Przedstawiamy finalistów konkursu Nauczyciel Jutr@ - Aktualności - Fundacja Orange
Pomiń nawigację

Aktualności

Przedstawiamy finalistów konkursu Nauczyciel Jutr@

Już we wtorek 12 października podczas uroczystej gali, poznamy zwycięzcę lub zwyciężczynię konkursu Nauczyciel Jutr@, który nasza fundacja organizuje z Głosem Nauczycielskim. Kilka dni przed finałem przedstawiamy piątkę finalistów, a wszystkim którzy nadesłali swoje zgłoszenia serdecznie dziękujemy i gratulujemy pasji, którą wkładają w swoją pracę.
grafika z napisem "Lekcja Układ Słoneczny" oraz z elemenatmi astronomicznymi jak planety i astronauci
Do konkursu otrzymaliśmy ponad 300 zgłoszeń, a spośród tych, które spełniły wymogi formalne jury wybrało pięć osób. Kogo szukaliśmy? Nauczycielki lub nauczyciela, który rozwija swoje kompetencje cyfrowe, żeby lepiej rozumieć potrzeby swoich podopiecznych wychowujących się w cyfrowym świecie. Pedagoga, który nie musi znać wszystkich programów i aplikacji, ale ma odwagę uczyć inaczej, a jego wychowankowie mają przestrzeń, by pytać: „dlaczego, po co i jak”. Szukaliśmy też odpowiedzi na pytanie, jak na rozwój kompetencji cyfrowych wpłynęła edukacja zdalna i czy to ona była momentem przełomowym do wprowadzenia zmian w swojej pracy. W gronie nominowanych do nagrody Nauczyciel Jutr@ znaleźli się następujący kandydaci (kolejność alfabetyczna), zobaczcie jakie niesamowite rzeczy robią ze swoimi uczennicami i uczniami.

Marek Grzywna, nauczyciel informatyki i biologii, Szkoła Podstawowa nr 23 w Toruniu, oraz dyrektor szkół policealnych TEB Edukacja w Toruniu

Pan Marek, traktuje bycie nauczycielem jako spełnienie marzeń. O swoich podopiecznych mówi tak: Uczniowie to dla mnie partnerzy w edukacji, oni uczą mnie, a ja ich. Jestem mentorem, który pomaga, a nie wyręcza. Pracuję głównie metodą projektu edukacyjnego i projektów międzyprzedmiotowych. Stawiam uczniom pytania problemowe, rozmawiam z nimi. Moim zdaniem oceny nie mają znaczenia, a nauczyciel nie musi być straszny, aby wzbudzać szacunek. Pan Marek, często stosuje gamifikację. Przygotowuje wirtualne pokoje zagadek o tematyce lekcji, webquest, quizy. Od zawsze korzysta z technologii cyfrowych, a smartfony na jego lekcjach służą jako narzędzie. Momenty zmiany w jego karierze związany jest z dołączenie do grupy Superbelfrzy RP, oraz programu Lekcja: Enter. Duży wpływ miał na niego też początek pandemii, wtedy zaczął działać na YouTube i Facebooku. W 2020 roku został wpisany na listę STU SPRUC.

Michalina Ignaciuk, pedagog i terapeuta pedagogiczny z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej „Osiek” w Gdańsku

Pani Michalina prowadzi zajęcia terapii pedagogicznej dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i różnymi zaburzeniami rozwoju. W pracy z uczniami korzysta z różnych narzędzi TIK, gier i aplikacji, które opierają się na grywalizacji. Jednak to co wyróżnia jej pracę, to korzystanie z wirtualnej rzeczywistości. Pani Michalina podkreśla, że najważniejsza w pracy z dziećmi i młodzieżą jest dla niej relacja i to ona przekłada się na proces terapeutyczny. Swoich uczniów i ich potrzeby traktuje bardzo indywidualnie i stara się, żeby zajęcia terapii korespondowały z zainteresowaniami dziecka. Od czasu pandemii prowadzi także swój kanał na YouTube “Pedagog Michalina", gdzie zamieszcza materiały dla rodziców i specjalistów. Stale się szkoli i podnosi swoje kompetencje.

Agata Karolczyk-Kozyra, nauczycielka j. polskiego,  I Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Tomasza Zana we Wschowie

Zmiana podejścia do technologii nastąpiła u Pani Agaty, kilka lat temu, kiedy przechodziła początki wypalenia zawodowego. By zwalczyć problem, Pani Agata znalazła dla siebie wyzwanie – zaczęła regularnie uczestniczyć w różnych szkoleniach i kursach, a następnie prowadzić je sama. Dodatkowo edukacja zdalna ugruntowała potrzebę korzystania z nowych technologii podczas zajęć lekcyjnych. Jest pomysłodawczynią i organizatorką 3 dużych wydarzeń online - Lubuskiej Nocy Belfrów, projektu "Baczyński", I Ogólnopolskiej Maturnocki w której udział wzięło prawie 6 000 uczniów i uczennic. Pani Agata uważa, że współczesna edukacja zmieniła się, dlatego w swojej pracy chętnie łączy tradycyjne metody z nowoczesnymi - np. wykorzystuje przekład intersemiotyczny, ale też metodę Lego Logos, czy Minecraft. Z każdą klasą stara się też pracować inaczej i uwzględniać ich profile np. z klasami politechnicznymi projektuje przestrzenie z utworów i interpretuje lektury w Minecrafcie, np. "Dzieje Tristana i Izoldy" lub "Dziady" cz. III. Na każdą lekcję idzie jak na spotkanie z przyjaciółmi i wciąż się doskonali.

Joanna Mikusek – Przystajko nauczycielka etyki, pedagożka szkolna, prowadzi także zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno - pedagogicznej. Społeczny Zespół Szkolno-Przedszkolny, Kudowa Zdrój

Jak wykorzystać roboty na lekcji etyki? – o tym między innymi pisała w swoim zgłoszeniu do konkursu Nauczyciel Jutr@ Pani Joanna. Na swoich zajęciach wspólnie z uczniami programuje roboty Photony, na przykład tak, aby poruszały się od wybranej wartości do drugiej.   Choć przejście na "drugą stronę cyfrowej mocy", nastąpiło za sprawą edukacji zdalnej, to zmiana zaczęła się chwile wcześniej, gdy Pani Joanna będąc humanistką z krwi i kości, postanowiła podążać za uczniami i zgodnie z ich prośbą zgłosiła klasę do programu #SuperKoderzy – ścieżka Odkrywcy Fizyki. To doświadczenie stało się dla niej przyczynkiem, do rozwoju kompetencji cyfrowych i zainteresowania nową technologią. Covid tylko umocnił te postanowienia, a Pani Joanna zaczęła regularnie się szkolić w tym zakresie. Najważniejsza w jej pracy jest dla niej relacja z uczniami i włączenie ich w proces uczenia się.

Aleksandra Schoen – Kamińska, edukacja wczesnoszkolna, Szkoła Podstawowa nr 6 im. Lotników Polskich w Pile

Według Pani Aleksandry, to ważne, by nie myśleć o uczniach w kategorii „jednej masy” – ceni indywidualizm dzieci i akceptuje, że nie wszyscy robią tyle samo i to samo. W jej pracy TiK odgrywa wielką rolę. Uważa, że technologie są ogromnym sprzymierzeńcem w edukacji. Sprawiają, że zajęcia są atrakcyjne i zgodne z duchem czasu. Uczniowie Pani Aleksandry pracują na tabletach. Dzięki nim, wzrasta ich zaangażowanie. Tablet = zeszyt. Można z nim wyjść do lasu, tworzyć rozmaite zadania, odmienne niż w ćwiczeniach: mapy myśli, chmury wyrazowe, plakaty, filmy, animacje poklatkowe. Pani Aleksandra samodzielnie tworzy interaktywne zadania i umieszcza na swojej stronie Klikankowo. Pracuje z dziećmi metodą projektów, szczególnie eTwinning. Jest trenerem TiK i kodowania, współautorem scenariuszy i trenerem, prowadzi blogi, prelekcje na konferencjach. Zdobyła tytuł Wielkopolskiego Nauczyciela Roku 2017, w latach 2018,2019, 2020 została wpisana na listę STU SPRUC. Wszystkim serdecznie gratulujemy!