Wolontariat pracowniczy może być bardzo efektywną formą społecznego zaangażowania. Połączenie kompetencji firmy, jej pracowników i organizacji, które trafnie rozpoznają potrzeby konkretnych grup – to niemal gotowy przepis na udany projekt społeczny. Taki, który może realnie przyczynić się do rozwiązania wielu problemów – czy to w obszarze edukacji, pomocy socjalnej, czy ekologii. Dlatego cieszy mnie, że wolontariat pracowniczy jest coraz bardziej popularny wśród polskich firm.
Doświadczenia w Orange pokazują, że ludzie chcą udzielać się społecznie, potrzebują oderwania się od pracy, które ma dobroczynny sens, i doceniają to, że firma wspiera ich w tym zaangażowaniu. Nasze początki były dość spontaniczne, bo pracownicy sami, oddolnie realizowali akcje pomocowe. Widząc to, w 2003 roku postanowiliśmy, że będziemy ich w tym wspierać. Dziś wolontariat pracowniczy w Orange jest najliczniejszym programem tego typu w Polsce, a rocznie z naszą Fundacją działa aż 3500 pracowników.
Jak to się stało? Jednym z wielu powodów jest to, że nie przestaliśmy uwzględniać opinii i – różnorodnych czasami – potrzeb pracowników-wolontariuszy. A kiedy inicjatywa się rozrosła, zareagowaliśmy szybko, wdrażając nowoczesną aplikację do zarządzania programem. Dzięki niej pracownicy mają dostęp do informacji, gdzie, kiedy i jaki typ pomocy jest potrzebny, mogą łączyć się w grupy, wybrać dogodny termin i miejsce akcji. W tak zabieganym świecie odnajdują szybkie podpowiedzi – to duże ułatwienie.
Przyjęliśmy też, że rolą Fundacji Orange jest wspieranie wolontariuszy w tym, żeby ich przedsięwzięcia były dopasowane do realnych potrzeb i efektywne. Wiele osób na naszych oczach stało się profesjonalnymi działaczami społecznymi. Rozwijając przy tym lub ujawniając kompetencje przydatne też w pracy zawodowej. Korzyści z wolontariatu zwykle sięgają o wiele dalej niż pierwotne założenia, co zauważą Państwo w wynikach niniejszego badania.
Przyszłość wolontariatu pracowniczego w Polsce widzę w jasnych barwach. Wiem, że wolontariusze pod skrzydłami swoich firm robią wiele dobrego dla społeczeństwa. A przy tym odczuwają satysfakcję, że pracują w organizacji wrażliwej na potrzeby innych. Mam nadzieję, że lektura tego raportu pomoże wielu firmom i organizacjom wyciągnąć mądre wnioski dla siebie i realizować programy wolontariatu w profesjonalny sposób.