Kompetencje cyfrowe mogą zmienić szkoły w… szkoły marzeń - Fundacja Orange

Otwórz / zamknij menu mobilne

Menu główne

Wyszukiwarka

Kompetencje cyfrowe mogą zmienić szkoły w… szkoły marzeń

Kompetencje cyfrowe mogą zmienić szkoły w… szkoły marzeń

Kompetencje cyfrowe mogą zmienić szkoły w… szkoły marzeń

Okres nauki zdalnej otworzył wielu nauczycieli na zdobywanie cyfrowych kompetencji, ale pokazał, że nadal potrzebują szkoleń w tym zakresie. Po raz pierwszy nauczyciele musieli tak mocno wejść w cyfrowy świat swoich uczniów. Najnowszy raport „Edukacja zdalna – co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?” pokazuje, jak czerpać z tych doświadczeń, żeby tworzyć nowoczesną szkołę , gotową na wyzwania powodowane pandemią i szybkim rozwojem technologii. Pomóc w tym mogą bezpłatne szkolenia dla nauczycieli w projekcie „Lekcja:Enter”, któremu przewodzi Fundacja Orange.

 Kompetencje cyfrowe mogą zmienić szkoły w… szkoły marzeń

 

Pandemia COVID-19 pokazała, że w edukacji nie możemy obejść się bez technologii. Ważne są kompetencje, zaprzyjaźnianie dzieci z cyfrowym światem, wspieranie nauczycieli w poznawaniu go i nabieraniu w nim większej swobody. A w czasach kryzysowych – również powszechny dostęp do internetu i przeciwdziałanie cyfrowemu wykluczeniu – mówi Julien Ducarroz, prezes Orange Polska.

Pandemia wywróciła edukację do góry nogami. Część uczniów nie miała możliwości udziału w lekcjach online z powodu braków sprzętowych. Na popularności zyskał smartfon z dostępem do internetu – połowa młodych używała go, aby uczestniczyć w zajęciach. Kłopoty z opanowaniem technologii mieli i ci doświadczeni, i młodzi stażem pedagodzy. Krótko po przejściu na zdalne nauczanie 45 % z nich oceniło swoje przygotowanie do tego jako małe lub umiarkowane. Pod koniec tego okresu 45% określiło swoje umiejętności już jako dobre, 39 % jako bardzo dobre. Co drugi nauczyciel przyznał, że bardziej kreatywnie niż wcześniej korzystał z narzędzi cyfrowych (nagrywał filmiki, robił cyfrowe notatki, prezentacje multimedialne). Stwierdzili, że znają dzięki temu więcej nowych i ciekawych zasobów do pracy z uczniami. Z 7% do 29% wzrosła liczba tych, którzy „co najmniej często” publikują materiały do lekcji na stronie internetowej lub blogu.

Mimo tego 52% z nich uważała, że potrzebuje dodatkowych szkoleń z prowadzenia zajęć przy użyciu narzędzi cyfrowych. Zdaje się, że potwierdzają to uczniowie, bo dla połowy z nich lekcje online były mniej atrakcyjne niż prowadzone stacjonarnie.

 

 

Edukacja zdalna – co dalej?

Wnioski te pochodzą z raportu „Edukacja zdalna – co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?”, który został premierowo zaprezentowany 15 października na konferencji online Fundacji Orange pod hasłem ”Jutro w szkole. Szkoła jutra”. Badanie przeprowadzili wspólnie  Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej, Fundacja Dbam o Mój Z@sięg, we współpracy z Fundacją Orange. Autorzy dają swoje rekomendacje co do przyszłości nauczania. Polecają m.in., żeby w przygotowaniu zajęć uwzględniać indywidualne potrzeby i sposoby, w jakie dany uczeń przyswaja wiedzę. Proponują odejście od „zlecania” zadań uczniom na rzecz inspiracji, przedstawiania ciekawych materiałów, a także pracę opartą na projektach grupowych czy wspólnym rozwiązywaniu problemów. Zwracają też uwagę na konieczność wsparcia nauczycieli w rozwijaniu cyfrowych kompetencji.

Jutro w szkole – szkoła jutra

Podczas konferencji online eksperci edukacyjni komentowali wyniki badania pod kątem tego, jak wykorzystać doświadczenie zdalnej nauki i przekuć je w sukces szkoły w przyszłości. Potrzeba jest metodyki nauczania zdalnego, włączenia nowych technologii w edukację tak, aby zajęcia były ciekawe. Dlatego też już teraz Oktawia Gorzeńska, ekspertka ds. cyfryzacji w edukacji, doceniła tych nauczycieli, którzy szukali innowacji i sposobów na ciekawe lekcje. Zwróciła uwagę na to, że w szkole potrzeba elastyczności a nie nastawienia na wyniki. Ważne jest przede wszystkim to jakiego młodego człowieka chcemy „spotkać w przyszłości” jako osobę dorosłą. Jowita Michalska, Founder & CEO of Digital University, zaapelowała do rodziców, by byli świadomi i odpowiedzialni w uzupełnianiu kompetencji dzieci m.in. z edukacji języka przyszłości czyli programowania. Dla Ewy Radanowicz, prezes Stowarzyszenia Kierunek Nowa Edukacja, szkoła marzeń to miejsce, w której nauczyciele i uczniowie mają dla siebie czas, zauważają się – to po prostu miejsce spotkań i dobrych relacji.  

Podczas wydarzenia Fundacja Orange i Głos Nauczycielski zapowiedzieli, że w ramach kolejnej edycji prestiżowej nagrody Nauczyciel Roku przyznawanej przez Głos Nauczycielski wręczą wyróżnienie dla nauczyciela lub nauczycielki umiejętnie wykorzystującej nowe technologie w nauczaniu.

Chcemy docenić tych, którzy – otwierając się na nowe technologie-  zmieniają swój sposób pracy, aby wyrównywać szanse edukacyjne i w ten sposób jeszcze lepiej wspierać rozwój uczniów  – mówi Konrad Ciesiołkiewicz z Fundacji Orange. Zapis konferencji można będzie obejrzeć na stronie jutrowszkole.pl

 

 

Nauczycielu, weź udział w lekcji – Lekcji:Enter

Nauczyciele z różnych regionów kraju mogą już teraz zgłaszać się do udziału w szkoleniach realizowanych w ramach projektu Lekcja:Enter. Cykl ten ma przygotować ich do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem cyfrowych narzędzi i e-zasobów po to, aby dostosować lekcje do potrzeb młodych ludzi i tego, jak uczą się w czasach, kiedy dostęp do informacji i wiedzy jest tak szybki i powszechny.  Wykaz szkoleń i dane kontaktowe placówek realizujących je w poszczególnych regionach znajdują się na stronie

Projekt realizowany jest przez Fundację Orange, wraz z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Instytutem Spraw Publicznych, a finansowany ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.

Fundacja Orange już od 15 lat działa na rzecz edukacji. Prowadzi projekty, w których dba o cyfrowe kompetencje dzieci, młodzieży i nauczycieli. W ciągu 15 lat aż 3 mln dzieci i młodzieży skorzystało z jej działań na rzecz bezpieczeństwa w sieci, twórczego wykorzystania technologii, a w ostatnich latach także z nauki programowania i robotyki.

 

Nota metodologiczna badania

Badania zostały przeprowadzone wśród uczniów, nauczycieli i rodziców między 12 maja a 12 czerwca 2020 roku. Autorami badania oraz publikacji są: dr hab. Grzegorz Ptaszek, prof. AGH (AGH w Krakowie/PTEM), dr Grzegorz D. Stunża (Uniwersytet Gdański/PTEM), dr hab. Jacek Pyżalski, prof. UAM (UAM w Poznaniu/PTEM), dr Maciej Dębski (Uniwersytet Gdański/Fundacja Dbam o Mój Z@sięg) oraz Magdalena Bigaj (Fundacja Dbam o Mój Z@sięg). Publikacja powstała jako wynik współpracy Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej, Fundacji Orange i Fundacji Dbam o Mój Z@sięg. Badanie było realizowane w 34 szkołach podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski. Przebadano trzy grupy z tych samych środowisk szkolnych – uczniów od klasy 6 do końca szkoły ponadpodstawowej (z wyłączeniem maturzystów), ich rodziców i opiekunów oraz nauczycieli.