Ścieżka składa się z czterech lekcji wprowadzających do kodowania w języku Scratch. Poznajemy w nich interfejs Scratcha, piszemy krótkie skrypty, by… wyruszyć w dalszą podróż z programowaniem.
Nauka programowania
przeczytasz w ok. 1 min.
Podstawy Scratcha – wersja A.
Wprowadzenie
Lekcje:
Na pierwszych zajęciach poznamy aplikację Scratch, jej interfejs i funkcjonalności. Dowiemy się, co to jest duszek, scena, kostium, skrypt. Zapoznamy się z dostępnymi klockami (bloczkami), za pomocą których będziemy kodować. Założymy także konta, z których korzystać będziemy podczas całego programu #SuperKoderzy i które będą naszą przepustką do wielkiej, międzynarodowej społeczności “scratchujących” programistów i programistek. Nauczymy się udostępniać projekty, przeglądać gry stworzone przez rówieśników na całym świecie i je remiksować. Brzmi fajnie? To co, zaczynamy?
Pobierz lekcjęPodczas tej lekcji napiszemy pierwsze mini-programy w Scratchu. Nauczymy się, jak wprawić wybranego duszka w ruch oraz jak tworzyć dynamicznie zmieniające się tło dla naszej gry. Wprowadzimy też pierwsze instrukcje warunkowe (jeżeli – to), które pozwolą nam tworzyć bardziej zaawansowane programy. Do dzieła!
Pobierz lekcjęŚwietnie jest umieć kodować, ale jeszcze lepiej umieć kodować, współpracując z grupą! Dlatego tę lekcję rozpoczniemy od burzy mózgów – wspólnie wymyślimy grę, jaką chcemy napisać i obmyślimy, jak mógłby wyglądać jej skrypt. Nauczymy się także, jak stosować w skrypcie pętle (np. pętle “zawsze”, “powtórz”).
Pobierz lekcjęWprowadzamy nowe pojęcie – “zmienne”. Dzięki zmiennym, o które będziemy uzupełniać nasz skrypt, nauczymy się tworzyć rozmaite liczniki w naszych grach, np. licznik punktów lub stoper. Mimo iż kurs Scratcha dobiega końca, uczestnicy i uczestniczki wciąż mają mnóstwo możliwości, by samodzielnie kontynuować naukę programowania. Podczas tej lekcji nauczyciel/nauczycielka poda kilka propozycji narzędzi, z których można skorzystać w dalszej nauce kodowania.
Pobierz lekcję