Do konkursu Nauczyciel Jutr@, zainicjowanego przez naszą Fundację, zgłosiło się ponad 300 nauczycielek i nauczycieli. Spośród zgłoszeń, które spełniły wymogi formalne, jury wybrało pięć osób, a zwyciężczynią została Joanna Mikusek – Przystajko nauczycielka etyki, pedagożka szkolna z Społecznego Zespołu Szkolno - Przedszkolnego w Kudowie Zdroju. Nauczycielka, prowadzi również zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznejipracuje z młodzieżą uzależnioną. Nagrodą w konkursie jest wizyta studyjna w szkole w Finlandii, której system edukacji uznawany jest za jeden z najlepszych na świecie. Celem wyjazdu jest rozwój i inspiracje, które zwyciężczyni będzie mogła wykorzystać w swojej codziennej pracy.
Jak połączyć etykę i roboty?
O tym między innymi pisała w swoim zgłoszeniu do konkursu Nauczyciel Jutr@ Pani Joanna Mikusek – Przystajko. Na zajęciach z etyki, które prowadzi, wspólnie z uczniami programuje roboty na przykład tak, byporuszały się od wybranej wartości do drugiej. Razem budują też zbiory różnych sytuacji, po których robot musi się poruszać i reagować (światłami, dźwiękiem) w odpowiedni sposób. Wydaje mi się, że technologia stała się mostem który połączył mnie z młodymi ludźmi. Mam poczucie, że nasza relacja weszła na inny etap, a dzięki temu, że i ja korzystam z zasobów cyfrowych lepiej rozumiem uczniów, a oni z kolei to czują. Jedną z trudności jaką widzę było pokonanie własnych barier w głowie i obawy jak sobie poradzę. Powodem dla którego zdecydowałam się "przekwalifikować" byli moi uczniowie – podsumowuje Pani Joanna Mikusek - Przystajko. Choć przejście na "drugą stronę cyfrowej mocy" jak mówi Pani Joanna, nastąpiło za sprawą edukacji zdalnej, a jej motywacja opierała się na tym, żeby „nie stracić” uczniów, to zmiana zaczęła się chwile wcześniej, gdy nauczycielka, będąc humanistką z krwi i kości, postanawiała podążać za uczniami i zgodnie z ich prośbą zgłosiła klasę do programu #SuperKoderzy – ścieżka Odkrywcy Fizyki. To doświadczenie stało się dla niej bodźcem, aby zainteresować się rozwojem kompetencji cyfrowych i nową technologią. Pandemia i edukacja zdalna, tylko umocniły te postanowienia, a Pani Joanna zaczęła regularnie się szkolić w tym zakresie. Wśród nominowanych w konkursie Nauczyciel Jutr@ edukatorek i edukatorów znaleźli się także:- Marek Grzywna ze Szkoły Podstawowej nr 23 w Toruniu, oraz TEB Edukacja w Toruniu;
- Michalina Ignaciuk z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej “Osiek” w Gdańsku;
- Agata Karolczyk-Kozyra z I Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Tomasza Zana we Wschowie;
- Aleksandra Schoen-Kamińska ze Szkoły Podstawowej nr 6 im. Lotników Polskich w Pile.