Konwencja o prawach dziecka przyjęta była przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 1989 roku. Od tego czasu świat bardzo się zmienił, także w wyniku dynamicznego rozwoju technologii. Środowisko cyfrowe jest dziś jedną z przestrzeni, w której działają dzieci i młodzież. A nawet jeśli nie są bezpośrednimi użytkownikami technologii, to ma ona na nich wpływ w wielu aspektach – tak jak i na całe społeczeństwo.
Prawa dziecka przysługują każdemu bez względu na płeć, pochodzenie, rasę czy wyznanie. Ich respektowanie jest ważne także w środowisku cyfrowym, czyli w internecie, w korzystaniu z gier, aplikacji, komunikatorów czy mediów społecznościowych.
Temat praw i podmiotowości dziecka w dobie społeczeństwa informacyjnego można rozpatrywać pod kątem wielu kwestii. Poniżej znajdziecie informacje
o regulacjach i procedurach, opinie ekspertek i ekspertów, których zaprosiliśmy do debaty na ten temat oraz analizę stanu poszanowania praw i podmiotowości dziecka — Raport 2023.
Podstawą zadbania o podmiotowość dziecka są zarówno międzynarodowe dokumenty, jak i polityki ochrony wdrażane przez organizacje i instytucje. Warto uwzględniać w nich aspekty środowiska cyfrowego.
Więcej
Poznaj opinie ekspertek i ekspertów. Zobacz debatę „Dziecko.Prawa.Podmiotowość” i rekomendacje, które z niej płyną. O co warto zadbać, aby prawa dziecka były respektowane także w świecie online?
Więcej
„Prawa i podmiotowość dziecka w dobie społeczeństwa informacyjnego w Polsce”. Razem z Radą Programową opracowujemy coroczny monitoring ekspercki na ten temat, aby podnosić świadomość społeczną o problemie.
Więcej
Prawa dziecka muszą być szanowane także w środowisku cyfrowym, bo jest ono dziś naturalną przestrzenią aktywności młodych
Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem i zaniedbaniem powinny uwzględniać aspekty środowiska cyfrowego
Regulaminy usług i produktów cyfrowych, w tym serwisów społecznościowych, powinny być pisane językiem zrozumiałym dla najmłodszych użytkowników
Konieczna jest odpowiednia edukacja kształtująca postawy odpowiedzialnego poruszania się w środowisku cyfrowym i zdrowe nawyki cyfrowe
Dorośli powinni interesować się aktywnościami cyfrowymi młodych, a edukacja powinna opierać się na partnerskiej relacji z dziećmi
Objęcie edukacją osób dorosłych, które modelują postawy dzieci, a także twórców produktów cyfrowych
Edukacja rodziców, którym brakuje kompetencji i wiedzy o zjawiskach i zagrożeniach w środowisku cyfrowym
Ważne jest słuchanie dzieci i uwzględnianie ich perspektywy wszędzie tam, gdzie jest to możliwe
Warszawa, 28.02.2023. W debacie udział wzięli: dr Marek Michalak, były Rzecznik Praw Dziecka, założyciel Instytutu Praw Dziecka im. Janusza Korczaka, Marta Skierkowska, psycholożka, członkini zarządu Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, dr Grzegorz Stunża, Prezes Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej, Magdalena Bigaj, Prezeska Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa, a także dr Konrad Ciesiołkiewicz, Małgorzata Kowalewska i Antonina Bojanowska z zespołu zarządzającego Fundacji Orange