Czy wiesz, że Internet i to, w jaki sposób używamy cyfrowych narzędzi wpływa nie tylko na nasze zdrowie, lecz także na planetę, klimat i środowisko? Chcesz uczyć dzieci i młodzież, jak mądrze ograniczać negatywny wpływ technologii na środowisko? To świetnie się składa, bo przygotowaliśmy dla Ciebie cykl porad i ciekawostek, które publikować będziemy na naszych kanałach, a już we wrześniu będą dostępne do pobrania scenariusze zajęć dla szkół, organizacji społecznych oraz osób, pracujących z młodzieżą. Wszystko po to, aby rozpowszechniać ważną wiedzę na temat wpływu technologii na naszą planetę.
To, ile energii zużywamy podczas korzystania z urządzeń cyfrowych, czy to, jak o nie dbamy, ma ogromne znaczenie. Warto zmniejszyć zatem negatywny wpływ cyfrowych aktywności i popularyzować ekologiczne postawy wśród członków społeczeństwa. Urządzenia cyfrowe mają bowiem wpływ zarówno na środowisko naturalne, jak i na nasze zdrowie i samopoczucie. Właśnie z tego powodu, w smartfonach, obok funkcji, takich jak tryb oszczędzania baterii, spotykamy funkcje, takie jak ograniczenie czasu, spędzanego przed ekranem czy wspieranie zdrowego snu.
Dział@j dla klimatu
Wszystko, co robimy w Internecie - czy to za pomocą smartfona, komputera czy tabletu - potrzebuje energii elektrycznej. Uruchomienie strony WWW, streamowanie filmu, wyszukiwanie w sieci - każda czynność online zużywa energię, zarówno po stronie naszego urządzenia, jak i po stronie serwerów i sieci, które muszą działać, aby wybrane treści były dla nas stale dostępne.
Energia potrzebna jest jednak nie tylko do zasilania naszych codziennych działań cyfrowych. Ogromne ilości prądu, wody oraz minerałów potrzebne są także najpierw do produkcji urządzeń, z których korzystamy do łączenia się z siecią: smartfonów, laptopów, ruterów, tablic interaktywnych, anten, telewizorów, smartwatchy, tabletów i wielu innych sprzętów. Z produkcją oraz utylizacją urządzeń cyfrowych wiążę się drugi po zapotrzebowaniu na energię, koszt środowiskowy świata cyfrowego. Wydobycie metali ziem rzadkich często odbywa się kosztem lokalnego środowiska oraz zdrowia i życia osób, pracujących w kopalniach litu, kobaltu i miedzi.
Zmniejszenie zapotrzebowania na te surowce np. poprzez wydłużenie życia sprzętu, z którego korzystamy, to kluczowy sposób na zmniejszenie negatywnych skutków ich wydobycia. To również najlepszy sposób na zmniejszenie ilości e-odpadów. Wobec tego, warto np.:
• wiedzieć, w jaki sposób produkcja sprzętu cyfrowego wpływa na środowisko,
• rozumieć, jak korzystanie z sieci zwiększa zapotrzebowanie na energię,
• znać sposoby na ograniczanie zużycia energii urządzeń, używanych na co dzień - dla planety i swojej cyfrowej higieny.
Korzystanie z Internetu, a higiena cyfrowa
PozPoza zapotrzebowaniem na energię i zasoby naturalne, warto zwrócić uwagę również na aspekty społeczno-psychologiczne. Czas, spędzany w sieci, nie zawsze jest czasem, spędzanym dobrze czy zdrowo. Podczas korzystania z urządzeń ekranowych (np. Podczas przeglądania mediów społecznościowych), kluczowe jest zachowanie balansu. W przeciwnym razie, może ono doprowadzić do negatywnych konsekwencji dla zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego. W kontekście korzystania z technologii, bardzo ważna jest umiejętność dbania o swoje zdrowie i samopoczucie. Nasza Fundacja podkreśla natomiast rolę codziennej higieny cyfrowej - każdego dnia powinniśmy wcielać w życie zasady świadomego korzystania z technologii.
Fundacja o nowych scenariuszach
Jako Fundacja, mamy na celu przede wszystkim wspieranie dzieci i młodzieży wświadomym i odpowiedzialnym uczestnictwie w życiu społeczno-cyfrowym. Dlatego staramy się tworzyć przyjazne warunki dla rozwoju najmłodszych. Kierując się dobrem dziecka, w centrum naszych działań stawiamy jego potrzeby i prawa. W tym, prawo do życia w zdrowym klimacie.
Zajęcia, realizowane w oparciu o sscenariusze „Dział@j dla klimatu”, prowadzone są już w Pracowniach Orange w małych miejscowościach, a od września, z pomocą nauczycieli, nauczycielek oraz wolontariuszy i wolontariuszek naszej Fundacji, prowadzone będą także w setkach szkół w całej Polsce.Scenariusze przygotowane zostały dla szkół, edukatorów, edukatorek, działaczy i działaczek lokalnych i przeznaczone są do prowadzenia zajęć z dziećmi w wieku 8-12 lat. Powstały one we współpracy z Kamilem Śliwowskim, członkiem naszej Rady Programowej i trenerem kompetencji cyfrowych. Kamil od kilkunastu lat związany z trzecim sektorem, współpracuje z Fundacjami Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, Panoptykon, Szkoła z Klasą. Jest współautorem wielojęzycznego kursu Green Digital Skills o cyfrowych, zielonych kompetencjach, który ukończyło prawie 20 000 osób. O etycznych, ekologicznych i edukacyjnych aspektach technologii pisze na blogu Sektor 3.0.
Konsultantką merytoryczną scenariuszy jest Mariola Fik - bibliotekarka i edukatorka kompetencji cyfrowych, trenerka Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog. Miłośniczka edukacji w duchu STEAM, w szczególności takich, które łączą zabawę, naukę i ekologię.
Zachęcamy do skorzystania z materiałów i rozpowszechniania ważnej wiedzy na temat wpływu technologii na naszą planetę. Aby zmniejszyć negatywny wpływ naszych działań i budować świadome postawy, musimy działać już od dziś!
Wszystkie scenariusze dostępne będą od września w naszej Strefie Wiedzy.