To już czwarta edycja konkursu dla wyjątkowych nauczycielek i nauczycieli - Fundacja Orange
Pomiń nawigację

Aktualności

To już czwarta edycja konkursu dla wyjątkowych nauczycielek i nauczycieli

Już 8 października podczas uroczystej Gali na Zamku Królewskim w Warszawie, dowiemy się, kto zostanie Nauczycielką lub Nauczycielem Jutr@. Tymczasem, przedstawiamy osoby, które zostały wyróżnione przez jury i nominowane do tego tytułu. Bardzo nas cieszy, że są to ludzie pełni pasji, oddani sprawom uczennic i uczniów, budujący w nich poczucie sprawczości i zaufania do swoich możliwości.

Beata Jeżewska, nauczycielka wspomagająca, opiekunka Młodzieżowej Rady Bielan, dyrektorka Bielańskiego Centrum Edukacji Kulturalnej w Warszawie.

Jeden z wychowanków Pani Beaty w zgłoszeniu konkursowym pisze, iż  jej niesamowite zaangażowanie, innowacyjność, umiejętność tworzenia więzi z uczniami i prawdziwa troska o ich rozwój czynią ją nauczycielem, którego każdy chciałby mieć. To dzięki takim ludziom jak Pani Beata, marzenia młodych mogą stawać się rzeczywistością. Potwierdzają to słowa współpracowników, którzy dostrzegają jej talent pedagogiczny i postrzegają jako osobę, która potrafi stworzyć bezpieczną przestrzeń dla uczniów i uczennic, zwłaszcza tych, którzy czują się wykluczeni. Nauczycielka ogromną wagę przywiązuje do zdrowia psychicznego młodych ludzi, jest organizatorką konferencji, spotkań i webinarów poświęconych temu tematowi. Wspiera także nastolatki w temacie dojrzewania, czego przykładem jest jej projekt „Ciałopozytywne dojrzewanie” we współpracy z Moonka. Wiele uwagi poświęca też rozmowom z uczniami na temat ich aktywności cyfrowej oraz wyzwań, z jakimi spotykają się w internecie, dlatego organizuje dyskusje dotyczące bezpieczeństwa w sieci, hejtu czy wpływu mediów społecznościowych na zdrowie psychiczne. Tworzy przestrzeń, w której uczniowie mogą otwarcie mówić o swoich doświadczeniach, dzielić się problemami i wspólnie szukać rozwiązań. Jest też inicjatorką Młodzieżowego Budżetu Obywatelskiego, w którym uczennice i uczniowie mają realny wpływ na podejmowanie decyzji dotyczących inwestycji i projektów skierowanych do młodych osób.

Maciej Kalisiak, nauczyciel informatyki z Chrześcijańskiej Szkoły Podstawowej Daniel w Warszawie.

„Hmmmm, ciekawe..." – tak pan Maciej reaguje na pomysły i pytania swoich uczennic i uczniów. Traktuje je jako bodziec do działania, nigdy nie odmawia przyjrzenia się nowemu projektowi, programowi. Jego uczniowie i uczennice zawsze mogą liczyć na wysłuchanie, wsparcie i wspólne rozwiązywanie ich problemów. Widząc trudności dzieci w zajęciach i to, że wiele z nich wstydzi się, że nie rozumie zadań, napisał specjalną stronę, dzięki której każdy może uczyć się wg własnego tempa i potrzeb. Dzięki temu buduje silne więzi, opiekuje się potrzebami tych, którzy mają trudności społeczne, adaptacyjne, behawioralne. Jest świetnym metodykiem swojego przedmiotu, a przy tym naturalnym talentem pedagogicznym, mentorem młodzieży, dydaktykiem z pasją. Bardzo zaangażowany w życie szkoły - organizuje wycieczki, spływy kajakowe Jest też liderem zespołu szkolnego, w duchu chrześcijańskim. Mimo młodego wieku, jest wzorem i wsparciem dla wielu nauczycielek i nauczycieli w swojej szkole.

Justyna Kołacińska, nauczycielka j. polskiego z Liceum Ogólnokształcące im. Ireny Sendlerowej w Tarczynie oraz Szkoły Podstawowej im. Wojciecha Górskiego w Pamiątce.

Pani Justyna pracuje z młodymi ludźmi od ponad 20 lat, zawsze najważniejsi są dla niej uczniowie i uczennice, za którymi stara się podążać, słyszeć ich i widzieć oraz odpowiadać na ich potrzeby. Jak sama mówi, przede wszystkim pozwala im popełniać błędy. Jest typem nauczycielki, która robi pierwszy krok, a kolejny należy już do młodych. Jest dumna z inicjatyw, które udało im się wprowadzić do szkolnego kalendarza np. Poranek Poetycki, Uroczyste Przedstawienia Jasełkowe w Domu Kultury w Tarczynie czy liczne konkursy. Tak naprawdę jednak to najbardziej dumna jest ze swoich uczennic i uczniów, którzy pod jej skrzydłami przełamali swoje lęki i pokonali strach. Jej wiara w nich, pozwoliła im zdawać egzaminy, spełniać marzenia i odkrywać ukryte talenty. Za swój sukces uważa to, że wychowankowie wracają do niej po latach, piszą i dzwonią. 

Anna Krygier, nauczycielka historii i wiedzy o społeczeństwie ze Szkoły Podstawowej Nr 7 im. Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Pani Anna, stara się przede wszystkim być fair wobec uczniów, lubi z nimi rozmawiać i nie ma problemu z przyznaniem się do błędu. Jak sama mówi, kocha wszystkie rzeczy aktywizujące uczennice i uczniów – od quizów online, pracy w grupie, pracy projektowej, escape roomów, itp. Zawsze jednak reaguje na sygnały uczniów i jest gotowa na zmiany, jeśli dana aktywność nie odpowiada wychowankom. Lubi obserwować pasje dzieci i to, jak rozwijają się pod jej skrzydłami. Cieszy ją gdy współpraca, której uczy podczas lekcji, jest widoczna u dzieci na co dzień. Pani Anna lubi łączyć przeszłość z przyszłością - nowoczesna technologia jej to umożliwia, uważa jednak, że nie powinna ona dominować w nauce. Od 10 lat tworzy escape roomy, ale w czasie pandemii zauważyła, że chce się nimi dzielić z innymi nauczycielkami i nauczycielami – od tego czasu prowadzi w sieci stronę: Temat Edukacja, gdzie można znaleźć masę wartościowych pomysłów do pracy na lekcji. Jest typem nauczycielki, która każdą przerwę spędza w przestrzeni dostępnej dla uczniów – jak nie na korytarzu, to w sali z otwartymi drzwiami. Te drzwi traktuje symbolicznie - to znak dla uczennic i uczniów – „możesz wejść i pogadać”.

Edyta Mruk, nauczycielka informatyki i socjoterapii ze Szkoły Podstawowej nr 306 im. ks. Jana Twardowskiego w Warszawie.

Relacja oparta na szacunki i uważności jest dla Pani Edyty najważniejszym narzędziem pracy. Zajęcia z dziećmi zaczyna od sprawdzenia, w jakim są nastroju i ile mają energii do pracy. Opiera się na filozofii NVC, rozmawia z dziećmi o potrzebach i uczuciach. Jako nauczycielka informatyki na co dzień korzysta ze swoimi uczennicami i uczniami z wielu programów, traktuje je przede wszystkim jako narzędzia do nauki współpracy, do wspólnego rozwiązywanie problemów i wzajemnego uczenia się od siebie - wykorzystuje też wiedzę terapeutyczną. Na zajęciach z terapii zaś uczy współpracy podczas programowania robotów, rozwija umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji, tworząc elektroniczne quizy. Na godzinach wychowawczych korzysta z metod biblioterapeutycznych: gier i zabaw z książkami, filmem, fotografią i sztuką. Pomaga swoim uczniom i uczennicom rozwiązywać konflikty metodą mediacji, wspiera ich rozwój poprzez rozmowy coachingowe i sesje dialogu motywującego. Dba o profilaktykę przemocy rówieśniczej,  w razie potrzeby stosuje metodę wspólnej sprawy. Jest pasjonatką ekologii i sztuki współczesnej.