"Tydzień z internetem 2013" czas zacząć! - Dla mediów - Fundacja Orange
Pomiń nawigację

Aktualności

"Tydzień z internetem 2013" czas zacząć!

Jakie dźwięki można wydobyć ze szklanek z wodą? Gdzie znaleźć internetową mapę nieba? Jakie rozwiązania technologiczne sprawiają, że w Internecie można surfować nawet w... rękawicach bokserskich? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań, poznają już za kilka dni mieszkańcy całej Polski, którzy wezmą udział w ogólnoeuropejskiej kampanii "Tydzień z Internetem 2013".

"Tydzień z Internetem" odbędzie się w dniach 18-24 marca. W jego poprzednich dwóch edycjach wzięło udział ponad 250 tysięcy osób z kilkudziesięciu krajów (w tym 15 tysięcy w Polsce). Akcję, koordynowaną przez sieć organizacji Telecentre-Europe, aktywnie wspiera Neelie Kroes, Wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej i Komisarz Unii Europejskiej ds. Agendy Cyfrowej.

Koordynatorami polskiej edycji "Tygodnia z Internetem" są: Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego (FRSI), Fundacja Pomocy Matematykom i Informatykom Niesprawnym Ruchowo (FPMiINR) i Stowarzyszenie Miasta w Internecie (SMWI). Europejskimi partnerami kampanii są natomiast firmy UPC i Microsoft, które wspierają jej realizację także w Polsce.

Podczas "Tygodnia z Internetem" mieszkańcy całej Polski będą mogli wziąć udział
w spotkaniach zachęcających do odkrywania możliwości Internetu. Spotkania odbędą się w bibliotekach, szkołach, domach kultury, pracowniach komputerowych, a także w innych instytucjach posiadających komputery z dostępem do Internetu. Zorganizują je także stowarzyszenia oraz wolontariusze - "Latarnicy Polski Cyfrowej". (Wykaz instytucji, organizacji, a także "Latarników", którzy zorganizują spotkania, jest dostępny na stronie www.biblioteki.org</a>; organizatorzy cały czas mogą zgłaszać swój udział w kampanii).

Spotkania będą okazją do dobrej zabawy, integracji i poznawania możliwości Internetu. Zostaną zorganizowane w oparciu o scenariusze przygotowane przez koordynatorów kampanii, a w ich przeprowadzeniu pomogą wolontariusze Orange Polska i ZHP.

1.  "Zagrajmy w eksperymenty" - uczestnicy wspólnie przeprowadzą proste
i efektowne eksperymenty dotyczące pięciu zmysłów: wzroku, słuchu, smaku, węchu i dotyku. Dowiedzą się między innymi, że istnieje substancja
o właściwościach zarówno cieczy, jak i ciała stałego, sprawdzą, jakie dźwięki można wydobyć ze szklanek napełnionych wodą, od czego zależy intensywność zapachu. A dodatkowych informacji o każdym ze swoich eksperymentów będą szukać w Internecie.

2.  "Usiądź na moim miejscu" - uczestnicy spróbują zalogować się na portalu społecznościowym mając na rękach rękawice zimowe lub - bokserskie, napiszą prosty tekst, nie widząc monitora. Obejrzą także mało znany teledysk przy wyłączonym dźwięku i na podstawie samego obrazu będą starali się opisać,
o czym jest piosenka i jaką ma melodię. W ten sposób dowiedzą się, jakich trudności doświadczają osoby niepełnosprawne, korzystając z komputera
i Internetu. Przekonają się również, jakie nowoczesne rozwiązania technologiczne sprawiają, że ich funkcjonowanie w cyfrowym świecie jest nie tylko możliwe, ale znacznie łatwiejsze.

3.  "Pierwszy krok w cyfrowy świat" - to spotkanie skierowane do osób powyżej 50. roku życia, które nie miały dotychczas żadnych doświadczeń z Internetem. Rozpocznie się od rozmowy o tym, do czego w codziennym życiu mogą przydać się im nowoczesne technologie. Każdy uczestnik dowie się, jakie użyteczne dla siebie informacje może znaleźć w Internecie, w jaki sposób i gdzie ich szukać. Będą więc i ćwiczenia z wyszukiwarką, i wideo rozmowy przez Internet, a także przeglądanie ciekawych zasobów internetowych - np. zbiorów muzealnych, a nawet oglądanie internetowej mapy nieba!

4.  "Zasadź drzewo w Internecie" - uczestnicy sprawdzą w sieci, gdzie w Polsce mieszkają osoby noszące takie samo nazwisko. Będą musieli również odpowiedzieć na pytania dotyczące relacji między członkami rodziny. Kolejnym krokiem będzie poznanie historii własnej rodziny - uczestnicy naszkicują na kartkach swoje drzewo genealogiczne, a gdy już będzie gotowe - jego zalążek stworzą w Internecie.

5.  "W 80 minut dookoła świata" - to wirtualna podróż po wielu kontynentach - uczestnicy będą przeprawiać się przez dżunglę, pustynię, kanion, odwiedzą Wielką Rafę Koralową, zobaczą, jak wygląda plac przed Luwrem i najlepiej zachowane miasto Inków. Podczas spotkania wykorzystywane będą strony internetowe - między innymi mapy google, portal z panoramicznymi zdjęciami czy strona z prognozą pogody.

6.  "Koncert życzeń" - uczestnicy wyruszą w muzyczną podróż, podczas której będą mieli okazję odkryć zasoby serwisu You Tube. Wspólnie wyszukają, a następnie wysłuchają (a nawet odśpiewają!) ulubione piosenki. Będą mogli również podzielić się wspomnieniami i anegdotami związanymi z danym utworem.

7.  "Poradnia zdrowia" - uczestnicy przekonają się, jak wiele informacji o zdrowiu
i zdrowym trybie życia można znaleźć w Internecie. Poznają przydatne strony, dowiedzą się, gdzie szukać porad i jak przez Internet kontaktować się
z ekspertami.

8.  "Rozmowa - bezcenna, czyli jak skorzystać z komunikatora internetowego" - uczestnicy dowiedzą się, jak łatwo i bezpłatnie można kontaktować się ze znajomymi i bliskimi poprzez komunikatory internetowe. Przekonają się, że za pomocą Skype?a można nie tylko porozmawiać, ale
i zobaczyć inną osobę.

 

Partnerzy kampanii

  1. Centrum Edukacji Obywatelskiej - działania informacyjne skierowane do szkół

  2. Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL - działania informacyjne skierowane do społeczności lokalnych

  3. Federacja Inicjatyw Oświatowych - działania informacyjne skierowane do szkół

  4. Forum Kraków - działania informacyjne skierowane do domów kultury

  5. Laboratorium EE - współpraca merytoryczna przy scenariuszu "Zagrajmy w eksperymenty"

  6. Microsoft - działania informacyjne skierowane do e-centrów, przekazanie nagród w konkursie towarzyszącym kampanii

  7. Orange Polska i Fundacja Orange - działania informacyjne skierowane do bibliotek i Pracowni Orange, zaangażowanie pracowników Orange jako wolontariuszy, ufundowanie nagród w konkursie towarzyszącym kampanii

  8. UPC Polska - działania informacyjne skierowane do Pracowni UPC i partnerów lokalnych, ufundowanie nagród w konkursie towarzyszącym kampanii

  9. Związek Harcerstwa Polskiego - zaangażowanie harcerzy jako wolontariuszy

2013_03_14 Tydzień z Internetem.pdf