Czasy mamy wyjątkowe, dlatego też i debata organizowana przez Dziennik Gazetę Prawną, była w wyjątkowej formie – spotkania online. Jak wszyscy wiedzą, obecnie większość wydarzeń przyjmuje taką właśnie formę, łącznie z lekcjami. To ogromne wyzwanie, przed którym stanęły wszystkie szkoły w Polsce, powoduje stawianie pytań. Jak epidemia i wymuszona przez nią nauka zdalna, nauka online, wpłynie na szkolnictwo? Czy sektor edukacji może stać się liderem cyfrowej transformacji w Polsce?
W debacie, poza Łucją Kornaszewską-Antoniuk z naszej Fundacji, wziął udział szereg ekspertów i ekspertek, którzy dzielili się swoimi przemyśleniami, odpowiadając na między innymi takie pytania: czy koronawirus zmieni model edukacji? Jakie narzędzia cyfrowe już mamy, a jakich nam brakuje w edukacji? W jakim stopniu uczniowie i nauczyciele w Polsce są gotowi do korzystania z cyfrowych serwisów i narzędzi edukacyjnych? I wielu innych, na które odpowiedzi możecie poznać, przysłuchując się debacie.
Nauczyciele ciągną w górę
Łucja Kornaszewska-Antoniuk była pytana między innymi o pomysły na zmniejszenie dystansu między liderami e-nauki a placówkami, które znacznie słabiej mają rozwiniętą tę gałąź nauczania.
To ważne wyzwanie także na czas po pandemii, kiedy nauczyciele i uczniowie wrócą do szkół – mówiła Łucja – W naszej fundacji mamy pozytywne doświadczenia z nauczycielami, którzy aktywnie wykorzystują technologie w codziennej edukacji dzieci. We wszystkich programach i inicjatywach Fundacji skierowanych do szkół szczególną uwagę przywiązujemy do kompetencji nauczycieli i wspierania ich w wykorzystaniu cyfrowych narzędzi. W ramach programów w ostatnich latach ponad 2500 nauczycieli doskonaliło swoje kompetencje cyfrowe, a ponad 1700 szkół otrzymało sprzęt.
Nauczyciele, którzy dotychczas aktywnie wykorzystywali technologie, teraz inspirują i „ciągną w górę” tych, którzy ze względu na stosunek do technologii, wiek czy nawet zamożność regionu, w którym pracują, w mniejszym stopniu z takich rozwiązań korzystali – mówiła Łucja z naszej Fundacji podczas debaty – Z kolei w programie MegaMisja, w którym uczestniczą nauczyciele ze świetlic szkolnych, widzimy proces zmiany, gdy uczą się oni nowych technologii razem z dziećmi i wykorzystują je w procesie edukacyjnym. Myślę, że w obecnej sytuacji kluczowe jest zapewnienie wsparcia tym, którzy nie do końca czują się pewnie. Dlatego realizujemy we współpracy z MEN (ze środków Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa) projekt Lekcja: Enter, skierowany do 75 tys. takich nauczycieli.
Bardzo mocno zachęcamy do zapoznania się z całym materiałem:
Artykuł, który powstał jako podsumowanie debaty, możecie przeczytać tutaj.
Natomiast nagranie z całej debaty, można obejrzeć tutaj.