Majsterkowi­cze 2.0. Matematyka / Technika / Informatyka - Fundacja Orange
Pomiń nawigację

Strefa wiedzy

Majsterkowi­cze 2.0.
Matematyka / Technika / Informatyka

Zaprosimy roboty do naszych szkół! Śrubka po śrubce zainstalujemy czujniki i je zaprogramujemy. Program idealny do realizacji na lekcjach techniki, matematyki lub informatyki. Robotyka to frajda – także dla dzieciaków!

Zanim zrealizujesz tę ściężkę, przeprowadź cykl lekcji Podstawy Scratcha.

Lekcje:

1

Lekcja wprowadzająca w tematykę robotów. Oparta głównie na dyskusji nauczyciela/nauczycielki z uczennicami i uczniami o tym, czym są roboty, czym roboty różnią się od maszyn. Wyjaśnienie podstawowych pojęć takich jak: robot, maszyna, komputer, energia elektryczna. Omówienie podstawowych komponentów robota na bazie zestawu LOFI Robot – CODEBOX edycja Superkoderzy – zapoznanie z zawartością zestawu.

Pobierz lekcję
2

Pierwsza godzina lekcyjna, w trakcie której uczennice i uczniowie zapoznają się z otrzymanym zestawem CODEBOX. Zapoznają się z narzędziami używanymi podczas projektu. Skręcają pudełeczko na śrubki oraz pudełko całego zestawu, w którym będziemy przechowywać materiały na różnych etapach pracy. Przykręcają osłonki na mikrokontroler wraz z LOFI Brain 2.0. Przygotowują drewniane elementy do skręcania, wyłamując je z formatek zestawu.

Pobierz lekcję
3

Dyskusja połączona z lekcją interaktywną o zmysłach człowieka i czujnikach stosowanych w robotyce. Pokaz działania czujników, jakich będziemy używali podczas budowy robotów. Wprowadzenie w świat robotyki poprzez zapoznanie się z różnymi modułami.

Pobierz lekcję
4i5

Składamy własnego robota – cykl dwóch lekcji realizowanych podczas dwóch godzin zajęciowych, w trakcie których uczennice i uczniowie skręcają szkielet robota-pojazdu. Zaleca się, aby lekcję 4 i 5 realizować na lekcji łączonej (razem 90 minut).

Pobierz lekcję
6

Zapoznanie uczestniczek i uczestników z możliwościami aplikacji LOFI Blocks. Pokazanie, w jaki sposób można sterować robotem z poziomu komputera lub aplikacji mobilnej. Testowanie podstawowych bloków kontrolujących działanie sterownika LOFI Brain 2.0. Stosowanie podstawowych pojęć: funkcja, parametr, zmienna.

Pobierz lekcję
7

Ułożenie w LOFI Blocks instrukcji sterujących zbudowanym robotem-pojazdem przy pomocy strzałek klawiatury. Wyjaśnienie działania bloków “kapeluszowych” – na przykładzie bloku wykrywającego naciśnięcie klawisza. Na koniec zajęć, jeśli wystarczy czasu, atrakcyjne zadanie – wyścigi robotów, rozegranie meczu w piłkę lub przejechanie toru przeszkód.

Pobierz lekcję
8

Celem tej lekcji jest ukazanie, w jaki sposób robot w praktyce wykrywa przeszkody, które napotyka na swojej drodze i jak tę wiedzę możemy wykorzystać do sterowania nim. Uczennice i uczniowie najpierw doświadczalnie poznają sposób w jaki robot “widzi”, czyli jak działa czujnik odległości, a następnie sami programują go tak, aby LOFI Robot mógł swobodnie przemieszczać się po klasie bez obawy, że gdzieś utknie, np. zahaczając o plecak.

Pobierz lekcję
9

Rozbudowanie robota poprzez dodanie czujników światła i samodzielne zaprogramowanie w LOFI Blocks autonomicznie działającego robota “światłoluba”.

Pobierz lekcję
10

Będziemy wykorzystywać zdobytą już wiedzę na lekcji numer dwa “Podstawy LOFI Block” w praktyce - poprzez zabawę. Poznaną teorię (syntezator mowy) przetestujemy w praktyce dzięki naszemu LOFI Robotowi, z którym powoli się żegnamy. Jak uatrakcyjnić naszą grę w zgadywanie liczb, jednocześnie ucząc się nowych języków? Jak to wszystko dodatkowo połączyć z robotyką i świetną zabawą? Jest to mega łatwe, więc zaczynajmy.

Pobierz lekcję