Istniejące jeszcze niedawno wyraźne rozgraniczenie pomiędzy światem realnym a światem online przestało istnieć. Do szkół trafiło pokolenie, które od najmłodszych lat wychowywało się w obecności komputera i internetu, dla którego kontakt z bliskimi przez komunikator internetowy jest bardziej naturalny niż sięgnięcie po telefon stacjonarny, a w poszukiwaniu rozrywki, zamiast włączyć np. telewizor, młodzi ludzie zaglądają do jednego z serwisów wideo. Dla tego pokolenia świat online jest kontynuacją świata realnego – to w internecie rozmawiają z kolegami z klasy, których widzieli kilka godzin wcześniej, zabijają nudę, przeglądając portale społecznościowe, w internecie szukają informacji niezbędnych do odrobienia lekcji, często telefon lub tablet są i pierwszą, i ostatnią rzeczą, którą widzą każdego dnia. To ich świat, to ich życie.
Ale częścią ich życia jest również szkoła. W niej korzystają z internetu podczas zajęć z informatyki lub w czasie przerw, a nawet lekcji, do sieci trafiają szkolne konflikty, do szkoły z kolei – konsekwencje np. nierozważnych zachowań w internecie. Nie zamierzamy demonizować zagrożeń internetowych, wiemy jednak, że szkoła powinna liczyć się z nimi i być na nie przygotowana, właśnie poprzez wdrożenie standardów bezpieczeństwa i procedur rozwiązywania sytuacji kryzysowych.
By zapewnić szkole i jej uczniom bezpieczeństwo w internecie, niezbędne są:
- bezpieczna infrastruktura sieciowa, przygotowana na poziomie sprzętowym i programistycznym,
- personel szkoły przygotowany merytorycznie,
- wyedukowani uczniowie świadomi zagrożeń, współpracujący ze szkołą rodzice,
- opracowane i wdrożone procedury reagowania.
Oddajemy w Państwa ręce treściwe kompendium wiedzy na temat rozwiązywania problemów związanych z zagrożeniami internetowymi dotyczącymi dzieci i młodzieży w szkole. Przedstawiamy również propozycje edukacyjne pozwalające na przekazanie uczniom w atrakcyjny sposób podstawowych informacji dotyczących bezpieczeństwa w sieci. Publikacja obejmuje również propozycje procedur, których wdrożenie pozwala zminimalizować negatywne skutki zagrożeń, jakich nie udało się uniknąć