Jednak restrykcje czasu epidemii były bezlitosne – także oni byli zmuszeni do przestawienia się na cyfrowe nauczanie. W poniższym wpisie podsumowujemy, jak staraliśmy się pomóc wszystkim, którym trudno odnaleźć się w nowej edukacyjnej sytuacji.
Rozpoczęliśmy od webinariów dla nauczycieli, którzy często nie wiedzieli jak zabrać się do prowadzenia zdalnych lekcji. Zaprezentowaliśmy liczne narzędzia przydatne w cyfrowej nauce. Na żywo z webinariów skorzystało z nich 6000 nauczycieli, a kolejne 27000 obejrzało
materiały dostępne online. To właśnie e-zasobów dotyczy program
Lekcja:Enter, który prowadzimy w partnerstwie z
Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz
Instytutem Spraw Publicznych.
Wspólnie z
cyfrową ekspertką Aleksandrą Schoen-Kamińską zaprosiliśmy nauczycieli klas 1-3 do przyjrzenia się temu, jak pracować z najmłodszymi. We wczesnym etapie nauczania wiele zależy od osobistego kontaktu nauczyciela z uczniem; przy lekcjach prowadzonych online takie budowanie relacji jest oczywiście bardzo utrudnione. Nie jest jednak niemożliwe, a narzędzia do pracy zdalnej są często zupełnie darmowe. Więcej na ten temat znajdziecie tutaj:
https://fundacja.orange.pl/aktualnosci/artykul/jak-prowadzic-zdalne-lekcje-webinar-dla-nauczycieli-klas-1-3
Starsi uczniowie mogli skorzystać z poranków z #SuperKoderami.
Joanna Apanasewicz i
Jacek Ścibor zabrali młodzież w podróż po świecie programowania. Korzystając z bezpłatnej platformy Scratch, przez kolejne spotkania pokazali, jak zacząć pisanie prostych programów. Wielkim finałem cyklu było samodzielne stworzenie gry, np. tej, która pokazuje naszą
nierówną walkę z koronawirusem (zagrajcie sami, to się przekonacie!).
– Pierwszy sześciotygodniowy cykl okazał się takim sukcesem, że postanowiliśmy uruchomić kolejny, trwający do 1 czerwca – mówi Monika Wrońska, koordynatorka programu #SuperKoderzy. Dotychczas w spotkaniach wzięło udział w sumie przeszło 2000 dzieci.
Nawet jeśli nie wiedzieliście o tej inicjatywie, możecie prześledzić wszystkie webinaria. Są dostępne na
na
kanale Fundacji Orange na YouTube.
Faktem jest, że w czasie epidemii w sieci pojawiło się bardzo wiele nowych możliwości. Swoje cyfrowe drzwi otworzyły sale koncertowe i muzea. Muzycy zapraszali nas do swoich domów, a profesorowie na wykłady. Nie brakowało wartościowych propozycji. Trzeba też przyznać, że dla wielu rodziców jeden z serwisów streamingowych był ratunkiem, by zyskać trochę czasu na własną pracę. W całym tym kontekście u wielu pojawiało się pytanie:
czy to nie za dużo ekranów? Dlatego przygotowaliśmy serię webinariów, w czasie której eksperci z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę: Ewa Dziemidowicz i Łukasz Wojtasik doradzą, jak rozmawiać z dziećmi o korzystaniu z urządzeń i jak madrze wyznaczać granice w tej kwestii. Spotkania odbędą się 2 czerwca, 9 czerwca i 16 czerwca, zawsze o godzinie 10.00 i 20.00. Więcej informacji pod adresem
fundacja.orange.pl/aktualnosci/artykul/jak-korzystac-z-ekranow-w-czasie-pandemii-webinary
Wiemy, że programowanie czy interaktywne zajęcia online są dostępne dla tych, którzy dysponują odpowiednimi urządzeniami. A przecież nie w każdym domu jest komputer dla każdego. Dlatego zdecdowaliśmy się wesprzeć te dzieci, dla których brak sprzętu jest prawdziwą barierą w dostępie do nauki. To młodzież z Rodzin SOS w pieczy zastępczej i w Rodzinnych Domach Czasowego Pobytu, „Puchatek I” i „Puchatek II”. Dzięki naszemu wsparciu Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce zakupiło komputery z oprogramowaniem, kamerki i słuchawki do zdalnej nauki. Więcej na ten temat znajdziecie w jednym z poprzednich wpisów.
Wszystkie powyższe działania nie byłyby możliwe bez
naszych partnerów i ekspertów, którzy przygotowywali materiały, prowadzili zajęcia, byli elastyczni i otwarci na szybkie akcje. Serdecznie Wam dziękujemy i cieszymy się, że możemy z Wami pracować! A Wam, drodzy rodzice i nauczyciele – bardzo dziękujemy za wiele słów wdzięczności. Oraz ciągłe przekonanie, że to co robimy jest potrzebne i ma głęboki sens!