Rusza „Ogólnopolskie badanie higieny cyfrowej”, które po raz drugi prowadzimy z Fundacją Instytut Cyfrowego Obywatelstwa. Nowością jest udział w badaniu młodzieży szkolnej. Bez zmian natomiast wezmą w nim udział osoby dorosłe.
Czym jest higiena cyfrowa i dlaczego warto zrobić test?
Higiena cyfrowa to zachowania chroniące zdrowie związane z używaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, zwłaszcza internetu i urządzeń ekranowych. Pierwsze „Ogólnopolskie badanie higieny cyfrowej” odbyło się w 2022 roku na reprezentatywnej grupie dorosłych użytkowniczek i użytkowników internetu w Polsce, a wyniki można zobaczyć tutaj. Co ważne, równolegle z badaniem powstał także Test Higieny Cyfrowej, który pozwala sprawdzić czy wystarczająco chronimy swoje zdrowie w czasie używania ekranów. Test wraz z praktycznymi poradami jest dostępny bezpłatnie na stronie www.higienacyfrowa.pl. Znajdziemy tu pytania między innymi o: kontrolowanie czasu ekranowego, korzystanie z ekranów przed snem czy podczas czynności wymagających skupienia. Zatrzymanie się nad odpowiedzią i wynikiem, to ważny moment autorefleksji, który w rezultacie może prowadzić do podjęcia działań prozdrowotnych.
Dlaczego w nowym badaniu weźmie też udział młodzież szkolna?
- Wyniki badań higieny cyfrowej spotkały się z ogromnym zainteresowaniem i otworzyły debatę publiczną na temat używania internetu i ekranów przez dorosłych, czego skrzętnie staraliśmy się jako społeczeństwo unikać w poprzednich latach – mówi Magdalena Bigaj, prezeska Fundacji „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa” i autorka książki „Wychowanie przy ekranie”. – Jednocześnie stale docierają do nas głosy ze strony szkół o zapotrzebowaniu na test higieny cyfrowej dla młodzieży szkolnej. Dlatego w tej edycji badań opracowujemy adaptację Kwestionariusza Samooceny Higieny Cyfrowej w wersji dla osób w wieku 13-17 lat i po zakończeniu badań reprezentatywnych udostępnimy go do bezpłatnego użytku w formie testu.
Pracami zespołu badawczego kierują dra hab. Magdalena Woynarowska (Warszawski Uniwersytet Medyczny) i Magdalena Bigaj (Fundacja „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa”). Skład zespołu w drugiej edycji badań tworzą prof. Mariusz Panczyk (Warszawski Uniwersytet Medyczny), dr Grzegorz Stunża (Uniwersytet Gdański) i dr Konrad Ciesiołkiewicz (Fundacja Orange). Recenzentem naukowym badania został dr hab. Jacek Pyżalski, prof. UAM.
- Szczególną wartością tych badań jest ich edukacyjny charakter i utrzymanie ich w duchu psychologii pozytywnej, czyli koncentrowania się na mocnych stronach i kompetencjach badanych – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange. – Samo wypełnienie Testu Higieny Cyfrowej pozwala poznać podstawowej jej zasady. Nie demotywuje, lecz wskazuje kierunki pracy. Edukacja na ten temat nie powinna wywoływać poczucia winy, lecz wspierać we wdrażaniu zdrowych nawyków i chroniących zachowań.
Wyniki drugiej edycji badania zaprezentowane zostaną w raporcie na początku 2025 roku.