Nie przescrolluj życia. Nasza nowa kampania przypomina, by w świecie pełnym ekranów dbać o relacje z ludźmi - Fundacja Orange
Pomiń nawigację

Aktualności

Nie przescrolluj życia. Nasza nowa kampania przypomina, by w świecie pełnym ekranów dbać o relacje z ludźmi

Każdego dnia przewijamy na ekranach smartfonów, tabletów i komputerów dziesiątki metrów treści. Ważne, żeby intensywne korzystanie z internetu nie powodowało zaniedbywania relacji z innymi. Przypominamy o tym w naszej nowej kampanii: „Nie przescrolluj życia”. I mamy dla Was inspiracje do tego, aby dbać o zdrowe nawyki cyfrowe.

Dorośli i dzieci coraz więcej czasu spędzają online, a internet stał się ważną częścią ich życia. Trudno jest dbać o umiar i równowagę w obliczu licznych powiadomień, newsów i niekończących się atrakcji online. Dodatkowo, algorytmy wielu aplikacji i mediów cyfrowych analizują aktywność użytkowników(czek), dobierają i podsuwają im treści tak, aby na długo utrzymać ich uwagę. Godzinami przewijamy więc ekrany naszych urządzeń – scrollujemy. 

Relacje z ludźmi w erze smartfona

Z raportu higieny cyfrowej Polek i Polaków wynika, że 14,3% badanych osób kontroluje swój czas ekranowy, 21,9% ogranicza liczbę powiadomień w telefonie/komputerze[i]. Jedną z konsekwencji nadmiernego korzystania z ekranów może być zaniedbywanie relacji z innymi.

„Żyjemy w czasach, kiedy kompetencje społeczne, empatia i obdarowywanie innych uwagą nabierają szczególnego znaczenia. Najbliższe otoczenie dziecka to ważne przestrzenie kształtowania tych umiejętności. Do tego nawiązuje właśnie nasza kampania” – powiedziała Anna Kowalik-Mizgalska, Prezeska naszej Fundacji.

,,Nie przescrolluj życia"

W kampanii społecznej „Nie przescrolluj życia” zachęcamy do refleksji nad tym, ile przestrzeni w Waszym życiu zajmują urządzenia ekranowe. Szczególnie kierujemy ją do osób dorosłych. To, w jaki sposób korzystają z technologii, daje przykład dzieciom i młodzieży. 

Spot filmowy opowiada historię ojca, który, spędzając dużo czasu przed ekranem, traci ważne momenty z życia swojego syna. Każda scena pokazuje upływ czasu – syn dorasta, ojciec się starzeje, a motyw scrollowania ekranu „przewija” też kolejne etapy życia. W ten symboliczny sposób chcieliśmy ukazać, jak ważne relacje międzyludzkie mogą umykać, kiedy zbyt wiele czasu spędza się przed ekranem.

Higiena cyfrowa na ratunek

Higiena cyfrowa to kontrola ilości czasu, ale też chronienie się przed zagrożeniami, nieodpowiednimi treściami online, przed przeciążeniem informacyjnym i stresem. To też dbanie o czas bez technologii. Na dedykowanej podstronie zamieściliśmy krótkie porady o tym, jak kształtować zdrowe nawyki cyfrowe. Chodzi m.in. o nieużywanie ekranów przed snem, przy jedzeniu, troskę o kontakt z bliskimi i z naturą. Ważne, by treści, które widzimy w internecie, były adekwatne do wieku, bezpieczne i nie powodowały stresu. Kolejną kwestią jest odpowiednie wsparcie dzieci i młodzieży, które są bardziej narażone na zachwianie równowagi codziennych zajęć. Warto dawać im dobry przykład i dbać o wspólny czas.

Na stronie zamieściliśmy też materiały dodatkowe np. broszurę o nadużywaniu urządzeń ekranowych przez dzieci i młodzież, artykuły o FOMO i e-uzależnieniach, czy test higieny cyfrowej od Fundacji Instytut Cyfrowego Obywatelstwa.

O spocie

W Fundacji Orange od prawie 20 lat zajmujemy się tematyką bezpieczeństwa dzieci w internecie. Z tego też względu w spocie filmowym „Nie przescrolluj życia” nie są widoczne twarze osób poniżej 18 roku życia w sposób możliwy do ich rozpoznania. Ma to związek z naszą decyzją o niepublikowaniu wizerunków dzieci w internecie. Film ten przygotowaliśmy wspólnie z zespołem Orange Polska.

WEJDŹ NA STRONĘ KAMPANII „NIE PRZESCROLLUJ ŻYCIA”