2021 w Fundacji Orange - Fundacja Orange
Pomiń nawigację

Aktualności

2021 w Fundacji Orange

W zeszłym roku pisaliśmy, że 2020 był rokiem „do góry nogami”. Chciałoby się powiedzieć, że właściwie ostatni rok był równie szalony i pełen wyzwań. Jesteśmy jednak dumne i dumni z tego, co udało nam się w tym roku osiągnąć. Zapraszamy na krótkie podsumowanie najważniejszych wydarzeń w 2021 r.

Podsumowanie najważniejszych wydarzeń 2021 w Fundacji Orange

MegaMisja i #SuperKoderzy

W tym roku do programów dołączyło po 140 szkół. Do tego w MegaMisji rozpoczęliśmy współpracę z Towarzystwem Przyjaciół Dzieci – w programie bierze udział 10 świetlic. W #SuperKoderach są również dodatkowe projekt – „#SuperKoderowe kółka programistyczne” oraz „Ekologia z Photonem”, w których bierze udział kilkadziesiąt szkół.

Dostajemy również bardzo pozytywny feedback od nauczycielek i nauczycieli, na przykład:

Izabela Siewniak ze Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Balinie.

Lekcja:Enter

W Lekcji jesteśmy już na półmetku projektu! W szkoleniach udział bierze już blisko 40 tys. nauczycielek i nauczycieli z całej Polski, a w naszej bazie jest prawie 70 000 scenariuszy lekcji. Ale nie skala tego projektu jest jego ewenementem – został on również bardzo pozytywnie oceniony w niezależnym badaniu KPRM na próbie aż 12 089 uczestniczek i uczestników szkoleń.

Z badania wynika m.in. że

  • 92% nauczycielek i nauczycieli twierdzi, że wzrosły ich kompetencje w wykorzystywania w pracy z uczniami narzędzi i zasobów cyfrowych
  • 87% uznało, że szkolenie było dostosowane do ich potrzeb
  • 92% stwierdziło, że szkolenia przygotowały ich do zastosowania zdobytych umiejętności na lekcjach
  • 92% uznało materiały szkoleniowe za użyteczne
  • 83% ankietowanych poleciłoby innym nauczycielom uczestnictwo w szkoleniach

Pracownie Orange i FabLab powered by Orange

Nie próżnowaliśmy również w Pracowniach Orange – otworzyliśmy pięć kolejnych makerspace’ów, a z Fundacją 5 Medium wydaliśmy Przybornik – czyli 8 scenariuszy, jak rozmawiać o zrównoważonym rozwoju i nowych technologiach.

W Gdańskim FabLabie odbyła się pierwsza edycja programu iTech Woman!, którą ukończyło 12 wspaniałych kobiet.

Za to w Warszawie miała miejsce niezła rewolucja – nasz FabLab został przeniesiony na Pragę do Centrum Kreatywności Targowa. Wciąż możecie obejrzeć transmisję live z otwarcia, bardzo polecamy.

Wolontariat

Nie zawiedli wolontariusze i wolontariuszki Fundacji Orange. Mimo kolejnego roku pandemii nie przestali działać na rzecz innych – dzieci z domów dziecka, podopiecznych placówek opiekuńczych, DPS, seniorów… Wolontariuszki i wolontariusze organizowali pikniki, spotkania, remonty, albo po prostu spędzali miło czas. W ramach Akcji Gwiazdka zorganizowali też wspaniałe prezenty i specjalne wydarzenia. I to wszystko zrobiło 1958 osób dla 82 825 beneficjentów!

Jesteśmy doceniani również na zewnątrz! Od Liderów Pro Bono Orange otrzymał certyfikat „Wolontariat Pracowniczy Wysokiej jakości” na najwyższym poziomie – jako jedna z dwóch firm w całej Polsce!

Konkurs Nauczyciel Jutr@

Po raz pierwszy w historii zorganizowaliśmy również konkurs dla nauczycielek i nauczycieli towarzyszący konkursowi Nauczyciel Roku. Otrzymaliśmy ponad 300 zgłoszeń, a zwyciężczynią została Joanna Mikusek-Przystajko ze Społecznego Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Kudowie Zdroju

Między pasją a zawodem

Chcąc włączyć się w debatę i spojrzenie na nauczycielki i nauczycieli z troską i zainteresowaniem, a także przyczynić się do zmian na lepsze opublikowaliśmy raport „Między pasją a zawodem”, w którym prezentujemy wyzwania i dylematy, z którymi mierzą się nauczycielki i nauczyciele oraz wielość ról, w które wchodzą. Zadawaliśmy pytania nauczycielom, uczniom, rodzicom i dyrektorom szkół, prowadziliśmy badania ilościowe i jakościowe, aby jak najwięcej dowiedzieć się o realiach pracy nauczycielek i nauczycieli.

Raport możecie przeczytać tutaj.

Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce

Wraz z Orange Polska i Fundacją Stocznia opublikowaliśmy raport „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce. Stan zjawiska, trendy, rekomendacje”, w którym opisaliśmy nierówności w dostępie do internetu oraz to, w jaki sposób poziom umiejętności cyfrowych i motywacji do korzystania z narzędzi cyfrowych prowadzą do różnicowania szans życiowych Polek i Polaków.

Z opracowania wynika, że obecnie wykluczenie bardziej wiąże się właśnie z postawami wobec nowych technologii, umiejętnościami i wiedzą o technologicznych możliwościach niż z fizycznym dostępem do sieci. Istotne są nadal różnice terytorialne w intensywności korzystania z sieci, mimo że w pandemii wiele osób odważniej weszło do cyfrowego świata.