Od wielu miesięcy grupa naukowców opracowuje raport EU Kids Online, który skupia się na cyfrowych nawykach dzieci i młodzieży. Na początku 2019 roku powinniśmy poznać go w pełnej krasie. Czego możemy się po nim spodziewać? Pytamy o to lidera zespołu badawczego, profesora Jacka Pyżalskiego.
Fundacja Orange: Gdyby miał Pan wyjaśnić w jednym zdaniu, po co właściwie robi się EU Kids Online, jakby Pan to sformułował?
Jacek Pyżalski: EU Kids Online to duże badanie kwestionariuszowe skoncentrowane na szansach i zagrożeniach związanych z używaniem internetu w grupie wiekowej 9-17 lat. Dodatkowo badany jest kontekst tego co robią rodzice i nauczyciele w szkole w sprawie korzystania z sieci. Badanie realizowane jest w większości krajów europejskich przy zastosowaniu tej samej metodologii. W Polsce badanych było 1249 uczniów.
Wow, to naprawdę duża grupa. Jaki nadrzędny cel Wam przyświecał?
Celem raportu będzie prezentacja wyników najnowszych badań i porównanie ich z wcześniejszymi oraz innymi wynikami. Ale najważniejsza jest u interpretacja i wnioski dla działań praktycznych, szczególnie w obszarze edukacji medialnej.
Ile osób pracowało nad raportem?
Prace prowadzą cztery osoby pod moim kierunkiem. Działam wraz z Aldoną Zdrodowską i Katarzyną Abramczuk z Ośrodka Przetwarzania Informacji i Łukaszem Tomczykiem z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
Wszyscy wiemy, że dzieci i młodzież nadużywają technologii, że spotykają się cyberbullingiem i nie korzystają z sieci w przemyślany sposób – czy raport jest w stanie nas w ogóle zaskoczyć?
Właśnie to, co "wszyscy wiemy" nie zawsze jest prawdą i badania to weryfikują. Przykładowo, około 45% badanych korzysta z sieci do 2 godzin dziennie, choć wielu myśli, że większość dzieci korzysta bez przerwy. Podobnie zjawiska, takie jak cyberprzemoc czy mowa nienawiści - bezpośrednio zaangażowane jest w nie mniejszość młodych ludzi. Wiele istotnych wniosków dotyczy kompetencji cyfrowych młodych ludzi - z pewnością je przeceniamy. Potencjał edukacyjny internetu nie jest wykorzystywany, ani w sferze dydaktycznej, ani wychowawczej.
Coś Pana zaskoczyło?
Jest sporo ciekawych szczegółów. Przykładowo to, że chociaż wszyscy wiemy, że internet mobilny rośnie w siłę, to coraz więcej młodych ludzi nigdy nie łączy się z nim przez urządzenia stacjonarne (jest to już prawie 20% młodych ludzi).
Dzięki! Czekamy na całość raportu.