Aktualności
#SuperKoderzy nagrodzeni przez Komisję Europejską
Program #SuperKoderzy otrzymał prestiżową nagrodę European Digital Skills 2016, przyznawaną przez Komisję Europejską. Jesteśmy numerem 1 w kategorii Digital skills for all. Wszystkich zgłoszonych projektów było aż 258.
European Digital Skills Award 2016 to nowa inicjatywa Komisji Europejskiej, która ma na celu promocję wybitnych projektów rozwoju kompetencji cyfrowych Europejczyków. Najlepsze projekty w tym #SuperKoderzy zostały nagrodzone w Brukseli przez Günther H. Oettinger, Komisarza Digital Economy and Society.
#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-12 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego i muzyki. Dzieci w wieku 9-13 lat zdobywają kompetencje przyszłości wspólnie nauczycielami i wolontariuszami Orange. Tylko do końca 2016 w zajęciach weźmie udział ponad 6000 dzieci.
#SuperKoderzy działają nie tylko w Polsce. Każdego roku Orange organizuje serie warsztatów dla dzieci, na których poznają one podstawy Scratcha. W zeszłorocznej edycji rówieśnicy z 9 krajów – Egiptu, Francji, Hiszpanii, Mali, Polski, Rumunii, Senegalu, Tunezji i Wybrzeża Kości Słoniowej – wspólnie kodowali, a potem dzielili się swoimi pracami za pomocą wideokonferencji.
- Nowe technologie zmieniły sposób, w jaki się uczymy, porozumiewamy, pracujemy. Wiemy, że od tej drogi nie ma odwrotu. Od 10 lat uczymy, jak mądrze i kreatywnie korzystać z technologii. Jestem dumna, że Komisja Europejska doceniła działania edukacyjne Grupy Orange – mówi Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange, która jest odpowiedzialna za polską odsłonę programu. W ogłoszonym w tym roku pilotażu bierze udział 35 szkół, a w zajęciach uczestniczy ponad 800 dzieci. W 2017 Fundacja Orange zaprosi do #SuperKoderów większą liczbę placówek.
Polską innowacją jest programowanie na lekcjach historii, przyrody, matematyki, języka polskiego czy muzyki. Technologie są więc narzędziem, a nie bezpośrednim celem nauki. Szkoły wybierają jedną z pięciu ścieżek tematycznych. #SuperKoderzy wcielają się w rolę poszukiwaczy skarbów, odkrywców świata, dziennikarzy przyszłości, majsterkowiczów 2.0 lub cyfrowych DJów.
– Wspólnie z dziećmi piszemy kod muzyczny, odkrywamy cyfrowe narzędzia. Na koniec zajęć sprawimy, że naszymi instrumentami staną się… banany – opowiada Aleksandra Schoen-Kamińska, pasjonat nowych technologii i nauczyciel w Zespole Szkół nr 3 z Piły. Na innych lekcjach uczniowie tworzą np. interaktywne osie czasu, stacje pogodowe, samodzielnie programują roboty.
Każdy z przygotowanych przez Fundację Orange zestawów materiałów zawiera 12 szczegółowych scenariuszy lekcji, atrakcyjnych dla uczniów i dostosowanych do programu nauczania. Fundacja zapewnia także bezpłatne szkolenie dla nauczycieli i dotację na zakup sprzętu potrzebnego do przeprowadzenia zajęć. Wszystkie materiały dydaktyczne są dostępne online bezpłatnie dla wszystkich nauczycieli i rodziców do wykorzystania podczas zajęć w szkołach lub w domu.