FAQ - MegaMisja dla Przedszkoli - Fundacja Orange
Pomiń nawigację
Fundacja

FAQ - MegaMisja dla Przedszkoli

Tutaj możecie przeczytać odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące MegaMisji dla Przedszkoli. Możecie również pobrać PDF, w którym także znajdują się odpowiedzi na pytania.

 

    Co to jest MegaMisja dla Przedszkoli?

    MegaMisja dla Przedszkoli to bezpłatny ogólnopolski program edukacyjny kierowany do dzieci 5-6 letnich uczęszczających do przedszkoli oraz zerówek, działających przy przedszkolach lub szkołach podstawowych (dalej będą nazywane „placówkami”).

    Scenariusze dostosowane są do potrzeb i możliwości dzieci w wieku 5-6 lat. Po pewnych modyfikacjach nadają się również dla dzieci nieco młodszych lub grup mieszanych – zmiany wprowadza nauczyciel/ka według własnego uznania.

    Inspiracją dla działań na rzecz przedszkoli jest nasz program MegaMisja dla szkół podstawowych, który z powodzeniem działa w klasach 1-3 już od 2015 roku.

    Na czym polega program MegaMisja dla Przedszkoli?

    Zajęcia MMP to 10 zajęć prowadzonych przez nauczycielki i nauczycieli wychowania przedszkolnego. Otrzymują od nas gotowe scenariusze krótkich, atrakcyjnych zajęć dla dzieci w wieku 5-6 lat i pełne eksperckie wsparcie w ich prowadzeniu w swoich placówkach. W ramach programu zyskują też dostęp do specjalnej platformy zawierającej materiały pomocnicze, inspiracje i porady. Tam też uczestnicy i uczestniczki zamieszczają relacje z przeprowadzonych zajęć. Grupy, które zrealizują scenariusze, otrzymują nagrody: gry, książki, zestawy kreatywne i inne materiały edukacyjne.

    Co ważne, podczas zajęć dzieci nie korzystają z indywidulanych urządzeń ekranowych (smartfonów, tabletów itp.) zachęcane są za to do współpracy, kreatywności, aktywności fizycznej i manualnej.

    Materiałem wspierającym zajęcia są krótkie animacje (2-3 min), które nauczyciel/ka prezentuje na dużym ekranie i ogląda wspólnie z dziećmi jako wprowadzenie do zajęć – scenariusze są powiązane z animacjami. Julka, Kuba i Psotnik – bohaterowie filmików – zachęcają dzieci do aktywności i wspólnych działań.

    Jakie placówki mogą wziąć udział w rekrutacji do MMP?

    Zapraszamy do udziału placówki publiczne i niepubliczne. W rekrutacji mogą brać udział następujące typy placówek: samodzielne przedszkole, oddział przedszkolny w szkole podstawowej, punkt przedszkolny, zespół wychowania przedszkolnego lub zerówka działająca w szkole podstawowej.

    Czy udział w programie jest płatny?

    Nie, udział w programie MMP jest całkowicie bezpłatny. Zarówno placówki, jak i nauczyciele/ki nie ponoszą żadnych kosztów.

    Czy rodzice/opiekunowie ponoszą jakieś koszty udziału dziecka w programie?

    Nie, program jest całkowicie bezpłatny.

    Kto może zgłosić placówkę do udziału w programie MMP?

    Zgłoszenia może dokonać nauczyciel/ka, który/a chce być Liderem/ką MMP na terenie placówki, za zgodą dyrektor/ki placówki.

    Czy rodzice mogą zgłosić udział placówki w programie?

    Nie, rodzice nie mogą bezpośrednio zgłaszać placówek do programu. W rekrutacji mogą brać udział tylko osoby reprezentujące placówkę – nauczyciele/ki i dyrektorzy/ki. Rodzice mogą przekazać informacje o programie MMP nauczycielom/kom lub dyrektorowi/ce placówki swojego dziecka i zachęcić ich do wzięcia udziału w naborze.

    Na jakich zasadach wybierane są placówki, które wezmą udział w MegaMisji dla Przedszkoli?

    Fundacja Orange oceni wszystkie nadesłane zgłoszenia. Aby zakwalifikować się do MMP niezbędne są (wymóg formalny): dostęp do internetu (przewodowy lub bezprzewodowy Wi-Fi), urządzenie umożliwiające korzystanie z internetu (np. komputer, tablet, tablica multimedialna), wyświetlanie obrazu i odtwarzanie dźwięku (np. rzutnik, tablica multimedialna, laptop). Wielkość ekranu i moc dźwięku powinna być adekwatna do liczby dzieci w danej grupie, biorących udział w zajęciach.

    Dodatkowo oceniana będzie motywacja do przystąpienia do programu. W formularzu zgłoszeniowym umieściliśmy kilka pytań otwartych na temat rozwijania kompetencji dzieci, gotowości do pracy różnymi metodami itp. Kryteria oceny są następujące:

    • znajomość celów Programu: oczekujemy, że przed wypełnieniem formularza nauczyciele i nauczycielki uważnie przeczytają opis programu (dostępny na stronie Fundacji Orange oraz w mediach społecznościowych) i zapoznają się z jego celami;
    • gotowość do wzmacniania konkretnych kompetencji dzieci: osoby zgłaszające chęć udziału w Programie powinny być zmotywowane do pracy nad kompetencjami społecznymi i uznawać je za istotne w procesie wychowawczym;
    • samodzielność i staranność przy pisaniu uzasadnienia: wypowiedzi przemyślane, poprawne językowo, napisane z osobistej perspektywy (bardzo prosimy nie używać AI i nie przeklejać sformułowań z opisu programu!) będą oceniane wyżej.

    Placówka, która znajduje się na terenie gmin zidentyfikowanych na podstawie oceny skali potrzeb lokalnych, otrzymuje dodatkowe punkty (Lista gmin: załącznik nr 2 do Regulaminu). Ocena ta wynika z analizy statystycznej blisko 30 wskaźników w 4 obszarach: społecznym, ekonomicznym, cyfrowym i edukacyjnym. Dane służące ocenie tych obszarów pochodzą z oficjalnych źródeł publicznych – takich jak Główny Urząd Statystyczny (np.: dane o bezrobociu), Sprawozdania Budżetowe JST publikowane przez Ministerstwo Finansów (np. dochody podatkowe gmin), Centrum Informatyczne Edukacji (wyniki egzaminów 8-klasisty), UKE. Analiza statystyczna została przeprowadzona przez Fundację Stocznia.

    Skąd osoba zgłaszająca dowie się, czy jej placówka zakwalifikowała się do programu?

    Wyniki rekrutacji zostaną ogłoszone najpóźniej 9 stycznia 2025 r. na stronie Programu: https://fundacja.orange.pl/przedszkola. Ponadto każda osoba zgłaszająca placówkę otrzyma informacje o wynikach drogą mailową.

    Jakie kompetencje musi posiadać Lider/ka zgłaszający/a placówkę do programu?

    Placówkę zgłasza Lider/ka – nauczyciel/ka wychowania przedszkolnego w porozumieniu z dyrektorem/ką. Lider/ka nie musi mieć żadnych dodatkowych kompetencji – otrzyma od organizatorów wsparcie merytoryczne, organizacyjne i dostęp do wszystkich materiałów edukacyjnych.

    Czy placówka powinna informować, że bierze udział w programie MMP?

    Zachęcamy do dzielenia się informacją o udziale w programie. Niektóre placówki zamieszczają relacje na swoich stronach www, inni korzystają z mediów społecznościowych, nie jest to jednak obowiązkowe. Wszyscy uczestnicy i uczestniczki zobligowani są natomiast do zdawania relacji z przeprowadzonych zajęć na wewnętrznej platformie programu.

    Kiedy prowadzone są zajęcia z MMP? W trakcie godzin przedszkolnych czy poza nimi?

    Placówka ma dowolność w organizacji zajęć, wyboru godziny oraz miejsca ich prowadzenia, jednak grupa dzieci uczestniczących musi być stała (te same osoby biorą udział w całym cyklu). Z tego względu prowadzenie zajęć na przykład na świetlicy może być utrudnione.

    Ile dzieci powinno być w grupie, która realizuje zajęcia z MMP?

    Zajęcia MMP powinny być prowadzone w min. sześcioosobowej grupie. Nie ma górnego limitu liczebności grupy.

    Jak wygląda struktura zajęć?

    Każdy z 10 scenariuszy jest podzielony na dwie części, trwające odpowiednio 30 i 15 minut. Główną część zajęć można przeprowadzić na początku dnia przedszkolnego, a drugą pod koniec. Dzieci dostaną do wykonania zadanie, które wspólnie podsumują w ostatniej części. Tym sposobem spędzą właściwie cały dzień, rozmyślając o zagadnieniach poruszanych w ramach kolejnych zajęć, a jednocześnie ich cierpliwość
    nie będzie wystawiona na zbyt wielką próbę. Jeżeli jednak z różnych względów nie ma możliwości zrealizowania scenariusza w ten sposób, to przewidzieliśmy też wariant jednolitych zajęć, trwających 45 minut.

    Scenariusze zbudowane są jako seria i bardzo ważne jest realizowanie ich w założonej kolejności, ponieważ każde kolejne spotkanie nawiązuje do poprzednich i bazuje na kompetencjach, nad którymi dzieci już pracowały, a dopiero w dalszej części porusza kolejne zagadnienia. Ostatnie scenariusze są w porównaniu do pierwszych bardziej złożone i jest to świadomy zabieg, ponieważ pod koniec cyklu uczestnicy i uczestniczki będą już przyzwyczajeni do pewnej konwencji i oswojeni z terminologią.

    Ile czasu tygodniowo powinien poświęcić nauczyciel/ka na udział w programie?

    Rekomendujemy, aby nauczyciel/ka wraz z grupą realizowali 1 scenariusz w tygodniu. Szczegółowy harmonogram pozostawiamy do decyzji nauczyciela/ki. Przygotowanie do poszczególnych zajęć zajmuje niewiele czasu, może dziesięć minut, jest jednak niezbędne. Nie chodzi tylko o zgromadzenie potrzebnych materiałów, ale także o chwilę zastanowienia. W każdym scenariuszu na wstępie jest akapit “Przed zajęciami”, zawierający szczegółowe sugestie.

    Jak długo trwa udział w programie MegaMisja dla Przedszkoli?

    Udział w programie rozpoczyna się w styczniu 2025 r. i trwa do 30 czerwca 2025 r.

    Czy nauczyciel/ka otrzymuje wynagrodzenie za udział w programie?

    Nie, nauczyciel/ka nie otrzymuje wynagrodzenia. Nauczyciel/ka zdobywa jednak gwarantowane nagrody dla placówki, wzbogaca ofertę edukacyjną placówki oraz podnosi własne kompetencje.

    Czy placówka, która bierze udział w programie MMP, może wziąć udział w innych programach Fundacji Orange, np. MegaMisja dla szkół?

    Tak, placówka biorąca udział w MMP może wziąć udział w innych programach edukacyjnych – na przykład w MegaMisji dla szkół.

    Co zrobić, jeśli podczas procesu rejestracji i wypełniania wniosku pojawią się problemy, z którymi nie mogę sobie poradzić?

    W przypadku problemów technicznych skontaktuj się z Biurem Programu MMP: przedszkola@megamisja.pl

    Dostępna jest również infolinia telefoniczna +48 502 091 025, od poniedziałku do piątku, w godz. 9:00 – 17:00.

    W jakim terminie można zgłaszać placówki do udziału w MegaMisji dla Przedszkoli?

    Zgłoszenia przyjmowane są od dnia 25 października 2024 r. do dnia 3 grudnia 2024 r. (do godziny 15.00). Zgłoszenia przesłane po tym terminie nie będą rozpatrywane.

    Ile placówek może wziąć udział w MMP?

    Spośród wszystkich prawidłowo wypełnionych zgłoszeń rekrutacyjnych wybierzemy 100 placówek.

    Kiedy rozpoczynają się działania w ramach MMP?

    Realizacja programu rozpocznie się w styczniu 2025 r. Skontaktujemy się z indywidualnie z każdą placówką i prześlemy instrukcję logowania do platformy.

    Czego nauczą się dzieci w ramach programu MMP?

    Podczas zajęć dzieci razem ze swoją nauczycielką lub nauczycielem dowiedzą się między innymi:

    • jak rozpoznawać i nazywać emocje,
    • dlaczego ważna jest współpraca,
    • czym jest zaufanie,
    • jak porządkować informacje,
    • jak skuteczniej zapamiętywać,
    • jak (i dlaczego) rozwijać kreatywność.

    Czy nauczyciel/ka może realizować scenariusze zajęć w więcej niż jednej grupie?

    Jeśli w danej placówce Lider/ka projektu będzie chciał/a realizować program z więcej niż jedną grupą dzieci, może założyć grupy dodatkowe, jednak tylko dzieci z jednej grupy głównej zdobywają nagrody.

    Czy za udział w programie Lider/Liderka otrzymuje certyfikat?

    Tak, po zrealizowaniu całości programu Lider/Liderka otrzymuje certyfikat.

    Czy do Programu mogą zgłosić się placówki, które brały już w nim udział?

    Nie. Do Programu rekrutujemy placówki, które wcześniej nie brały w nim udziału. Przedszkola, które brały udział w poprzednich edycjach programu zachęcamy do dalszego prowadzenia zajęć z kolejną grupą. Nauczyciele/ki mogą zarejestrować się do otwartej Platformy MegaMisji dla Przedszkoli. Jest to wersja dostępna dlawszystkich Przedszkoli, która będzie dostępna od lutego 2025. Dzięki niej będziecie mogli korzystać z zasobów edukacyjnych programu (bez zdobywania nagród).

 

Pobierz PDF z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania