Rodzina i ekrany. Relacje i bezpieczeństwo w świecie nowych technologii - Fundacja Orange
Pomiń nawigację

Strefa wiedzy

Rodzina i ekrany. Relacje i bezpieczeństwo w świecie nowych technologii

wyciągnięte dłonie, na które spadają emotikony

Rozmowy Ewy Dziemidowicz

Czuję bezradność, mój syn krzyczy i przeklina za każdym razem, kiedy ograniczam mu granie.
Boję się o jej przyszłość, nie uczy się, z nikim nie spotyka, cały czas siedzi z telefonem, nawet nie wiem, co ona tam robi.
Żadne zasady dotyczące internetu w naszym domu nie działają.
Kiedyś lubiła spędzać ze mną czas, robiłyśmy razem tyle rzeczy, teraz tylko telefon i telefon.
Nie odkłada go ani na chwilę. Nie wiem, co mam robić.

To tylko kilka przykładów wyzwań, z jakimi zmagają się rodzice dzieci i nastolatków. Coraz częściej czas, który młodzi ludzie spędzają przed ekranem, konflikty wokół sposobu, w jaki korzystają z internetu, zachowania, które podejmują online, to powody, dla których rodzina trafia do gabinetu terapeutycznego. Rzadko są to proste historie o urządzeniach ekranowych i dziecku, które nie potrafi ich odłożyć. O wiele częściej natomiast mamy do czynienia ze złożonymi opowieściami: o relacjach rodzinnych i rówieśniczych albo o ich braku, o dziecięcej samotności, krytyku wewnętrznym, niskim poczuciu sprawczości, negatywnych strategiach radzenia sobie ze stresem i presją, nieumiejętności regulowania emocji, o rodzinnych wzorcach relacyjnych, o niskich nastrojach i tak dalej. Żeby zrozumieć dziecko, które zbyt dużo czasu spędza przed ekranem, potrzebujemy spojrzeć głębiej i szerzej – bo dziecko ze smartfonem w ręku to tylko jeden element, jedna część bardzo skomplikowanego niekiedy obrazka.