Jak wynika z badań, większość dzieci i młodzieży wykorzystuje sieć do przeglądania portali społecznościowych. Wśród nastolatków ¾ badanych aktywnie z nich korzysta. Młodzi używają internetu do komunikacji, gier, słuchania muzyki i oglądania filmów. Jednak bardziej zaawansowane czy twórcze sposoby wykorzystywania internetu i technologii są rzadką umiejętnością. Potwierdza ją zaledwie 10% badanych.
– Dzięki rozwojowi technologii świat się intensywnie zmienia. Jeszcze nigdy w historii nie mieliśmy do przetworzenia takiej ilości danych. Każdego dnia scrollujemy blisko 90 metrów ekranu na swoich urządzeniach, a nasz mózg otrzymuje średnio 34 gigabajty informacji – mówi Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange od 14 lat zajmującej się cyfrową edukacją. – Nawet, jeśli trudno nam dziś przewidzieć, jak będzie wyglądał świat za 10 czy 20 lat, musimy szukać dróg rozwoju dla najmłodszych. Jednym z oczywistych sposobów jest nauka mądrego, kreatywnego i bezpiecznego korzystania z technologii, jaką prowadzimy we współpracy z nauczycielami, uzupełniając program szkolny o ważne elementy cyfrowej edukacji. – dodaje.
Rozpoczynające się zajęcia dla najmłodszych dzieci to 10 miesięcy kursu, który przygotowuje do świadomego i krytycznego korzystania z internetu i mediów. Uczestnicy MegaMisji uczą się, jak odróżniać prawdziwe informacje od fałszywych, jak chronić swoją prywatność online, przestrzegać praw autorskich i zachować równowagę między czasem online a offline.
Starsi uczniowie z klas 4-8 odkrywają świat programowania w #SuperKoderach. Szkoły mają do wyboru kilkanaście ścieżek tematycznych, które wpisują się w podstawę programową większości szkolnych przedmiotów, nie tylko informatyki. Kodowanie pojawia się m.in. na muzyce, języku polskim i angielskim, przyrodzie czy historii.
– Od kiedy jesteśmy w #SuperKoderach, działamy jak nakręcony zegarek, wykorzystujemy roboty na lekcjach i na zajęciach pozalekcyjnych. Skręcamy, programujemy i dobrze się bawimy. Roboty to nie tylko informatyka, teraz wykorzystujemy je również na języku angielskim – mówi Marek Grzywna, nauczyciel ze Szkoły Podstawowej nr 23 w Toruniu.
W każdym z programów Fundacja Orange zapewniła miejsce dla 150 kolejnych szkół. Oznacza to, że wraz z placówkami z poprzednich lat cyfrowa edukacja od Fundacji Orange trafia do ponad 1400 placówek. Wszystkie otrzymują też wsparcie sprzętowe i szkolenia dla nauczycieli.
Widząc duże zainteresowanie edukacją cyfrową, Fundacja Orange przygotowała otwartą propozycję dla wszystkich zainteresowanych szkół. Te, które nie zakwalifikowały się do MegaMisji, od tego roku będą mogły skorzystać z otwartej platformy w internecie. Już od 14 października wszystkie materiały i scenariusze zajęć będą dostępne bezpłatnie dla pod adresem www.megamisja.pl. Również scenariusze lekcji #SuperKoderów są opublikowane na wolnych licencjach i mogą z nich korzystać wszyscy chętni nauczyciele czy rodzice.
Zajęcia #SuperKoderów rozpoczynają się regionalnymi szkoleniami dla nauczycieli, zaś MegaMisji – corocznym zjazdem liderów, który odbywa się 20 września w Warszawie. Trwa pod hasłem Edukacja 2019 – świat 2029, a jego myślą przewodnią są zmiany zachodzące w świecie.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Bartłomiej Kuczyński, Fundacja Orange
e-mail: bartlomiej.kuczynski@orange.com
tel. +48 518 278 522
Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska
biuro.prasowe@orange.com
Twitter: @RzecznikOrange
Nasz blog: www.blog.orange.pl
więcej informacji: www.megamisja.pl, www.superkoderzy.pl
Czytaj także: 300 szkół będzie rozwijać cyfrowe umiejętnosci z Fundacją Orange