wzmacniać zdrowe nawyki cyfrowe i uczyć się działać zespołowo.

Z koli do Lekcji:Enter dołączyło ponad 14 tys. nauczycielek i nauczycieli. Program zapewnia bezpłatne szkolenia przygotowujące do zmiany nauczania na nowocześniejszy i adekwatniejszy sposób, który jest dostosowany do potrzeb uczniów i uczennic wychowywanych w świecie pełnym technologii.

Wraz z Głosem Nauczycielskim chcieliśmy docenić nauczycielki i nauczycieli za ich pracę i zaangażowanie. Dlatego w tym roku będzie miała miejsce już 3. edycja konkursu Nauczyciel Jutr@ towarzyszącemu konkursowi Nauczyciel Roku. Zależy nam, aby wyróżnić tych, którzy mają odwagę uczyć inaczej, z troską pielęgnować relacje z uczniami i podążać za ich potrzebami, a także mądrze wykorzystywać technologie. Zeszłoroczną laureatką tego konkursu została Aldona Rumińska-Szlaska.

Kolejną inicjatywą jest nowy program dla nauczycielek, nauczycieli oraz edukatorek i edukatorów – #BurzaMózgów. Jest to kurs online o sztucznej inteligencji od strony społecznej, a także o krytycznym podejściu do mediów cyfrowych. Pierwsze zajęcia tej edycji #BurzyMózgów wystartowały w styczniu 2023 r., a zakończyły się wraz z końcem tego roku szkolnego. Ostatecznie z kursu skorzystało 940 osób.

Nowe raporty ku dobrym zmianom

Poważnie traktujemy prawa dziecka, a jego dobro jest dla nas zawsze najważniejsze. Dlatego we współpracy z ponad czterdziestoma ekspertami i ekspertkami oraz naszą Radą Programową, podjęliśmy się autorskiej analizy stanu poszanowania podmiotowości i praw dziecka w środowisku cyfrowym. Wysłuchaliśmy też głosu młodych. Wnioski zawarliśmy w raporcie „Dojrzeć do praw”, który będziemy opracowywać co 2 lata.

Prace nad monitoringiem eksperckim trwały już od dłuższego czasu. Pierwsza edycja raportu zawiera opinie eksperckie, listę niepokojących zjawisk, wyniki badań jakościowych z dziećmi i młodzieżą, które pokazują kwestie aktywności cyfrowych z ich perspektywy. Główne rekomendacje wskazują, że rozwiązaniem wielu „cyber” problemów” jest wzmacnianie kompetencji emocjonalnych i społecznych.

W tym roku wspólnie z Instytutem Cyfrowego Obywatelstwa i Wydziałem Zdrowia WUM stworzyliśmy także raport z pierwszego w Polsce badania higieny cyfrowej dorosłych Polek i Polaków. Zależało nam, aby zwrócić uwagę na to, że nieumiejętne korzystanie z internetu i urządzeń ekranowych jest dzisiaj problemem społecznym, dotyczącym wszystkich grup wiekowych. Zdanie sobie sprawy z tego, ile czasu spędzamy  przed ekranem, jest istotną kwestią. Zauważenie, że jest on zbyt długi, może być jednym z pierwszych kroków w stronę zadbania o higienę cyfrową. Dlatego rekomendowaliśmy umiar i zdrowy rozsądek w korzystaniu z technologii.

,,Choć skrawek świata zmieniać na lepsze..."

Kluczowe jest dla nas, aby robić rzeczy, które są ważne i potrzebne – na tym skupiamy się cały czas – nie tylko ostatni rok, ale od kiedy powstała Fundacja Orange. Nie ukrywamy jednak, że niezmiernie  miłe jest docenienie naszej pracy.

W tym roku otrzymaliśmy nagrodę #HelloWoman 2023 od francuskiej Fondation Orange za wspieranie kobiet w rozwoju, aby mogły wzmacniać swoje umiejętności. Doceniono projekt #MakerWoman, który prowadzimy ze Stowarzyszeniem Robisz.to w FabLab powered by Orange oraz działania na rzecz kobiet z Ukrainy i ich dzieci.

Wolontariuszki i wolontariusze Orange Polska zostali nagrodzeni za swoje inicjatywy i działania, wielkie serce i energię do działania na rzecz innychOtrzymali tytuł „Dobroczyńca Roku 2023”. To dla nas powód do dumy i wielki zaszczyt. Zwłaszcza, że rok 2022 w wolontariacie Orange upłynął głównie pod znakiem pomocy przyjaciołom z Ukrainy, uciekającym przed tragedią wojny.

Jesteśmy też niezwykle wzruszeni, ponieważ w tym roku Nagrodę im. Janusza Korczaka w kategorii Osoby Publiczne otrzymał Konrad Ciesiołkiewicz - prezes naszej Fundacji. Kapituła Konkursu nagrodziła Konrada za wieloletnie  działania na rzecz edukacji w duchu korczakowskich idei, za wspieranie dzieci i troski o ich prawa.

W tym roku zostaliśmy także przyjęci do Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych.


Niezmiennie działamy i ładujemy energię na drugą połowę roku i pracujemy z pełnym przekonaniem, że to, co robimy, ma sens. Dziękujemy wszystkim, którzy z nami współpracują: nauczycielkom i nauczycielom w tysiącach szkół, naszym wolontariuszom i wolontariuszkom, lokalnym społecznikom i społeczniczkom, naszej Radzie Programowej, Radzie Fundacji, wielu ekspertkom i ekspertom, którzy z nami działają oraz naszym partnerom, m.in. : LOFI Robot, Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, ISP, Pomorskiej Fundacji Inicjatyw Gospodarczych, CKT oraz Fundacji "5Medium".