Fact-checking
Fact-checking to dementowanie nieprawdziwych informacji. Jest to obecnie podstawowa metoda walki z dezinformacją. Na poziomie profesjonalnym fact-checkingiem zajmują się wyspecjalizowane grupy ludzi, a wyniki ich pracy można znaleźć na portalach fact-checkingowych. Znajdziemy tam wyjaśnienia nieprawdziwych informacji i wskazanie wiarygodnych źródeł.
Najlepiej odwiedzać je regularnie, by wiedzieć, jakie nowe fałszywe informacje pojawiły się ostatnio w sieci.
Polskie portale fact-checkingowe:
- Stowarzyszenie Demagog: https://demagog.org.pl/fake_news/
- Agencja AFP: https://sprawdzam.afp.com/
- Konkret24: https://konkret24.tvn24.pl/
- Wojownicy Klawiatury: https://wojownicyklawiatury.pl/
- Fake Hunter Polskiej Agencji Prasowej: https://fakehunter.pap.pl
- fact-checkingiem zajmuje się również portal OKO.press: https://oko.press/
- Twitter, konto Instytutu Badawczego NASK: https://twitter.com/WeryfikacjaNASK
- Dezinformację rosyjską w UE dementuje portal https://euvsdisinfo.eu/
Znajomość mechanizmów dezinformacji i krytyczne myślenie
Najlepszą tarczę ochronną przed dezinformacją dają: świadomość i edukacja. Dowiedziono naukowo, że osoby świadome tego, że mogą być manipulowane i oszukiwane w internecie, oraz znające mechanizmy dezinformacji, stają się na nie bardziej odporne. Ta odporność zwiększa się z każdym kolejnym przypadkiem rozpoznania fałszywej informacji.
Dlatego czytając ten poradnik, uczestnicząc w warsztatach, szkoląc umiejętność krytycznego myślenia, sprawdzając wiadomości na portalach fact-checkingowych czy podejmując jakiekolwiek inne działanie, służące rozpoznaniu fake newsów lub manipulacji – budujesz własną tarczę ochronną. Tylko od Ciebie zależy, jak będzie ona skuteczna.
Edukacja
To jeden z najważniejszych elementów informacyjnej tarczy ochronnej. W niektórych państwach nauka bezpiecznego funkcjonowania w internecie jest już obowiązkowym elementem programu nauczania – wiele wskazuje na to, że powinna być ona włączona w edukację szkolną także w Polsce. Nie musi to polegać na tworzeniu nowego przedmiotu, elementy nauki weryfikowania informacji mogą się pojawiać na zajęciach z różnych przedmiotów, zwłaszcza takich jak język polski, języki obce, historia czy wiedza o społeczeństwie.
Oczywiście nauczyciel powinien być dla uczniów przewodnikiem, jednak warto, by pamiętał, że nie musi wiedzieć wszystkiego. Mamy do czynienia z wyjątkowo zmienną strukturą, jaką jest przestrzeń informacyjna – wciąż pojawiają się nowe zjawiska i mechanizmy, nowe media, portale i konta. Nawet najlepsi eksperci od wykrywania dezinformacji co chwilę uświadamiają sobie, że czegoś nie wiedzą.
Otwarte stwierdzenie „nie wiem” jest najlepszym punktem wyjścia do dalszych poszukiwań. Bezpieczne nawyki funkcjonowania w przestrzeni informacyjnej polegają bowiem głównie na poszukiwaniu i samodzielnym sprawdzaniu danych czy newsów.
Wydaje się, że najistotniejszą umiejętnością, jaką w tej dziedzinie nauczyciel może przekazać uczniom, jest umiejętność refleksji oraz stawiania pytań, których początkiem często bywa nielubiane w szkole stwierdzenie „nie wiem”. Tym razem warto nie wiedzieć i warto to sobie uświadamiać – po to, by rozpocząć poszukiwania: czasem indywidualne, czasem wspólne.
Drugim elementem, który nauczyciel powinien przekazać uczniom, jest wiedza o metodach prowadzenia poszukiwań. Te najpotrzebniejsze na co dzień zostały zawarte w niniejszym poradniku. Wystarczy kilka ćwiczeń, by je opanować. I warto pozwolić uczniom na zadawanie pytań, a wręcz doceniać to, że je zadają, że poszukują i chcą odkrywać.
Taka edukacja to nie tylko kwestia technicznych umiejętności niezbędnych do obsługi cyfrowych narzędzi czy poruszania się w internecie. Oczywiście, świadomość możliwości technicznych jest bardzo istotna w ochronie przed dezinformacją – im więcej wiemy, co i jak można tworzyć w internecie, jak łatwe jest modyfikowanie treści pisemnych, graficznych, jak powstaje deepfake, tym większa czujność na przekazy w sieci, mniej podatności na fake-newsowe czy zmodyfikowane treści.
Ale ważne są także tzw. kompetencje miękkie związane na przykład z umiejętnością krytycznego myślenia, refleksji, ale także logicznego (wręcz algorytmicznego) myślenia, wyciągania wniosków. Te – warto wspierać od najmłodszych lat.
Przykłady inicjatyw edukacyjnych dla szkół
Szkoły mogą też włączać się w inicjatywy i programy edukacyjne prowadzone m.in. przez organizacje pozarządowe. Wiele z nich wspiera nauczycieli w prowadzeniu edukacji cyfrowej, która pomaga budować odporność na dezinformację – wśród uczniów, ale i wśród kadry pedagogicznej.
Megamisja
To program edukacyjny dla klas 1-3, który uczy dzieci zdrowych nawyków cyfrowych. W ramach cyklu zajęć realizowanych przez nauczycieli na podstawie gotowych scenariuszy, uczniowie dowiadują się, jak odróżnić informację od reklamy, opinię od faktu. Uczą się weryfikować i kategoryzować źródła informacji, odróżniając wiarygodne od niepewnych. Wszystko to daje im ważne przygotowanie do tego, aby z cyfrowych mediów korzystać w sposób refleksyjny i krytyczny.
Do programu Fundacji Orange mogą zgłaszać się szkoły podstawowe z całej Polski w kwietniu-maju. Z gotowych scenariuszy można też korzystać w dowolnym momencie – są udostępnione na wolnych licencjach. W kontekście dezinformacji szczególnie przydadzą się scenariusze lekcji 1-3 i 8. Więcej na megamisja.pl – zakładka „baza wiedzy”. https://platforma.megamisja.pl/baza-wiedzy/
#SuperKoderzy
To program dla klas 4-8 szkół podstawowych. Dzięki szkoleniom i gotowym scenariuszom, umożliwia nauczycielom prowadzenie ciekawszych lekcji – z wykorzystaniem cyfrowych narzędzi. Przyroda, historia, matematyka, muzyka, język polski, języki obce i inne przedmioty szkolne urozmaicone są o naukę podstaw programowania i obsługi cyfrowych narzędzi. Pozwala to na ćwiczenie z uczniami logicznego i abstrakcyjnego myślenia, rozwiązywania problemów i rozumienia, jak działają algorytmy. Program podejmuje też kwestię wyszukiwania i udostępniania informacji, przestrzegania prawa autorskiego i zasad bezpieczeństwa w sieci, a także oceny zagrożeń związanych z technologiami.
Do tej inicjatywy Fundacji Orange mogą zgłaszać się placówki z całej Polski. Nabór szkół odbywa się w kwietniu-maju. Z gotowych scenariuszy można też korzystać w dowolnym momencie – są udostępnione na wolnych licencjach na www.superkoderzy.pl
Dzień Bezpiecznego Internetu
Doroczne obchody Dnia Bezpiecznego Internetu (pierwszy wtorek lutego) to okazja na prowadzenie w szkołach inicjatyw edukacyjnych, które dotyczą internetu i technologii. Organizatorzy zapraszają na konferencję dla osób pracujących z młodzieżą. Udostępniają także zestawy materiałów, konkursy, webinary, warsztaty pomocne w przygotowaniu lokalnych inicjatyw edukacyjnych dla dzieci, młodzieży i rodziców w każdej szkole czy placówce. Wydarzenie w Polsce realizuje Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzą państwowy instytut badawczy NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Więcej na www.dbi.pl
Kurs Precobias (Prevention of Youth Radicalisation Through Self-Awareness on Cognitive Biases)
Kompleksowy, darmowy kurs online w języku polskim dla osób pracujących z młodzieżą, zakończony certyfikatem od dwóch europejskich uczelni, a realizowany ze środków Komisji Europejskiej. To projekt zapobiegania dezinformacji i radykalizacji wśród młodych ludzi w internecie. Kompleksowe szkolenie dogłębnie wprowadza w zagadnienie m.in. poprzez ukazanie mechanizmów działania powszechnych błędów poznawczych opartych m.in. na sile autorytetu, konformizmu, upraszczania czy doświadczania silnych emocji. W czasie kursu nauczyciele otrzymują dodatkowe materiały i przewodniki wraz z ćwiczeniami do prowadzenia zajęć z młodzieżą. Rejestracja na https://mooc.precobias.eu
Międzynarodowa Konferencja Bezpieczeństwo Dzieci i Młodzieży w Internecie
Adresowana jest do przedstawicieli sektora edukacyjnego, organizacji pozarządowych, wymiaru sprawiedliwości i organów ścigania oraz dostawców usług i treści internetowych. Wśród prelegentów znajdą się najwyższej klasy eksperci z Polski i zagranicy, poruszając najbardziej aktualne tematy związane z ochroną dzieci i młodzieży przed zagrożeniami w internecie. Organizatorem wydarzenia, które odbywa się stacjonarnie lub online – zwykle we wrześniu-październiku, jest Polskie Centrum Programu Safer Internet. www.saferinternet.pl
Lekcja:Enter
Darmowe szkolenia dla nauczycieli w całej Polsce, które przygotowują do bardziej nowoczesnego prowadzenia lekcji – z wykorzystaniem cyfrowych narzędzi i e-zasobów. W ramach kursu poruszane są kwestie zasad bezpieczeństwa w internecie i wyszukiwania wiarygodnych źródeł informacji. Udział w projekcie pozwala nauczycielom zwiększyć ogólny poziom cyfrowych umiejętności, a w proces szkoleniowy włączeni są także dyrektorzy szkół. Projekt potrwa do 2023 roku. Więcej na www.lekcjaenter.pl
To tylko kilka przykładów inicjatyw wspierających szkoły i nauczycieli w cyfrowej edukacji. Warto śledzić także inicjatywy Fundacji Dbam o mój Z@sięg, Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Głosu Nauczycielskiego, Stowarzyszenia Demagog czy kampanie NASKu i na bieżąco poszukiwać innych propozycji.