Pośród filmików o kotach, reklam i online’owych gier kryją się wspaniałe narzędzia edukacyjne, które w angażujący sposób „wkręcą” dzieci i nastolatki w fascynujący świat kodowania. Gdzie ich szukać?
www.code.org // Pakiet startowy dla najmłodszych
Platforma code.org jest jednym z najciekawszych miejsc do nauki kodowania w polskim internecie, które zainspiruje zwłaszcza najmłodsze dzieci do postawienia pierwszych programistycznych kroków. W zakładce „Uczniowie” można znaleźć zestaw samouczków skierowanych do różnych grup wiekowych i ułożonych w 20-godzinne kursy. Innymi ciekawymi zasobami są samouczki z serii Godzina Kodowania, przyciągające uwagę ikonami dziecięcej (i nie tylko) popkultury: z Minecrafta, Gwiezdnych Wojen czy Krainy Lodu. Interaktywna aplikacja prowadzi użytkownika krok po kroku – układając klocki-puzzle według proponowanego przez code.org scenariusza, dziecko poznaje zasady, którymi rządzi się programowanie. Code.org sprawdzi się jako rozrywka dla całej rodziny, także takiej, której wszyscy członkowie dopiero napiszą swoją pierwszą linijkę kodu!
www.scratch.mit.edu // Rewolucja i rewelacja
Żadne narzędzie nie przyniosło tak wielkiej zmiany w uczeniu kodowania, jak Scratch. Platforma scratch.mit.edu gromadzi kreatywne dzieciaki z całego świata, które do momentu pisania tej notki udostępniły online ponad 38 milionów programistycznych projektów (to tak, jakby każdy Polak zaprogramował swoją mini-grę!). Scratch został stworzony i jest rozwijany w Massachusetts Institute of Technology w USA.
Scratch jest językiem obiektowym, w którym kod jest „ukryty” pod postacią puzzli, które można dowolnie układać i łączyć, budując w ten sposób interaktywne historyjki, animacje, gry. Scratch to także społecznościowy serwis, pozwalający każdemu na umieszczanie stworzonych w tym języku programów, dyskutowanie o nich oraz oglądanie i remiksowanie prac stworzonych przez innych użytkowników.
CZYTAJ TAKŻE: Programowanie dla dzieci. Od czego zacząć naukę?
Kodowanie w Scratchu coraz częściej jest stałym punktem programu zajęć komputerowych w szkołach podstawowych, mimo to wciąż może być świetnym pomysłem na rodzinne komputerowe zabawy. A skąd czerpać inspiracje do tworzenia własnych projektów?
- tutaj znajdziecie wiele pomysłów na projekty, które wymyślamy i rozwijamy w ramach programu #SuperKoderzy
- tutaj znaleźć można interaktywne tutoriale przygotowane przez zespół Scratcha
- tutaj dostępne są scenariusze i instruktaże przystępne dla początkujących programistów
www.khanacademy.org // Ku „dorosłym” językom programowania
Khan Academy, organizacja edukacyjna działająca od 2006 roku w USA i obejmująca swoim zasięgiem kolejne kraje, łączy nowoczesne myślenie o edukacji i mądre wykorzystanie nowych mediów. Akademia została założona przez Salmana Khana poniekąd przypadkiem – dawał on zdalne korepetycje z matematyki swojej 12-letniej krewnej, wrzucając na YouTube filmiki z wykładami. Filmy zaczęły zyskiwać na popularności, do tego stopnia, że Khan postanowił stworzyć wyjątkową przestrzeń w internecie – miejsce, w którym dzieci, nastolatkowie i dorośli mogą się… uczyć.
Pośród wielu kursów dostępnych na Khan Academy znaleźć można materiały, przy pomocy których można spróbować swoich sił w kodowaniu w językach HTML, JavaScript, SQL. Są one ustrukturyzowane w formie kilkunasto-odcinkowych kursów, z wykładem prezentowanym w formie filmów, a także z udostępnioną dokumentacją. Co ważne, kursy dostępne są w języku polskim!
www.codeacademy.com // Dla tych, którzy chcą być PRO
Czy są wśród nas nastolatkowie? Jeśli tak, warta uwagi będzie platforma Code Academy z ogromnym katalogiem kursów dotyczących programowania front-edu, wizualizacji danych, kodowania w Pythonie i wielu, wielu innych. Kursy prowadzone są przy pomocy interaktywnej aplikacji – uczeń otrzymuje zadanie i jest „przepuszczany” do kolejnego kroku dopiero gdy wpisze poprawną odpowiedź. Uwaga, kursy są przygotowane wyłącznie w języku angielskim!
Lista stron, aplikacji i gier wspierających naukę programowania jest długa i dzięki kreatywności branży IT wciąż się powiększa. Atrakcyjne graficznie, zgrywalizowane, ciekawie i funkcjonalnie zaprojektowane – takie narzędzia z pewnością skłonią dzieci do częstszego samodzielnego kodowania. A może także i zachęcą do tego rodziców?
Karolina Czerwińska,
Fundacja Akademia Młodego Hakera