O tym, co czeka uczniów i szkoły dołączające do programu rozmawiamy z Krzysztofem Kosińskim, koordynatorem MegaMisji w naszej fundacji.
Zacznijmy od liczb, ile jest szkół w MegaMisji?
To już kolejny rok szkolny, w którym realizujemy program MegaMisja. W dalszym ciągu cieszy się on ogromnym zainteresowaniem. Pokazuje to, jak wielka jest potrzeba realizacji zajęć kształcących umiejętności korzystania z nowych technologii w polskich szkołach. Od początku trwania MegaMisji zaprosiliśmy już 800 szkół. To ogromna liczba, za którą stoi ponad 25 000 tysięcy przeprowadzonych zajęć, w których uczestniczyło już 15 000 najmłodszych.
Jak wyglądają przygotowania do rozpoczęcia przygody z MegaMisją? Jaką drogę muszą przejść nauczyciele od momentu w którym dowiadują się, że szkoła zacznie realizować program?
Program startuje zawsze we wrześniu, to wtedy nauczyciele otrzymują loginy do platformy internetowej, która stanowi jego cyfrowe serce. To dzięki niej nauczyciele mają dostęp do scenariuszy lekcji, filmów animowanych, które ułatwiają prowadzenie zająć oraz strefy wychowawców miejsca wymiany doświadczeń i inspiracji. Dla uczestników platforma jest czymś całkowicie nowym, dlatego żeby nauczyć ich poruszania się po niej przygotowaliśmy samouczki, które krok po kroku wprowadzają w jej tajniki. Ważnym wydarzeniem w życiu programu jest też Zjazd Liderów programu MegaMisja, dzięki któremu możemy poznać nowych uczestników oraz wymienić doświadczeniami z wychowawcami, którzy kolejny rok kontynuują swoją edukacyjną przygodę. Podczas 2 dni pełnych wykładów, inspiracyjnych dyskusji i warsztatów, dajemy Liderom i Liderkom możliwość oswojenia z tematyką kompetencji cyfrowych oraz podniesienia kwalifikacji. Wydarzenie to pełni również ważną funkcję integrującą, pomaga nam tworzyć społeczność programu. Uzupełnieniem programu jest bezpłatna aplikacja edukacyjna - MegaMisja z Psotnikiem.
Czy i jak podczas zajęć wykorzystywana jest aplikacja?
Na zajęciach nie wykorzystujemy aplikacji mobilnej MegaMisja z Psotnikiem, stworzyliśmy ją po to by dzieci mogły rozwijać swoje umiejętności nie tylko w klasie ale również w domu. Ma ona stanowić raczej pretekst do wspólnego i pożytecznego spędzania czasu dzieci z ich rodzicami.
Jakie nowości przewidzieliście od nowego roku szkolnego?
W każdym roku dbamy o to, aby w programie nie zabrakło atrakcji, są nimi np. wyzwania, dzięki którym szkoły mogą zaprosić do siebie naszego Ambasadora Grzegorz Kasdepke. Kolejną niespodzianką jest możliwość zdobycia grantu na wizytę i uczestnictwo w zajęcia w warszawskim Fablabie.
Jak wyglądają typowe zajęcia MegaMisji?
Każde zajęcia są inne, gdyż jest ich dużo, bo ponad 30 w trakcie całego roku szkolonego i dotyczą aż 11 różnych obszarów. Jednak zajęcia rozpoczynają się zawsze od odtworzenia uwielbianej przez dzieci animowanej historii Kuby, Julki i ich niesfornej sztucznej inteligencji – Psotnika. Następnie nauczyciele realizują zajęcia zgodnie ze scenariuszem. Nie mają one jednak formy tradycyjnych lekcji, wręcz przeciwnie. Dzieci pracują w grupach, odgrywają scenki, tworzą plakaty, nagrywają dźwięki i filmy. Dzięki!