2021 w Fundacji Orange - Fundacja Orange

Aktualności

2021 w Fundacji Orange

W zeszłym roku pisaliśmy, że 2020 był rokiem „do góry nogami”. Chciałoby się powiedzieć, że właściwie ostatni rok był równie szalony i pełen wyzwań. Jesteśmy jednak dumne i dumni z tego, co udało nam się w tym roku osiągnąć. Zapraszamy na krótkie podsumowanie najważniejszych wydarzeń w 2021 r.

MegaMisja i #SuperKoderzy

W tym roku do programów dołączyło po 140 szkół. Do tego w MegaMisji rozpoczęliśmy współpracę z Towarzystwem Przyjaciół Dzieci – w programie bierze udział 10 świetlic. W #SuperKoderach są również dodatkowe projekt – „#SuperKoderowe kółka programistyczne” oraz „Ekologia z Photonem”, w których bierze udział kilkadziesiąt szkół.

Dostajemy również bardzo pozytywny feedback od nauczycielek i nauczycieli, na przykład:

„Ja jestem zachwycona! Najbardziej wymagające zadanie to to, które dotyczyło wycieczki na Islandię i Sycylię, bo uczniowie musieli samodzielnie znaleźć ciekawe informacje oraz te potrzebne! Mega Misja to pierwszy projekt, który na maxa ich zainteresował! Dla mnie jak przygotowuję zajęcia to niesamowita przygoda, bo moja głowa przetwarza scenariusz na drobne. Jednak są tak dobrze skonstruowane, że wszystkie poznawcze potrzeby są zaspokojone. A przy okazji zadania z komunikacją dużo się o sobie dowiedzieli i teraz to wykorzystują w szkolnym życiu!”

Izabela Siewniak ze Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Balinie.

Lekcja:Enter

W Lekcji jesteśmy już na półmetku projektu! W szkoleniach udział bierze już blisko 40 tys. nauczycielek i nauczycieli z całej Polski, a w naszej bazie jest prawie 70 000 scenariuszy lekcji. Ale nie skala tego projektu jest jego ewenementem – został on również bardzo pozytywnie oceniony w niezależnym badaniu KPRM na próbie aż 12 089 uczestniczek i uczestników szkoleń.

Z badania wynika m.in. że

  • 92% nauczycielek i nauczycieli twierdzi, że wzrosły ich kompetencje w wykorzystywania w pracy z uczniami narzędzi i zasobów cyfrowych
  • 87% uznało, że szkolenie było dostosowane do ich potrzeb
  • 92% stwierdziło, że szkolenia przygotowały ich do zastosowania zdobytych umiejętności na lekcjach
  • 92% uznało materiały szkoleniowe za użyteczne
  • 83% ankietowanych poleciłoby innym nauczycielom uczestnictwo w szkoleniach

Pracownie Orange i FabLab powered by Orange

Nie próżnowaliśmy również w Pracowniach Orange – otworzyliśmy pięć kolejnych makerspace’ów, a z Fundacją 5 Medium wydaliśmy Przybornik – czyli 8 scenariuszy, jak rozmawiać o zrównoważonym rozwoju i nowych technologiach.

W Gdańskim FabLabie odbyła się pierwsza edycja programu iTech Woman!, którą ukończyło 12 wspaniałych kobiet.

Za to w Warszawie miała miejsce niezła rewolucja – nasz FabLab został przeniesiony na Pragę do Centrum Kreatywności Targowa. Wciąż możecie obejrzeć transmisję live z otwarcia, bardzo polecamy.

Wolontariat

Nie zawiedli wolontariusze i wolontariuszki Fundacji Orange. Mimo kolejnego roku pandemii nie przestali działać na rzecz innych – dzieci z domów dziecka, podopiecznych placówek opiekuńczych, DPS, seniorów… Wolontariuszki i wolontariusze organizowali pikniki, spotkania, remonty, albo po prostu spędzali miło czas. W ramach Akcji Gwiazdka zorganizowali też wspaniałe prezenty i specjalne wydarzenia. I to wszystko zrobiło 1958 osób dla 82 825 beneficjentów!

Jesteśmy doceniani również na zewnątrz! Od Liderów Pro Bono Orange otrzymał certyfikat „Wolontariat Pracowniczy Wysokiej jakości” na najwyższym poziomie – jako jedna z dwóch firm w całej Polsce!

Konkurs Nauczyciel Jutr@

Po raz pierwszy w historii zorganizowaliśmy również konkurs dla nauczycielek i nauczycieli towarzyszący konkursowi Nauczyciel Roku. Otrzymaliśmy ponad 300 zgłoszeń, a zwyciężczynią została Joanna Mikusek-Przystajko ze Społecznego Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Kudowie Zdroju

Między pasją a zawodem

Chcąc włączyć się w debatę i spojrzenie na nauczycielki i nauczycieli z troską i zainteresowaniem, a także przyczynić się do zmian na lepsze opublikowaliśmy raport „Między pasją a zawodem”, w którym prezentujemy wyzwania i dylematy, z którymi mierzą się nauczycielki i nauczyciele oraz wielość ról, w które wchodzą. Zadawaliśmy pytania nauczycielom, uczniom, rodzicom i dyrektorom szkół, prowadziliśmy badania ilościowe i jakościowe, aby jak najwięcej dowiedzieć się o realiach pracy nauczycielek i nauczycieli.

Raport możecie przeczytać tutaj.

Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce

Wraz z Orange Polska i Fundacją Stocznia opublikowaliśmy raport „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce. Stan zjawiska, trendy, rekomendacje”, w którym opisaliśmy nierówności w dostępie do internetu oraz to, w jaki sposób poziom umiejętności cyfrowych i motywacji do korzystania z narzędzi cyfrowych prowadzą do różnicowania szans życiowych Polek i Polaków.

Z opracowania wynika, że obecnie wykluczenie bardziej wiąże się właśnie z postawami wobec nowych technologii, umiejętnościami i wiedzą o technologicznych możliwościach niż z fizycznym dostępem do sieci. Istotne są nadal różnice terytorialne w intensywności korzystania z sieci, mimo że w pandemii wiele osób odważniej weszło do cyfrowego świata.