Podróżnicy w czasie. Historia - Fundacja Orange
Pomiń nawigację

Strefa wiedzy

Podróżnicy w czasie.
Historia

Nowa historyczna ścieżka przeznaczona jest dla klas V. Oparliśmy się w niej na zagadnieniach związanych z historią Polski – od pierwszych Słowian do Wielkiej Wojny z Zakonem Krzyżackim i jej punktu kulminacyjnego – Bitwy pod Grunwaldem. Ścieżka ubrana jest w fabułę podróży wehikułem czasu, wraz z Tymkiem, chłopcem z przyszłości.

Ta historyczna ścieżka przeznaczona jest dla klas V. Oparliśmy się w niej na zagadnieniach związanych z historią Polski – od pierwszych Słowian do Wielkiej Wojny z Zakonem Krzyżackim i jej punktu kulminacyjnego – Bitwy pod Grunwaldem. Ścieżka ubrana jest w fabułę podróży wehikułem czasu, wraz z Tymkiem, chłopcem z przyszłości.

Wyzwaniem dla uczennic i uczniów będzie, podczas poznawania kolejnych etapów rozwoju Państwa Piastów i pierwszych Jagiellonów, „odwiedzać” związane z danym wydarzeniem lokacje, aby na koniec podróży znaleźć się pod Grunwaldem i… uratować prawdę historyczną. Poza poznaniem najważniejszych faktów z historii kraju, elementów życia codziennego ludzi z danej epoki, uczestnicy i uczestniczki projektu poznają podstawy programowania w Scratchu, obsługę mBotów oraz stworzą gry historyczne.

Lekcje:

1

Lekcja, podczas której nauczyciel/nauczycielka wprowadza uczennice i uczniów w konwencję zabawy – lekcja służy wprowadzeniu fabuły oraz zapoznaniu z życiem Słowian na terenie Polski. Będzie to też okazja na wykonanie prostej animacji w Scratchu, w której trzeba przejść przez 4 różne mapy – mapę świata, mapę Europy, mapę terenów zamieszkałych przez Słowian, mapę Polski przed 992 rokiem. Uczennice i uczniowie będą też mogli wykonać trudniejszą wersję gry – quiz oparty na materiale lekcji, w którym nagrodą za dobrą odpowiedź będzie kolejna mapa.

Pobierz lekcję
2

Lekcja, podczas której nauczyciel/nauczycielka opowie dalszą część przygód Tymka i wprowadzi uczennice i uczniów w tajniki powstania państwa polskiego oraz opowie o chrzcie Mieszka I. Uczestnicy będą mogli stworzyć grę “Denary Mieszka I”.

Pobierz lekcję
3

Lekcja, podczas której nauczyciel/nauczycielka wprowadza uczennice i uczniów w historię biskupa Wojciecha oraz zjazdu gnieźnieńskiego i koronacji Bolesława Chrobrego. Uczestnicy i uczestniczki zajęć poznają też kolejny fragment historii Tymka i sami wykonują animację o misji biskupa Wojciecha.

Pobierz lekcję
4

Lekcja, podczas której nauczyciel/nauczycielka opowiada uczennicom i uczniom o czasach rozbicia dzielnicowego. Dowiadują się też, skąd w sąsiedztwie Polski wzięli się Krzyżacy i jak napadli nas Mongołowie. Uczennice i uczniowie stworzą grę, w trakcie której będą utrwalać swoją znajomość władców dzielnicowych, a Tymkowi nie uda się powstrzymać Konrada Mazowieckiego przed jego największym błędem…

Pobierz lekcję
5

Lekcja, podczas której uczennice i uczniowie dowiadują się, jak Kazimierz Wielki odrodził i umocnił Polskę. Tymek z pomocą uczestniczek i uczestników mógł dotrzeć do Krakowa i dać królowi mądrą radę. Zostanie też zorganizowana parada mBotów z okazji zjazdu monarchów Europy w Krakowie.

Pobierz lekcję
6

Lekcja, podczas której nauczyciel/nauczycielka wprowadza uczennice i uczniów w tajniki życia codziennego w średniowieczu – w miastach i na wsiach. Tymek powędruje do Chełma – miasta średniowiecznego, aby poznać jego obiekty i otrzymać od uczestników oraz uczestniczek zajęć kolejną kartę z elementem generatora czasu.

Pobierz lekcję
7

Lekcja, podczas której nauczyciel/nauczycielka opowiada o kłopotach Polski i Węgier z następcą tronu oraz o sposobie, w jaki Polska sobie z tym poradziła. Tymoteusz po powrocie z Chełma w Krakowie poznaje młodą dziewczynę, która z siekierą rzuca się na drzwi zamku, by z niego uciec. Ta dziewczyna zostanie Królem Polski. Poznajemy sylwetkę Jadwigi, dowiadujemy się o aranżacji małżeństw i ich przebiegu.

Pobierz lekcję
8

Lekcja, podczas której Tymek dociera wreszcie do celu, czyli pod Grunwald. Rozegra się ostateczny pojedynek pomiędzy Tymkiem a Jonasem i mamy nadzieję, że historia nadal będzie wyglądać tak samo – że król Jagiełło wygra pod Grunwaldem, a Tymek będzie mógł wrócić do domu w poczuciu dobrze spełnionego obowiązku.

Pobierz lekcję
9

Lekcja, podczas której uczennice i uczniowie zdobędą podstawowe informacje o robotach mBot i poznają środowisko mBlock v5.3.5. Należy ją przeprowadzić przed lekcją nr 5 – „Murujemy nowy dom z Kazimierzem Wielkim”.

Pobierz lekcję