Wyjaśniamy, w jaki sposób #SuperKoderzy zmieniają polskie szkoły - Blog - Fundacja Orange
Pomiń nawigację

Strefa wiedzy

Wyjaśniamy, w jaki sposób #SuperKoderzy zmieniają polskie szkoły

Na pierwszym tle dwa jeżdżące roboty, natomiast na drugim siedzące dzieci z tabletami

O tym, co dokładnie nasza fundacja przygotowała dla szkół w nowym roku szkolnym opowiada Monika Wrońska – koordynatorka #SuperKoderów.

Monika, 3 września 170 szkół, które wzięły udział w wiosennym naborze po raz pierwszy uruchamia w swoich szkołach #SuperKoderów. Jak każda placówka musiała się przygotować do tego, aby uczyć kodowania?

Pracę nad nowym rokiem szkolnym zaczęliśmy już w maju. Po otrzymaniu wyników naboru, każda szkoła musiała potwierdzić, że podtrzymuje chęć przyłączenia się do programu. Po realizacji niezbędnych formalności każda szkoła otrzymała grant na zakup niezbędnego sprzętu. W lipcu 340 nauczycieli (po 2 z każdej szkoły) otrzymało informację gdzie i kiedy odbędą się niezbędne szkolenia. Warsztaty przygotowujące ich do prowadzenia zajęć zajmują cały dzień. Podczas ich trwania edukatorzy poznają scenariusze naszych zajęć i uczą się obsługi sprzętu, jakiego używają później na zajęciach.

Po przejściu szkolenia i rozpoczęciu roku szkolnego nauczyciel może zacząć prowadzić docelowe zajęcia.

Porozmawiajmy o nowościach. W tym roku szkoły miały do wyboru aż trzy nowe ścieżki edukacyjne, które mogą u siebie realizować.

Tak, uruchomiliśmy trzy nowe ścieżki.

Pierwsza z nich to Robo-matematycy, do realizacji na lekcjach matematyki. Wielu nauczycieli po pierwszej edycji programu zgłaszało potrzebę stworzenia ścieżki do realizacji na zajęciach z matematyki. Część z nich realizowała ścieżkę Majsterkowicze 2.0 jednak bardzo zależało im na zajęciach ściśle matematycznych. Nauczyciele przedmiotów ścisłych nie boja się programowania tak jak humaniści, jest im to bliższe niż np. historykowi. Dlatego postanowiliśmy odpowiedzieć na tak wyraźną potrzebę, tworząc nową ścieżkę specjalnie na zajęcia z matematyki.

Druga z nowych ścieżek to pogromcy języków-język niemiecki. Tę ścieżkę opracowaliśmy we współpracy z Instytutem Goethego. Chcieliśmy dać również innym nauczycielom, poza anglistami, możliwość programowania na swoich zajęciach.

Trzecia z nich tościeżka dedykowana dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. dziećmi z zespołem Downa) - młodzi patrioci. Ta ścieżka to nasza duma. Jest najbardziej rozbudowana—do wyboru są aż dwa poziomy trudności. Każdy nauczyciel może sam zdecydować, które materiały będą najbardziej odpowiednie dla jego uczniów. Tworząc tę ścieżkę wyszliśmy z założenia, że programować może każdy i nie można z góry zakładać, że dzieci z niepełnosprawnościami, czy to intelektualnymi czy fizycznymi nie są w stanie nauczyć się podstaw programowania. Bardzo często zdarza się, że właśnie dzieci z niepełnosprawnościami przejawiają wyjątkowe zdolności w nauce programowania. Kodowanie jest dla wszystkich, co dobitnie udowadniają nasze scenariusze i bardzo duże zainteresowanie nimi nauczycieli zarówno ze szkól specjalnych jak i szkół posiadających klasy integracyjne.

Czego wypadałoby życzyć dzieciom na nowy rok szkolny?

Ja każdemu dziecku najbardziej życzyłabym, aby szkoła była dla nich miejscem, które przede wszystkim daje im możliwość rozwijania swoich zainteresowań, sprawdzenia się w wielu dziedzinach i da im szansę na wybranie tej wiedzy, która ich najbardziej interesuje, może właśnie to będzie nauka kodowania?

Dowiedz się więcej o #SuperKoderach - tutaj.