Do udziału w drugiej edycji kursu online #BurzaMózgów na temat sztucznej inteligencji zgłosiło się ponad 2400 osób. To pokazało nam, jak bardzo temat AI interesuje nauczycieli i nauczycielki oraz że potrzebują rozwijać swoją wiedzę na temat najnowszych zjawisk, które mają wpływ na młode osoby i całe społeczeństwo.
Coraz częściej mówi się o sztucznej inteligencji w kontekście edukacji. Tym bardziej przydatna staje się wiedza o tym, gdzie i jak działa, jakie konsekwencje powoduje, a także jakie decyzje możemy podejmować, np. jako użytkownicy social mediów, aby zadbać o swój dobrostan i treści, które są nam wyświetlane.
Chcielibyśmy, żeby technologia służyła ludziom, abyśmy potrafili jako ludzkość korzystać z niej w sposób odpowiedzialny i zrównoważony, szczególnie dotyczy to szybko rozwijającej się sztucznej inteligencji, która może być narzędziem wspierającym prace człowieka – mówi Małgorzata Kowalewska, członkini zarządu ds. programowych w Fundacji Orange.
Dlatego, bardzo zależało nam, żeby #BurzaMózgów nie była kursem o programowaniu i technologii jako takiej, ale o tym, czym jest w ogóle zjawisko sztucznej inteligencji, jak może wpływać na nasze wybory od strony społecznej i etycznej. Kluczowe było także, żeby nauczycielki i nauczyciele mogli wykorzystać zdobytą wiedzę do rozmowy z młodymi ludźmi i kształtować w ten sposób ich krytyczną postawę wobec tego, z czym spotykają się w sieci. Cieszymy się, że osoby, które ukończyły kurs, potwierdzają, że tak właśnie się dzieje – a treści z kursu „żyją” na lekcji – dodaje.
#BurzaMózgów w liczbach
Spośród uczestniczek i uczestników kursu, który tworzymy wraz z partnerem merytorycznym LOFI Robot, aż 74,4% to nauczyciele prowadzący zajęcia dla klas 4-8. 80% z nich ma długi staż pracy i jest w wieku miedzy 40 a 60 lat. Cieszy nas, że 96,5% oceniło kurs jako przydatny lub bardzo przydatny w ich pracy. Co ciekawe - dla blisko 40% osób informacje uzyskane podczas webinarów były zupełnie nową wiedzą.
Sztuczna inteligencja w edukacji - co myślą uczestnicy_czki kursu?
A co mówią uczestnicy_czki o naszym kursie online? Zobaczcie sami.
O tym, co szczególnie zaciekawiło ją w materiałach #BurzyMózgów, mówi Zuzanna:
Kurs był ciekawy i przydatny, szczególnie podobały mi się tematy związane z moralnością, decyzyjnością i psychologią związaną z AI, a także praktyczne informacje.
Stanisław podkreślił to, w jaki sposób AI może być pomocna w codziennej pracy nauczyciela. Nauczyciele_lki biorący udział w projekcie, mają okazję stać się przewodnikami_czkami w temacie sztucznej inteligencji w swoim środowisku szkolnym i tłumaczyć uczniom_com zjawiska, których młodzi ludzie urodzeni w cyfrowym świecie często nie poddają refleksji:
Kurs przekonał mnie, że sztuczna inteligencja używana w sposób "inteligentny" może stać się dobrym narzędziem w pracy. Z drugiej strony, należy wykonać wielką pracę w celu nauczenia młodych ludzi mądrego korzystania z AI.
Aleksandra zwróciła uwagę na elastyczną i skondensowaną formę kursu online jako cyklu krótkich, atrakcyjnych filmików oraz ćwiczeń, który można realizować w dowolnym czasie i miejscu:
Bardzo przydatna wiedza z której nasi uczniowie, a niejednokrotnie i my nauczyciele nie zdajemy sobie sprawy. Krótko, zwięźle i na temat. – Aleksandra
Po więcej ciekawostek z podsumowania kursu – zapraszamy do śledzenia nas na naszych kanałach social media: Facebook, Instagram, X.
Nieustannie chcemy wspierać nauczycielki i nauczycieli w zdobywaniu wiedzy, w refleksji i krytycznym podejściu do technologii.