Niby wiadomo, kto jest po drugiej stronie…nowa kampania społeczna - Fundacja Orange
Pomiń nawigację

Aktualności

Niby wiadomo, kto jest po drugiej stronie…nowa kampania społeczna

Pandora Gate uświadomiła wielu rodzicom, czym jest grooming, czyli uwodzenie nieletnich w sieci. Ruszyła kampania społeczna „Niby wiadomo, kto jest po drugiej stronie…”, której partnerem jest Fundacja Orange. Poznaj jej założenia i dowiedz się, jak chronić dzieci i młodzież przed niebezpiecznymi kontaktami.

Pamiętacie słynną kampanię „Nigdy nie wiadomo, kto jest po drugiej stronie”? To była jedna z głośniejszych inicjatyw na temat uwodzenia nieletnich online. Charakterystyczne zdjęcie mężczyzny przed ekranem komputera czatującego online z nieletnią, przestrzegało tysiące rodziców na temat ryzyka niebezpiecznych kontaktów ich dzieci online.

W tym roku mija 20 lat od jej startu. I choć świadomość społeczna na ten temat wzrosła, to problem uwodzenia w sieci tzw. grooming, przyjął niestety „nową” formę. Dziś robią to też osoby publicznie znane. To znaczy znane jedynie pozornie. Pokazała to niedawno afera „Pandora Gate”. I bardzo dobrze, że zrobiło się o niej głośno. Ujawniła, jak popularni influencerzy uwodzą nieletnie fanki.

O ile 20 lat temu w kontekście tego zjawiska nie było wiadomo, kto jest „po drugiej stronie” i próbuje kontaktować się z dzieckiem przez internet, o tyle dziś – często wiadomo, a ryzyko nadużyć jest nadal duże. Dlatego hasło kampanii sprzed 20 lat: „Nigdy nie wiadomo..” zmieniło się na: „Niby wiadomo, kto jest po drugiej stronie”. Fundacja Orange jest partnerem tej inicjatywy, autorem – Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.

Grooming ma długą historię, a jego specyfika zmienia się wraz z dynamicznym rozwojem internetu.  W 2004 roku głównym celem kampanii było uświadomienie rodzicom i dzieciom istniejącego problemu oraz zaznaczenie wagi kształtowania u najmłodszych umiejętności ograniczonego zaufania do obcych poznanych w sieci, a także ostrożnego gospodarowania przydatnymi informacjami o sobie online.

Czasy się zmieniają, a skala, z jaką obecnie młodzi ludzie korzystają z sieci, jest nieporównywalna. Używając aplikacji społecznościowych i komunikatorów na niespotykaną dotąd skalę, zostawiają w sieci informacje na swój temat. Mają też permanentny dostęp do informacji na temat innych osób i możliwość kontaktów z nimi. Także z influencerami, którzy są dla nich idolami. Nie są to dla nich osoby anonimowe, a często bardzo szybko zyskujące ich zaufanie i podziw. W takiej sytuacji problem groomingu może stać się jeszcze groźniejszy.

Nowa odsłona przekazu, zmiana dialogu i grafik kampanii – to wszystko oddaje współczesny obraz problemu. Hasła „Nie ufaj”, „Nie spotykaj się”, „Nie podawaj danych” – dzisiaj nie wystarczą. Potrzebujemy chronić dzieci przed korzystaniem z serwisów, w których grozi im niebezpieczeństwo, a starsze uczyć krytycznego wglądu w internetowe zjawiska i trendy, uczyć odróżniania pozytywnych relacji od zagrażających, tłumaczyć zjawisko groomingu online, uczyć stawiania granic.

Więcej o kampanii na stronie: https://fdds.pl/dzieckowsieci.html

A jak chronić dziecko przed uwodzeniem w sieci?

  • Interesuj się i rozmawiaj z dzieckiem o jego aktywności cyfrowej. Staraj się zrozumieć, co lubi, co mu/jej imponuje. Pytaj, dlaczego i co jest w danej aktywności wartościowe.
  • Wspólnie ustalcie domowe zasady ekranowe i przestrzegajcie ich wszyscy, dorośli także.
  • Reaguj na każdą podejrzaną sytuację i daj dziecku znać, żeby mówiło Ci o każdym niepokojącym doświadczeniu w internecie. Zapewnij, że otoczysz je odpowiednim wsparciem.
  • Naucz dziecko krytycznego myślenia. Rozmawiajcie o tym, co jest informacją, a co czyjąś opinią, jak odróżnić treści wiarygodne od fałszu w sieci.
  • Naucz dziecko bezpieczeństwa w relacji i tego, komu można ufać, a komu lepiej nie. Rozmawiajcie o tym, czym jest sekret. Jeśli jakiś sekret wzbudza strach, trudne emocje, warto o nim opowiedzieć zaufanej osobie – Wam.

Nie dajcie się zwieść pozorom. To, że Wasze dziecko sprawnie obsługuje smartfon, aplikacje, że tworzy filmy i zna podstawy programowania, nie znaczy, że zna zasady bezpieczeństwa w sieci i bezpiecznych relacji. Wzajemne zaufanie, zrozumienie, rozmowa o aktywnościach w internecie – to podstawa, aby chronić dzieci przed niebezpieczeństwami, zwłaszcza tymi w sieci.

Wspierajcie swoje dzieci, dbajcie o siebie nawzajem.