Jak uczniowie, rodzice i nauczyciele przystosowali się do zdalnego nauczania w czasie epidemii koronawirusa? Co szkoła może wynieść z tego doświadczenia na przyszłość? Na te pytania odpowie badanie, które realizujemy wspólnie z Polskim Towarzystwem Edukacji Medialnej i Fundacją Dbam o Mój Zasięg. Pierwsze wyniki pokażemy w czerwcu, a pełny raport na jesieni.
Ekspresowe przestawienie się na zdalne nauczanie było wyzwaniem dla szkół, rodziców i dzieci. Jakie wnioski możemy wynieść z tego doświadczenia na przyszłość? Jak zmieniło się korzystanie z nowych technologii w tym czasie? Właśnie ruszamy z badaniem pod nazwą „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa”. Bierze w nim udział 1000 nauczycieli, 6000 uczniów oraz ich rodzice z wybranych szkół podstawowych i ponadpodstawowych w całej Polsce. Przyjęliśmy szerszą perspektywę czasową dwóch miesięcy edukacji zdalnej, kiedy pierwsze emocje już opadły, po to, aby mieć bardziej miarodajny ogląd sytuacji.
– Narzędzie badawcze opracowaliśmy w taki sposób, aby móc porównać odpowiedzi nauczycieli, ich uczniów oraz rodziców tych uczniów. Dopiero takie ujęcie daje pełen obraz pozytywnych i negatywnych aspektów zdalnego nauczania. - tłumaczy dr hab. Grzegorz Ptaszek, prezes Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej.
Badacze poszukają odpowiedzi na pytania :
Jesteśmy bardzo ciekawi wyników. Szczególnie, że posłużą do przygotowania rekomendacji związanych z edukacją i higieną cyfrową w Polsce. Oprócz raportu, który udostępnimy za darmo w sieci, każda szkoła biorąca udział w badaniu otrzyma opracowanie z wynikami dedykowanymi tylko swojej placówce.
Na pokładzie tego przedsięwzięcia jesteśmy w super gronie razem z Polskim Towarzystwem Edukacji Medialnej, Fundacją Dbam o Mój Z@sięg i całym sztabem ekspertów-badaczy. Wśród nich dr hab. Grzegorz Ptaszek, prof. AGH (Akademia Górniczo-Hutnicza, PTEM), dr Maciej Dębski (Uniwersytet Gdański, Fundacja Dbam o Mój Zasięg), Magdalena Bigaj (Fundacja Dbam o Mój Zasięg), dr hab. Jacek Pyżalski, prof. UAM (Uniwersytet im.Adama Mickiewicza) oraz dr Grzegorz Stunża (Uniwersytet Gdański).
Więcej o projekcie: www.zdalnenauczanie.org