O tym jak ważny jest rozwój kompetencji cyfrowych wie chyba każdy, świadczyć o tym może liczba zaangażowanych podmiotów w naukę umiejętności programowania. W tym roku w inicjatywę Codeweek włączyły się ponad 843 podmioty, które podjęły się organizacji warsztatów z nauki programowania. Tak duże zaangażowanie prowadzi do tego, że Polska utrzymuje kolejny rok z rzędu drugą pozycję na tle Europy. Najwięcej warsztatów odbyło się w Warszawie(165), Łodzi (137) i Lublinie(45). Liczba wydarzeń była tak duża, że przez dwa tygodnie teoretycznie co 9 min startował kolejny warsztat.
Pozytywnym trendem jest coraz większy odsetek warsztatów w obszarach wiejskich i miejskich do 5 tys. mieszkańców. W tegorocznej edycji Europejskiego Tygodnia Kodowania na tych obszarach odbyło się 34% wszystkich warsztatów. Wartym odnotowania jest też fakt, że z roku na rok naukę programowania rozpoczynają dzieci w coraz młodszym wieku. W tym roku odbyło się ponad 100 wydarzeń, które organizowane były dla dzieci w wieku przedszkolnym.
Kwestia kształcenia w zakresie programowania wydaje się coraz bardziej palącym tematem. W branży IT 2016 rok został zamknięty z deficytem niemal 50 tys. programistów. Prognozy wskazują, że problem będzie się pogłębiał i w ciągu najbliższych 3 lat deficyt ten wzrośnie do 1 mln.
Cieszy więc fakt, że pomysłów jak zachęcić dzieci do nauki programowania jest coraz więcej. Co ciekawe duża część warsztatów, szczególnie dla najmłodszych, odbywa się bez udziału komputera. Często aby zrobić pierwsze kroki w dziedzinie programowania wystarczą podstawowe przybory szkolne, trochę czasu i chęć!
Aby wspierać naukę programowania przez cały rok, we współpracy z organizacjami pozarządowymi prowadzona jest strona www.koduj.gov.pl gdzie gromadzone są materiały dla rodziców i nauczycieli jakie mają pomóc w nauce programowania. Można tam również znaleźć mapę warsztatów z nauki programowani dla dzieci w swojej okolicy.