Zbadamy, jak przebiegło zdalne nauczanie - Fundacja Orange

Otwórz / zamknij menu mobilne

Menu główne

Wyszukiwarka

Zbadamy, jak przebiegło zdalne nauczanie

Zbadamy, jak przebiegło zdalne nauczanie

Zbadamy, jak przebiegło zdalne nauczanie

Jak uczniowie, rodzice i nauczyciele przystosowali się do zdalnego nauczania w czasie epidemii koronawirusa? Co szkoła może wynieść z tego doświadczenia na przyszłość? Na te pytania odpowie badanie, które realizujemy wspólnie z Polskim Towarzystwem Edukacji Medialnej i Fundacją Dbam o Mój Zasięg. Pierwsze wyniki pokażemy w czerwcu, a pełny raport na jesieni.

Galeria zdjęć

  • Ekspresowe przestawienie się na zdalne nauczanie było wyzwaniem dla szkół, rodziców i dzieci. Jakie wnioski możemy wynieść z tego doświadczenia na przyszłość? Jak zmieniło się korzystanie z nowych technologii w tym czasie? Właśnie ruszamy z badaniem pod nazwą „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa”. Bierze w nim udział 1000 nauczycieli, 6000 uczniów oraz ich rodzice z wybranych szkół podstawowych i ponadpodstawowych w całej Polsce. Przyjęliśmy szerszą perspektywę czasową dwóch miesięcy edukacji zdalnej, kiedy pierwsze emocje już opadły, po to, aby mieć bardziej miarodajny ogląd sytuacji.

    Narzędzie badawcze opracowaliśmy w taki sposób, aby móc porównać odpowiedzi nauczycieli, ich uczniów oraz rodziców tych uczniów. Dopiero takie ujęcie daje pełen obraz pozytywnych i negatywnych aspektów zdalnego nauczania. - tłumaczy dr hab. Grzegorz Ptaszek, prezes Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej.

    Badacze poszukają odpowiedzi na pytania :

    • Co myślą uczniowie, rodzice oraz nauczyciele o zdalnym nauczaniu? Jak oceniają swoje przygotowanie do tej formy zajęć?
    • Jak zmieniło się korzystanie z technologii oraz zasobów online w czasie pandemii?
    • Jak wyglądało zaangażowanie w realizację tych zajęć? Jakiego wysiłku i jakich kompetencji wymagało?
    • Jakie emocje towarzyszyły uczniom, rodzicom oraz nauczycielom w czasie zdalnego nauczania?
    • Jakiego rodzaju wsparcia oczekiwali, a jakie otrzymali?

    Jesteśmy bardzo ciekawi wyników. Szczególnie, że posłużą do przygotowania rekomendacji związanych z edukacją i higieną cyfrową w Polsce. Oprócz raportu, który udostępnimy za darmo w sieci, każda szkoła biorąca udział w badaniu otrzyma opracowanie z wynikami dedykowanymi tylko swojej placówce.

    Na pokładzie tego przedsięwzięcia jesteśmy w super gronie razem z Polskim Towarzystwem Edukacji Medialnej, Fundacją Dbam o Mój Z@sięg i całym sztabem ekspertów-badaczy. Wśród nich dr hab. Grzegorz Ptaszek, prof. AGH (Akademia Górniczo-Hutnicza, PTEM), dr Maciej Dębski (Uniwersytet Gdański, Fundacja Dbam o Mój Zasięg), Magdalena Bigaj (Fundacja Dbam o Mój Zasięg), dr hab. Jacek Pyżalski, prof. UAM (Uniwersytet im.Adama Mickiewicza) oraz dr Grzegorz Stunża (Uniwersytet Gdański).

    Więcej o projekcie: www.zdalnenauczanie.org