Korzystanie z ekranów przed snem czy w trakcie jedzenia, rezygnacja z aktywności na rzecz czasu online lub porównywanie się z innymi w social mediach – to tylko niektóre przykłady pokazujące, jakich tematów dotyczy higiena cyfrowa. Jej zasady poznało 9,5 tysiąca dzieci z 40 szkół w całej Polsce. Wzięły one udział w naszym projekcie szkoleniowym ABC Higieny Cyfrowej współtworzonym z Fundacją „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa”.
Higiena cyfrowa to nie tylko czas przed ekranem
Higiena cyfrowa to zachowania chroniące nasze zdrowie związane z używaniem technologii, zwłaszcza internetu i urządzeń ekranowych. Ma ona bezpośredni wpływ na poprawę naszego dobrostanu i chociaż najczęściej kojarzy się z czasem, który spędzamy przed ekranem, to kryje w sobie o wiele więcej.
Co konkretnie?
O tym dowiedziało się 9,5 tysiąca dzieci, które wzięły udział w szkoleniach „ABC Higieny Cyfrowej”. Organizowaliśmy je we współpracy z Fundacją „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa”. Przez ostatnie pół roku edukatorki i edukatorzy odwiedzili 40 małych i dużych szkół w wielu miejscach w Polsce, żeby wytłumaczyć dzieciom, dlaczego tak chętnie sięgamy po urządzenia ekranowe, jak reaguje nasz mózg w kontakcie z treściami online oraz co możemy zrobić, żeby korzystać z technologii w sprzyjający nam sposób.
Siła grupy: ambasady higieny cyfrowej w szkole
Najlepiej działa to, co sami wymyślimy lub na co wspólnie się zgodzimy. Dlatego w każdej ze szkół udział w spotkaniu wzięli wszyscy uczniowie i uczennice z klas 4-8. Po części wspólnej zaś do pracy warsztatowej zabierali się przedstawiciele i przedstawicielki każdej z klas. Dzięki temu, w każdej szkole powstał ruch ambasadorski, którego zadaniem jest m.in. wsparcie nauczycielek i nauczycieli w stworzeniu z pozostałymi dziećmi klasowych zasad ekranowych. Takie klasowe „kontrakty” mają ułatwić dzieciom i młodzieży odwoływanie się do wspólnie ustalonych zasad, pomóc w budowaniu zdrowych nawyków cyfrowych. Co ważne, sami ambasadorzy_rki dzięki swojej roli, czuli się odpowiedzialni za powierzone im tematy, chcieli działać dalej, bo doświadczyli sprawczości.
Wsparcie dorosłych: o roli nauczycieli_lek i rodziców
Podczas jednego ze szkoleń w Szkole Podstawowej nr 23 Mistrzostwa Sportowego im. M.G. Bublewicza w Olsztynie mieliśmy okazję obserwować, jak żywym tematem wśród dzieci są kwestie czasu ekranowego, aktywności online, zalet oraz wad korzystania z sieci. Młodzi mają w tych kwestiach niezwykle mądre przemyślenia. Chociaż, jak mówi jedna z edukatorek Fundacji ICO, Ewa Przybysz-Gardyza: Edukacja na temat higieny cyfrowej czasem idzie w kierunku przekazywania zasad, a powinna uczyć też konkretnych zachowań i działań. Do tego zadania na pewno potrzebny jest wysiłek nas wszystkich, dorosłych – zarówno nauczycielek i nauczycieli, ale też rodziców. Szkolenie „ABC Higieny Cyfrowej” włączało także te grupy i chętni nauczyciele i nauczycielki oraz rodzicie mogli wziąć udział w dedykowanych spotkaniach.
Nie przescrolluj życia
Chociaż o temacie higieny cyfrowej mówi się coraz więcej, to nadal wielu osobom trudno jest przyswoić lub wdrożyć w życie te ważne zasady. Pomóc w tym mogą takie właśnie projekty jak „ABC Higieny Cyfrowej” lub nasza kampania Nie przescrolluj życia. Inspiracje można też znaleźć w badaniach higieny cyfrowej, a szczególnie w towarzyszącym im bezpłatnym teście, który podpowie, jakie zmiany warto wprowadzić w swoim życiu w związku z używaniem technologii.
Zdjęcia pochodzą ze szkolenia „ABC Higieny Cyfrowej” w Szkole Podstawowej nr 23 Mistrzostwa Sportowego im. M.G. Bublewicza w Olsztynie i zostały wykonane przez Alicję Szulc.