Ekspertki i eksperci o prawach dziecka - Prawa dziecka - Fundacja Orange
Pomiń nawigację
Fundacja

Podmiotowość i prawa dziecka w środowisku (nie tylko) cyfrowym

Konwencja o prawach dziecka przyjęta była przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 1989 roku. Od tego czasu świat bardzo się zmienił, także w wyniku dynamicznego rozwoju technologii. Środowisko cyfrowe jest dziś jedną z przestrzeni, w której działają dzieci i młodzież. A nawet jeśli nie są bezpośrednimi użytkownikami technologii, to ma ona na nich wpływ w wielu aspektach – tak jak i na całe społeczeństwo.

Prawa dziecka przysługują każdemu bez względu na płeć, pochodzenie, rasę czy wyznanie. Ich respektowanie jest ważne także w środowisku cyfrowym, czyli w internecie, w korzystaniu z gier, aplikacji, komunikatorów czy mediów społecznościowych.

Temat praw i podmiotowości dziecka w dobie społeczeństwa informacyjnego można rozpatrywać pod kątem wielu kwestii. Poniżej znajdziecie informacje
o regulacjach i procedurach, opinie ekspertek i ekspertów, których zaprosiliśmy do debaty na ten temat oraz analizę stanu poszanowania praw i podmiotowości dziecka — Raport 2023.

Regulacje i procedury

Podstawą zadbania o podmiotowość dziecka są zarówno międzynarodowe dokumenty, jak i polityki ochrony wdrażane przez organizacje i instytucje. Warto uwzględniać w nich aspekty środowiska cyfrowego.

Więcej

Ekspertki i eksperci o prawach dziecka

Poznaj opinie ekspertek i ekspertów. Zobacz debatę „Dziecko.Prawa.Podmiotowość” i rekomendacje, które z niej płyną. O co warto zadbać, aby prawa dziecka były respektowane także w świecie online?

Więcej

Raport

„Prawa i podmiotowość dziecka w dobie społeczeństwa informacyjnego w Polsce”. Razem z Radą Programową opracowujemy coroczny monitoring ekspercki na ten temat, aby podnosić świadomość społeczną o problemie.

Więcej

Rekomendacje eksperckie z debaty „Dziecko. Prawa. Podmiotowość”. Co jest ważne?

  • Prawa dziecka muszą być szanowane także w środowisku cyfrowym, bo jest ono dziś naturalną przestrzenią aktywności młodych

  • Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem i zaniedbaniem powinny uwzględniać aspekty środowiska cyfrowego

  • Regulaminy usług i produktów cyfrowych, w tym serwisów społecznościowych, powinny być pisane językiem zrozumiałym dla najmłodszych użytkowników

  • Konieczna jest odpowiednia edukacja kształtująca postawy odpowiedzialnego poruszania się w środowisku cyfrowym i zdrowe nawyki cyfrowe

  • Dorośli powinni interesować się aktywnościami cyfrowymi młodych, a edukacja powinna opierać się na partnerskiej relacji z dziećmi

  • Objęcie edukacją osób dorosłych, które modelują postawy dzieci, a także twórców produktów cyfrowych

  • Edukacja rodziców, którym brakuje kompetencji i wiedzy o zjawiskach i zagrożeniach w środowisku cyfrowym

  • Ważne jest słuchanie dzieci i uwzględnianie ich perspektywy wszędzie tam, gdzie jest to możliwe

  • Dziecko. Prawa. Podmiotowość. Rekomendacje, dyskusje i opinie ekspertek i ekspertów

    Pobierz

Zobacz pełny zapis debaty

Warszawa, 28.02.2023. W debacie udział wzięli: dr Marek Michalak, były Rzecznik Praw Dziecka, założyciel Instytutu Praw Dziecka im. Janusza Korczaka, Marta Skierkowska, psycholożka, członkini zarządu Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, dr Grzegorz Stunża, Prezes Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej, Magdalena Bigaj, Prezeska Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa, a także dr Konrad Ciesiołkiewicz, Małgorzata Kowalewska i Antonina Bojanowska z zespołu zarządzającego Fundacji Orange

dr Marek Michalak

Jeśli chcemy poważnie traktować ich prawa, młodzi ludzie powinni mieć przestrzeń do tego, aby wyrażać swoje zdanie i być wysłuchanymi.

dr Konrad Ciesiołkiewicz

Z praw dzieci wynikają obowiązki dorosłych, dlatego ważna jest edukacja rodziców i nauczycieli, ale także najmłodszych dzieci w przedszkolach.

Marta Skierkowska

Dla wsparcia bezpieczeństwa i dobrostanu dzieci konieczne jest wdrożenie standardów ochrony dzieci w instytucjach i organizacjach. Powinny one uwzględniać także zjawiska świata cyfrowego.

Magdalena Bigaj

Dorośli modelują zachowania dzieci, także w kontekście higieny cyfrowej. Edukacja dorosłych jest w tym kontekście niezbędna.

dr Grzegorz Stunża

Język i regulaminy zrozumiałe dla młodych to podstawa dbania o ich podmiotowość, także w serwisach społecznościowych.

dr Marek Michalak

Jeśli chcemy poważnie traktować ich prawa, młodzi ludzie powinni mieć przestrzeń do tego, aby wyrażać swoje zdanie i być wysłuchanymi.

dr Konrad Ciesiołkiewicz

Z praw dzieci wynikają obowiązki dorosłych, dlatego ważna jest edukacja rodziców i nauczycieli, ale także najmłodszych dzieci w przedszkolach.

Marta Skierkowska

Dla wsparcia bezpieczeństwa i dobrostanu dzieci konieczne jest wdrożenie standardów ochrony dzieci w instytucjach i organizacjach. Powinny one uwzględniać także zjawiska świata cyfrowego.

Magdalena Bigaj

Dorośli modelują zachowania dzieci, także w kontekście higieny cyfrowej. Edukacja dorosłych jest w tym kontekście niezbędna.

dr Grzegorz Stunża

Język i regulaminy zrozumiałe dla młodych to podstawa dbania o ich podmiotowość, także w serwisach społecznościowych.

dr Marek Michalak

Jeśli chcemy poważnie traktować ich prawa, młodzi ludzie powinni mieć przestrzeń do tego, aby wyrażać swoje zdanie i być wysłuchanymi.

dr Konrad Ciesiołkiewicz

Z praw dzieci wynikają obowiązki dorosłych, dlatego ważna jest edukacja rodziców i nauczycieli, ale także najmłodszych dzieci w przedszkolach.

Marta Skierkowska

Dla wsparcia bezpieczeństwa i dobrostanu dzieci konieczne jest wdrożenie standardów ochrony dzieci w instytucjach i organizacjach. Powinny one uwzględniać także zjawiska świata cyfrowego.

Magdalena Bigaj

Dorośli modelują zachowania dzieci, także w kontekście higieny cyfrowej. Edukacja dorosłych jest w tym kontekście niezbędna.

dr Grzegorz Stunża

Język i regulaminy zrozumiałe dla młodych to podstawa dbania o ich podmiotowość, także w serwisach społecznościowych.

O prawach dziecka w kilku słowach. Rekomendacje eksperckie z debaty.

Prawa dziecka muszą być szanowane także w środowisku cyfrowym, bo jest ono dziś naturalną przestrzenią aktywności młodych.

Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem i zaniedbaniem powinny uwzględniać aspekty środowiska cyfrowego.

Regulaminy usług i produktów cyfrowych, w tym serwisów społecznościowych, powinny być pisane językiem zrozumiałym dla najmłodszych użytkowników.

Konieczna jest odpowiednia edukacja kształtująca postawy odpowiedzialnego poruszania się w środowisku cyfrowym i zdrowe nawyki cyfrowe.

Dorośli powinni interesować się aktywnościami cyfrowymi młodych, a edukacja powinna opierać się na partnerskiej relacji z dziećmi.

Objęcie edukacją osób dorosłych, które modelują postawy dzieci, a także twórców produktów cyfrowych.

Edukacja wszystkich rodziców, którym brakuje kompetencji i wiedzy o zjawiskach i zagrożeniach w środowisku cyfrowym.

Ważne jest słuchanie dzieci i uwzględnianie ich perspektywy wszędzie tam, gdzie jest to możliwe.

Prawa dziecka muszą być szanowane także w środowisku cyfrowym, bo jest ono dziś naturalną przestrzenią aktywności młodych.

Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem i zaniedbaniem powinny uwzględniać aspekty środowiska cyfrowego.

Regulaminy usług i produktów cyfrowych, w tym serwisów społecznościowych, powinny być pisane językiem zrozumiałym dla najmłodszych użytkowników.

Konieczna jest odpowiednia edukacja kształtująca postawy odpowiedzialnego poruszania się w środowisku cyfrowym i zdrowe nawyki cyfrowe.

Dorośli powinni interesować się aktywnościami cyfrowymi młodych, a edukacja powinna opierać się na partnerskiej relacji z dziećmi.

Objęcie edukacją osób dorosłych, które modelują postawy dzieci, a także twórców produktów cyfrowych.

Edukacja wszystkich rodziców, którym brakuje kompetencji i wiedzy o zjawiskach i zagrożeniach w środowisku cyfrowym.

Ważne jest słuchanie dzieci i uwzględnianie ich perspektywy wszędzie tam, gdzie jest to możliwe.

Prawa dziecka muszą być szanowane także w środowisku cyfrowym, bo jest ono dziś naturalną przestrzenią aktywności młodych.

Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem i zaniedbaniem powinny uwzględniać aspekty środowiska cyfrowego.

Regulaminy usług i produktów cyfrowych, w tym serwisów społecznościowych, powinny być pisane językiem zrozumiałym dla najmłodszych użytkowników.

Konieczna jest odpowiednia edukacja kształtująca postawy odpowiedzialnego poruszania się w środowisku cyfrowym i zdrowe nawyki cyfrowe.

Dorośli powinni interesować się aktywnościami cyfrowymi młodych, a edukacja powinna opierać się na partnerskiej relacji z dziećmi.

Objęcie edukacją osób dorosłych, które modelują postawy dzieci, a także twórców produktów cyfrowych.

Edukacja wszystkich rodziców, którym brakuje kompetencji i wiedzy o zjawiskach i zagrożeniach w środowisku cyfrowym.

Ważne jest słuchanie dzieci i uwzględnianie ich perspektywy wszędzie tam, gdzie jest to możliwe.

Edukacja w trosce o prawa dziecka

Ważne, aby dzieci i młodzież były świadome swoich praw i wysłuchane przez dorosłych w sprawach, które ich dotyczą. Zachęcamy szkoły i placówki edukacyjne do podejmowania tego tematu w ramach swoich działań.

Pobierz plakat dla szkół „Prawa dziecka w środowisku cyfrowym wg ONZ”

Pobierz

Ważne prawo dziecka do prywatności. Jak placówki mogą pomóc je chronić?

Czytaj poradnik