Aktualności
Rusza nabór instytucji odpowiedzialnych za szkolenia nauczycieli
2 września rusza nabór grantów na szkolenia dla nauczycieli. Ci, którzy wezmą w nich udział, dowiedzą się, jak lepiej i efektywniej wykorzystywać cyfrowe technologie w codziennej pracy z dziećmi i młodzieżą. To pierwszy etap Lekcji:Enter, największego projektu edukacji cyfrowej dla szkół. W ciągu 4 lat w szkoleniach weźmie udział ponad 75 000 nauczycieli, w tym 30% z małych miejscowości i wsi. Projekt prowadzi Fundacja Orange w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Instytutem Spraw Publicznych.
Wnioski o granty na realizację szkoleń mogą składać publiczne i niepubliczne placówki doskonalenia nauczycieli - samodzielnie bądź w partnerstwie z Jednostkami Samorządu Terytorialnego, organizacjami pozarządowymi lub szkołami wyższymi. Aplikować można na www.lekcjaenter.pl od 2 do 23 września. Lista grantobiorców zostanie ogłoszona pod koniec listopada, a maksymalna kwota grantu to 450 tys. zł.
Jak wynika z badań EU Kids Online 2018, tylko nieco ponad 12% uczniów korzysta z internetu podczas lekcji, niespełna 3% komunikuje się online z nauczycielami, np. aby przesłać im pracę domową. Dzięki projektowi Lekcja:Enter, internet i narzędzia cyfrowe mają szansę stać się wartościowym dodatkiem do poszerzania wiedzy, zajęcia szkolne bardziej atrakcyjne i zgodne z potrzebami uczniów. Nauczyciele rozwiną w nim swoje cyfrowe kompetencje.
- Wszystko to wpisuje się w misję Fundacji Orange - naukę mądrego, bezpiecznego i kreatywnego korzystania z nowych technologii. Cieszymy się, że możemy realizować projekt tak ważny dla polskich szkół. Kompetencje cyfrowe są dziś kluczowe na rynku pracy i wspólnie musimy zadbać o to, żeby nauka była ciekawa i angażująca, a szkoła skutecznie przygotowywała do życia i pracy w szybko zmieniającej się rzeczywistości - mówi Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange.
Szkolenia będą przeznaczone dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, a także przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, humanistycznych, artystycznych i informatycznych w szkołach podstawowych i średnich. Weźmie w nich udział po 15% nauczycieli z każdego województwa.
- Naszym zadaniem jest pomóc nauczycielom umiejętnie włączać zasoby cyfrowe do programów nauczania oraz wykorzystywać je do tworzenia własnych materiałów np. scenariuszy zajęć - mówi Jacek Królikowski, prezes Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. - Dzięki internetowej platformie edukacyjnej będą mogli dzielić się swoimi doświadczeniami z wykorzystaniem technologii w dydaktyce - dodaje.
- Projekt jest jednym z kluczowych elementów transformacji cyfrowej polskich szkół, w tym rozwoju kompetencji nauczycieli. W powiązaniu z takimi działaniami jak m.in.: Ogólnopolska Sieć Edukacyjna, Program Aktywna Tablica, Centrum Mistrzostwa Informatycznego, Platformy z e-zasobami edukacyjnymi www.epodreczniki.pl, wierzę, że znacznie przyczyni się do polubienia szkoły przez uczniów – powiedział dyrektor Rafał Lew-Starowicz, z Ministerstwa Edukacji Narodowej, którego departament jest odpowiedzialny za innowacje w edukacji.