Fundacja Orange
Pomiń nawigację

Aktualności

Kim są finalistki konkursu Nauczyciel Jutr@ 2025? Poznajcie te wyjątkowe osoby

Już 7 października podczas Gali na Zamku Królewskim w Warszawie dowiemy się, kto zostanie Nauczycielką Jutr@ 2025. Zanim jednak to nastąpi, przedstawiamy osoby, które zostały wyróżnione przez jury i nominowane do tego tytułu. Pasja, energia, zaufanie, bycie przewodnikiem – to tylko niektóre cechy, które je łączą . Sprawdźcie, co jeszcze sprawia, że ich historie są wyjątkowe.

Agnieszka Bajer, Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 22 w Krakowie, nauczycielka języka polskiego i hiszpańskiego, dyrektorka

Agnieszka jest niekwestionowaną liderką, czytamy w jednej z opinii dołączonej do zgłoszenia. Jest też osobą, która potrafi docenić innych, a proces dydaktyczny zawsze buduje na relacji. Uważa, że każdy uczeń w bezpiecznych warunkach jest w stanie się rozwijać. Uważnie wsłuchuje się w głos swoich uczniów i uczennic, także w temacie wyzwań cyfrowych. Z troski o ochronę ich prywatności online, podjęła decyzję o niepublikowaniu zdjęć dzieci na stronach szkoły i social mediach. Inspirację do pracy czerpie z wielu miejsc np. oddolnych ruchów takich jak Budząca się Szkoła, Wiosna Edukacji. Ważną dla niej osobą jest też Anna Szulc, od której uczy się, jak stosować język porozumienia bez przemocy w szkole. W oczach swoich uczniów i współpracowników jest osobą, która potrafi docenić każdego człowieka.

Anna Bakker-Jaroszewska, Szkoła Podstawowa im. Józefa Dambka w Leśniewie, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej

Pani Anna w centrum swojej pracy stawia dobrostan swoich uczniów i uczennic. Stosuje ocenianie kształtujące, wspiera motywację wewnętrzną i uczy rozwiązywania konfliktów w duchu komunikacji empatycznej. Aby lepiej pełnić zadania wychowawcy, skończyła szkołę terapii krótkoterminowej skoncentrowanej na rozwiązaniach oraz kursy mediatora rodzinnego i mediatora w duchu porozumienia bez przemocy. Wierzy, że szkoła powinna przygotowywać nie tylko do wiedzy, ale przede wszystkim do życia w świecie, w którym emocje, relacje i kompetencje cyfrowe są równie ważne, jak tradycyjne umiejętności. Jest nauczycielką. która nie boi się cyfrowej rzeczywistości i pokazuje, że można połączyć nowoczesne kompetencje z empatią i troską o człowieka. Ukończyła studia podyplomowe z higieny cyfrowej, uczy dzieci świadomego korzystania z technologii, a rodziców włącza w ten proces poprzez comiesięczne zadania rodzinne, dzięki czemu nauka staje się doświadczeniem całej wspólnoty klasowej. Prowadzi w szkole szkołę dla rodziców, w ramach której mówi o świadomym, odpowiedzialnym rodzicielstwie.

Agnieszka Bruska, Zespół Szkół nr 19 im. Synów Pułków w Bydgoszczy, nauczycielka współorganizująca kształcenie w klasie integracyjnej, edukacja wczesnoszkolna

Najważniejsze w pracy dla Pani Agnieszki jest dobro każdego dziecka – jego bezpieczeństwo, rozwój i poczucie sprawczości. Od 33 lat uczy w klasach integracyjnych, w których kluczowe są relacje oparte na zaufaniu, akceptacji i szacunku. Wspiera indywidualny rozwój uczniów - cieszy się z każdego ich kroku naprzód, bo wie, ile one znaczą. W pracy stawia na dialog, współpracę i nowoczesne metody nauczania. Jej uczniowie aktywnie uczestniczą w projektach międzynarodowych. Pani Agnieszka prowadzi klasę patronacką eTwinning. Jest też ambasadorką Book Creator, Wakelet, Wiosny Edukacji i MIEE. Uczestniczy w szkoleniach, prowadzi warsztaty, tworzy e-booki, podcasty, animacje, wystawy i materiały cyfrowe współtworzy nową podstawę programową edukacji wczesnoszkolnej.

Jadwiga Szydlak, Zespół Szkół Społecznych w Kłodzku, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej

Pani Jadwiga zaraża swoją pasją i uczy dzieci odwagi oraz wiary w siebie. Przywiązuje dużą wagę do ich dobrostanu, zwraca też uwagę na ich działania w sieci. Bardzo ważna była dla niej lektura książki Magdaleny Bigaj „Wychowanie przy ekranie” oraz Jonathana Haidta „Niespokojne pokolenie” Dzięki nim zrozumiała, że problemy wynikające z nadużywania technologii i mediów społecznościowych przez najmłodsze dzieci to także jej rzeczywistość. Widziała, jak po zbyt długim czasie spędzonym przed ekranem - stają się bardziej nerwowe, mniej skupione i podatne na treści, które oglądają. To skłoniło ją do wprowadzenia programu Higieny Cyfrowej, warsztatów dla rodziców i świadomego ograniczenia ekranów w klasie. Na sposób funkcjonowania jej klasy, ogromne znaczenia miała także powódź we wrześniu 2024 roku, która zniszczyła budynek szkoły. To właśnie wtedy nauczycielka głęboko uświadomiła sobie, że jej uczniowie potrzebują przede wszystkim poczucia bezpieczeństwa, przestrzeni do wyrażania swoich emocji i bycia razem. Ten trudny czas wykorzystała na zbudowanie więzi w klasie, w efekcie dzieci wyszły z tej sytuacji wzmocnione i z poczuciem wspólnoty.

Anna Tymoczko, Szkoła Podstawowa im. Króla Władysława Jagiełły w Mrzygłodzie nauczycielka plastyki, dyrektorka

Dla Pani Anny najważniejszy jest dobrostan uczniów i tworzenie szkoły, w której każdy czuje się ważny i bezpieczny. Szkołę w Mrzygłodzie przekształciła w miejsce oparte na dialogu i współpracy. Mówi, że szkoła, którą kieruje jest „nieidealna–idealna”, bo zawsze „w drodze”. Pani Anna podejmuje odważne decyzje - zlikwidowała dzwonki, wprowadziła cotygodniowe sejmiki jako przestrzeń do rozmowy z dziećmi, ustawiła ławki w kręgu, aby ułatwić komunikację. Stworzyła pierwszą w regionie szkołę bez ocen cyfrowych, a z ocenianiem kształtującym. Nieustanie włącza dzieci w życie szkoły – to one prowadzą sklepik i dbają o bibliotekę. Dzięki temu rozwijają sprawczość i poczucie odpowiedzialności. Buduje kulturę współpracy wśród nauczycieli, motywuje ich do rozwoju. Prowadzi webinary, lekcje otwarte, wizyty studyjne, szkolenia. Stworzyła szkołę, którą uczniowie lubią, a rodzice wspierają. To miejsce, w którym błędy są częścią nauki, a dzieci wiedzą, że ich głos ma znaczenie. Stosuje turkusowe zarządzanie. Podejmuje też tematy związane z edukacją cyfrową, bo wie że jest to naturalna część życia jej uczniów i uczennic.