Nowoczesne lekcje
przeczytasz w ok. 6 min.
"MegaMisja z Psotnikiem" - nowe podejście do edukacji
Urządzenia mobilne, podobno mają je już prawie wszystkie dzieci?
B: Rzeczywiście, coraz więcej i coraz młodszych dzieci ma je już na własność, a jak nie na własność to korzystają ze smartfonów czy tabletów rodziców. Podobnie jest z komputerami – statystyki GUS mówią o tym, że w większości gospodarstw domowych, w których wychowują się dzieci jest komputer z dostępem do internetu. Ten szeroki dostęp do urządzeń komputerowych niesie za sobą morze możliwości, w którym można napotkać zarówno piękne rafy koralowe, sycące ryby, ciepłe i przyjazne wody, ale też wzburzone fale czy krwiożercze rekiny.
Jak pomóc najmłodszym w bezpiecznym żeglowaniu po tym morzu?
B: Czasem kusi, żeby po prostu zakazać korzystania ze sprzętu lub odgórnie wprowadzić zasady, których dzieci mają przestrzegać. Jednak nie od dziś wiadomo, że zakazany owoc smakuje najlepiej, dlatego zakazami trudno osiągnąć najlepsze rezultaty. Dużo lepiej poradzimy sobie, kiedy z komputera, smartfona czy tabletu zrobimy narzędzie, które będziemy wykorzystywać do wspólnego buszowania po sieci i poznawania cyfrowego świata. Warto pamiętać także o umówieniu się z dzieckiem na czas i jego sposób spędzania w sieci. Wspólnie ustalenie zasad korzystania z mediów może zapowiedz wielu nie porozumień.
Zresztą w wielu szkołach zakazuje się korzystania ze smartfonów, co w żaden sposób nie przeszkadza dzieciom, żeby z nich korzystać w domu czy na przerwach. Jak sprawić, aby tablety, telefony były naszymi sprzymierzeńcami?
Pokażmy, jak wykorzystywać te narzędzia do szukania informacji, robienia albumów, uczenia się języków, nawiązywania i utrzymywania kontaktów z osobami mieszkającymi daleko. Dzięki temu możemy wspierać nasze dzieci w kształceniu kompetencji potrzebnych później w szkole i w pracy i równocześnie uczyć się od nich. Możemy też przy okazji pokazywać, jak korzystać z urządzeń komputerowych w odpowiedzialny i bezpieczny sposób, a także uczyć, że to tylko narzędzie, nad którym to my mamy sprawować kontrolę, a nie ono nad nami.
Co z mobilnymi aplikacjami przecież jest ich tak dużo?
B: Bardzo dużo. Ostatnio wpadły mi w ręce informacje o tym, że powstało już ponad 3,5 miliona (sic!) aplikacji na Androida, trochę mniej, bo nieco ponad 2 miliony znajdziemy tych na iOS’a. Wśród tych najczęściej pobieranych są te w większości przeznaczone dla dorosłych. Pozwalają one komunikować się z innymi, jak Messenger, WhatsApp czy Snapchat, korzystać z serwisów społecznościowych, czyli Facebook i Twitter czy robić i udostępniać zdjęcia: Instagram. W czołówce są też te, które pozwalają nam na przeglądanie filmów czy słuchanie muzyki, jak Spotify, Netflix czy YouTube. Często korzystamy też z wirtualnych nawiagcji, np. Google Maps i aplikacji ułatwiających robienie zakupów w sieci, jak Allegro czy Olx.pl. Jest też mnóstwo aplikacji skierowanych bezpośrednio do dzieci, różnego rodzaju gry i wiele aplikacji edukacyjnych.
Tylko jak z tego gąszczu aplikacji wybrać te, które będą najbardziej sprzyjały rozwojowi naszych dzieci?
B: Przede wszystkim musimy wziąć pod uwagę wiek naszego dziecka i jego zainteresowania. Mamy do wyboru różnego rodzaju aplikacje artystyczne: plastyczne i muzyczne, wspierające rozwój kreatywności, mamy łamigłówki kształtujące logiczne myślenie, są gry zręcznościowe, które wymagają od nas zręczności, spostrzegawczości i szybkości. Dzięki aplikacjom możemy też uczyć się językom, zdobywać wiedzę matematyczną czy przyrodniczą. Aplikacje, podobnie jak gry komputerowe, są oznakowane symbolami PEGI, czyli systemu klasyfikującego gry i aplikacje ze względu na treści w nim zawarte i wiek użytkownika. To dla nas pierwsza wskazówka przy wyborze aplikacji – przy czym pamiętajmy, że PEGI nie oznacza poziomu trudności, a właśnie dostosowanie danej aplikacji czy gry do określonego wieku. Wybierając aplikacje sprawdźmy opinie użytkowników – mogą się w nich znaleźć bardzo wartościowe wskazówki, weźmy też pod uwagę język aplikacji. I najważniejsze – nawet, jak już sprawdzimy oznakowanie PEGI, opinie, język – to przetestujmy aplikacje samodzielnie lub razem z dzieckiem. Wówczas, nawet jeśli trafimy na nieadekwatne treści, będziemy mogli zareagować i pomóc dziecku. No i pamiętajmy, że czas spędzany z aplikacją musimy równoważyć innymi aktywnościami.