European Digital Skills Award 2016 to nowa inicjatywa Komisji Europejskiej, która ma na celu promocję wybitnych projektów rozwoju kompetencji cyfrowych Europejczyków. Najlepsze projekty w tym #SuperKoderzy zostały nagrodzone w Brukseli przez Günther H. Oettinger, Komisarza Digital Economy and Society.
#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-12 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego i muzyki. Dzieci w wieku 9-13 lat zdobywają kompetencje przyszłości wspólnie nauczycielami i wolontariuszami Orange. Tylko do końca 2016 w zajęciach weźmie udział ponad 6000 dzieci.
#SuperKoderzy działają nie tylko w Polsce. Każdego roku Orange organizuje serie warsztatów dla dzieci, na których poznają one podstawy Scratcha. W zeszłorocznej edycji rówieśnicy z 9 krajów – Egiptu, Francji, Hiszpanii, Mali, Polski, Rumunii, Senegalu, Tunezji i Wybrzeża Kości Słoniowej – wspólnie kodowali, a potem dzielili się swoimi pracami za pomocą wideokonferencji.
- Nowe technologie zmieniły sposób, w jaki się uczymy, porozumiewamy, pracujemy. Wiemy, że od tej drogi nie ma odwrotu. Od 10 lat uczymy, jak mądrze i kreatywnie korzystać z technologii. Jestem dumna, że Komisja Europejska doceniła działania edukacyjne Grupy Orange – mówi Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange, która jest odpowiedzialna za polską odsłonę programu. W ogłoszonym w tym roku pilotażu bierze udział 35 szkół, a w zajęciach uczestniczy ponad 800 dzieci. W 2017 Fundacja Orange zaprosi do #SuperKoderów większą liczbę placówek.
Polską innowacją jest programowanie na lekcjach historii, przyrody, matematyki, języka polskiego czy muzyki. Technologie są więc narzędziem, a nie bezpośrednim celem nauki. Szkoły wybierają jedną z pięciu ścieżek tematycznych. #SuperKoderzy wcielają się w rolę poszukiwaczy skarbów, odkrywców świata, dziennikarzy przyszłości, majsterkowiczów 2.0 lub cyfrowych DJów.
– Wspólnie z dziećmi piszemy kod muzyczny, odkrywamy cyfrowe narzędzia. Na koniec zajęć sprawimy, że naszymi instrumentami staną się… banany – opowiada Aleksandra Schoen-Kamińska, pasjonat nowych technologii i nauczyciel w Zespole Szkół nr 3 z Piły. Na innych lekcjach uczniowie tworzą np. interaktywne osie czasu, stacje pogodowe, samodzielnie programują roboty.
Każdy z przygotowanych przez Fundację Orange zestawów materiałów zawiera 12 szczegółowych scenariuszy lekcji, atrakcyjnych dla uczniów i dostosowanych do programu nauczania. Fundacja zapewnia także bezpłatne szkolenie dla nauczycieli i dotację na zakup sprzętu potrzebnego do przeprowadzenia zajęć. Wszystkie materiały dydaktyczne są dostępne online bezpłatnie dla wszystkich nauczycieli i rodziców do wykorzystania podczas zajęć w szkołach lub w domu.
Aktualności
#SuperKoderzy nagrodzeni przez Komisję Europejską
Program #SuperKoderzy otrzymał prestiżową nagrodę European Digital Skills 2016, przyznawaną przez Komisję Europejską. Jesteśmy numerem 1 w kategorii Digital skills for all. Wszystkich zgłoszonych projektów było aż 258.