Fundacja Orange
Pomiń nawigację

Aktualności

Co o naszej MegaMisji sądzą uczestnicy i uczestniczki? Wyniki ewaluacji i opinie.

Chcemy jak najlepiej wspierać najmłodsze dzieci w rozwoju kompetencji, które przydadzą im się w świecie pełnym technologii. Regularnie sprawdzamy więc, czy z programem MegaMisja płyniemy w dobrym kierunku. Oto wyniki ewaluacji, które są dla nas cennym źródłem wiedzy. Zobaczcie, co mówią nam nauczycielki i nauczyciele, którzy prowadzą zajęcia MegaMisji w szkołach i przedszkolach i jak widzą postępy dzieci.

MegaMisja dla szkół powstała 10 lat temu. To program edukacyjny, w którym wspieramy dzieci z klas 1-3 w rozwoju empatii, współpracy, krytycznego myślenia, a także uczymy podstaw bezpieczeństwa i higieny cyfrowej. Zajęcia przy naszym wsparciu i na podstawie gotowych scenariuszy zajęć prowadzą nauczyciele i nauczycielki, średnio 1 raz w tygodniu.

W roku 2024 wystartowała „młodsza siostra” – MegaMisja dla Przedszkoli, która swoim zasięgiem objęła już 300 placówek. Kompetencje społeczne, uważność na emocje swoje i innych warto rozwijać od najmłodszych lat. To ważne przygotowanie do życia w świecie pełnym dynamicznych zmian.

Zobaczcie, co o naszych programach mówią nauczycielki i nauczyciele, którzy realizowali je w zeszłej edycji 2024/25, a także, jak MegaMisję odbierają dzieci. To dla nas ważne informacje, które pozwalają nam jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby tych, którzy są z nami w tej przygodzie. A jest też kilka zaskoczeń i odkryć.

Efeky i opinie o MegaMisji w szkołach

Z ewaluacji, którą na nasze zlecenie przeprowadziła niezależna firma badawcza, wynika, że 100% nauczycieli i nauczycielek realizujących MegaMisję szkolną poleciłoby innym udział w programie.

  • Mocne strony, które dostrzegają, to m.in. gotowy pomysł na rozwijanie kompetencji społecznych i emocjonalnych dzieci, nauka higieny cyfrowej i współpracy (zamiast rywalizacji).
  • Badane osoby przyznają, że dzięki programowi można lepiej poznać dzieci, ich potrzeby, sposoby pracy w grupie i zyskać przestrzeń do zwykłej rozmowy z nimi. Dla 85% istotnym w MegaMisji jest podejście oparte na podmiotowym ich traktowaniu.
  • 97% docenia atrakcyjność zajęć dla dzieci. Wielu podkreśla różnorodne, angażujące formy, zabawy ruchowe, prace zespołowe czy odgrywanie ról, które dzieci bardzo polubiły.

Scenariusze MegaMisji są bardzo dobrze przemyślane i dostosowane do możliwości dzieci – łączą naukę z zabawą, co sprawia, że uczniowie angażują się z entuzjazmem. Doceniam też to, że scenariusze rozwijają nie tylko kompetencje cyfrowe, ale też współpracę, empatię i odpowiedzialność” – mówi jedna z badanych osób.

  • Nauczyciele i nauczycielki widzą efekty prowadzonej w ten sposób edukacji. Notują wzrostkompetencji dzieci zarówno w obszarach związanych z bezpieczeństwem w cyfrowym świecie, jak i miękkimi umiejętnościami.

"Byliśmy na wycieczce szkolnej (,,,). Chłopcy robili sobie zdjęcia i jeden drugiemu zwrócił uwagę: „Pamiętasz? Na MegaMisji pani powiedziała, że nie możesz mi robić zdjęcia bez mojej zgody. Ucieszyłam się, że pamiętają takie rzeczy i zrozumiały to jeszcze lepiej".

  • Ponad 90% badanych za atut uznaje także możliwość swojego własnego rozwoju zawodowego. Udział w MegaMisji poszerza ich warsztat, dostarcza inspiracji do pracy. „Prowadzi za rękę”, a jednocześnie daje przestrzeń na kreatywność i dostosowanie zajęć do grupy dzieci.

„Robiłam  w tym roku w szkole Dzień Bezpiecznego Internetu i wykorzystałam taki scenariusz o pingwinku - o tym co można, czego nie można robić w internecie”.

  • Nie bez znaczenia jest dla badanych to, że nasz program realizuje zagadnienia z podstawy programowej i że szkoły otrzymują pomoce dydaktyczne.

A jak tam ewaluacja w przedszkolach?

74% nauczycielek i nauczycieli realizujących MegaMisję dla Przedszkoli oceniło program na 10 punktów w 10-stopniowej skali. 99% poleciłoby udział w nim koleżance lub koledze. Wśród głównych powodów często wymieniano atrakcyjność, świetne przygotowanie programu, nacisk na ważne treści.

„Ogromne zaangażowanie i radość dzieci. Dzieci są zachwycone od pierwszych zajęć – myślą, że to bajka, są ciekawe, co powie Psotnik [bohater historii, które są częścią scenariusza zajęć]. „Proszę Pani, kiedy znów MegaMisja???”.

Według nauczycielek najważniejszą kompetencją, której w praktyce nauczyła dzieci MegaMisja, jest umiejętność współpracy. Wielokrotnie podkreślały, że dzięki udziałowi w programie ich grupa się zintegrowała, stała się bardziej empatyczna, nastawiona na cele grupowe, a nie tylko indywidualne.

„Program pomaga dzieciom lepiej współpracować, uczy rozmowy, empatii, dojrzałości społecznej. Wspiera dzieci, które mają trudności – bo treści są proste, przystępne, ale i systematyczne. Pozwala „przećwiczyć” trudne sytuacje i zachowania w bezpieczny sposób”.

Zajęcia sprzyjały komunikacji i tworzeniu relacji między dziećmi, które stały się bardziej otwarte na siebie. Potrafiły lepiej rozumieć zachowania kolegów i koleżanek. Dzięki temu sprawniej dzieliły się zadaniami i wspólnie podejmowały decyzje, pomagając sobie nawzajem.

„Dzieci uczą się przez zabawę i interakcję. Treści przekazywane są w ciekawej, angażującej formie – dzieci nie czują, że „to lekcja”. Są zadania, zabawy, bohaterowie, fabuła – a przy tym dzieci się uczą, nie wiedząc nawet kiedy”.

Nauczycielki i nauczyciele deklarują, że z wielu pomysłów zabaw będą korzystać w przyszłości. Radość i zaangażowanie dzieci przełożyło się na ich motywację - zadowolenie i chęć rozwijania podobnych działań.Ważną korzyścią dla większości, bo 85%, była także możliwość udziału w dodatkowych spotkaniach i webinarach w programie.

Znaczenie ewaluacji

Zdarza się, że najdokładniej przemy­ślany projekt ujawnia swoje mankamenty w realizacji.To nor­malne, bo nie da się wszystkiego z góry przewidzieć. Po drodze poja­wiają się też nowe potrzeby i wyzwania. W naszej Fundacji regularnie sprawdzamy więc, czy dana inicjatywa odpowiada na potrzebę społeczną i z otwar­tością przyjmujemy uwagi. Ewaluacja w projekcie to informacja o tym, co działa, a co warto usprawnić.

Na przestrzeni 10 lat MegaMisja dla szkół przeszła kilka zmian właśnie w wyniku ewaluacji. M.in. zmniejszyliśmy liczbę scenariuszy obowiązkowych do realizacji, przy czym zachowaliśmy całą dostępną pulę do skorzystania w miarę możliwości prowadzących. Na prośbę wyrażoną w ewaluacji, wprowadziliśmy też spotkania stacjonarne dla nauczycielek i nauczycieli, którzy realizują program, aby mogli wymieniać się doświadczeniami i wzajemnie inspirować. Na podstawie informacji z tej ewaluacji, dostosowujemy na przykład formę zgłoszenia w MegaMisji dla Przedszkoli. Do tej pory było to nagranie krótkiego filmu, który dla niektórych okazał się ciekawym wyzwaniem, ale dla innych zbyt trudnym.