COVID-19 a edukacja – jak to robimy? - Fundacja Orange

Otwórz / zamknij menu mobilne

Menu główne

Wyszukiwarka

COVID-19 a edukacja – jak to robimy?

COVID-19 a edukacja – jak to robimy?

COVID-19 a edukacja – jak to robimy?

Od lat pomagamy szkołom wprowadzać cyfrowe technologie na lekcje. Współpracujemy z tysiącami zaangażowanych nauczycieli, którzy z pasją wykorzystują nowe narzędzia i aplikacje. Spotykaliśmy jednak także takich, którzy do cyfrowych nowinek podchodzili z rezerwą.

Galeria zdjęć

  • Jednak restrykcje czasu epidemii były bezlitosne – także oni byli zmuszeni do przestawienia się na cyfrowe nauczanie. W poniższym wpisie podsumowujemy, jak staraliśmy się pomóc wszystkim, którym trudno odnaleźć się w nowej edukacyjnej sytuacji.

    E-zasoby: z czym to się je?

    Rozpoczęliśmy od webinariów dla nauczycieli, którzy często nie wiedzieli jak zabrać się do prowadzenia zdalnych lekcji. Zaprezentowaliśmy liczne narzędzia przydatne w cyfrowej nauce. Na żywo z webinariów skorzystało z nich  6000 nauczycieli, a kolejne 27000 obejrzało materiały dostępne online. To właśnie e-zasobów dotyczy program Lekcja:Enter, który prowadzimy w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Instytutem Spraw Publicznych.

    Praca z najmłodszymi uczniami

    Wspólnie z cyfrową ekspertką Aleksandrą Schoen-Kamińską zaprosiliśmy nauczycieli klas 1-3 do przyjrzenia się temu, jak pracować z najmłodszymi. We wczesnym etapie nauczania wiele zależy od osobistego kontaktu nauczyciela z uczniem; przy lekcjach prowadzonych online takie budowanie relacji jest oczywiście bardzo utrudnione. Nie jest jednak niemożliwe, a narzędzia do pracy zdalnej są często zupełnie darmowe. Więcej na ten temat znajdziecie tutaj: https://fundacja.orange.pl/aktualnosci/artykul/jak-prowadzic-zdalne-lekcje-webinar-dla-nauczycieli-klas-1-3

    A może by tak coś zaprogramować?

    Starsi uczniowie mogli skorzystać z poranków z #SuperKoderami. Joanna Apanasewicz i Jacek Ścibor zabrali młodzież w podróż po świecie programowania. Korzystając z bezpłatnej platformy Scratch, przez kolejne spotkania pokazali, jak zacząć pisanie prostych programów. Wielkim finałem cyklu było samodzielne stworzenie gry, np. tej, która pokazuje naszą nierówną walkę z koronawirusem (zagrajcie sami, to się przekonacie!).

    – Pierwszy sześciotygodniowy cykl okazał się takim sukcesem, że postanowiliśmy uruchomić kolejny, trwający do 1 czerwca – mówi Monika Wrońska, koordynatorka programu #SuperKoderzy. Dotychczas w spotkaniach wzięło udział w sumie przeszło 2000 dzieci. Nawet jeśli nie wiedzieliście o tej inicjatywie, możecie prześledzić wszystkie webinaria. Są dostępne na  na kanale Fundacji Orange na YouTube.

    Propozycja dla rodzin: jak ustalić zasady ekranowe?

    Faktem jest, że w czasie epidemii w sieci pojawiło się bardzo wiele nowych możliwości. Swoje cyfrowe drzwi otworzyły sale koncertowe i muzea. Muzycy zapraszali nas do swoich domów, a profesorowie na wykłady. Nie brakowało wartościowych propozycji. Trzeba też przyznać, że dla wielu rodziców jeden z serwisów streamingowych był ratunkiem, by zyskać trochę czasu na własną pracę. W całym tym kontekście u wielu pojawiało się pytanie: czy to nie za dużo ekranów? Dlatego przygotowaliśmy serię webinariów, w czasie której eksperci z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę: Ewa Dziemidowicz i Łukasz Wojtasik doradzą, jak rozmawiać z dziećmi o korzystaniu z urządzeń i jak madrze wyznaczać granice w tej kwestii. Spotkania odbędą się 2 czerwca, 9 czerwca i 16 czerwca, zawsze o godzinie 10.00 i 20.00. Więcej informacji pod adresem fundacja.orange.pl/aktualnosci/artykul/jak-korzystac-z-ekranow-w-czasie-pandemii-webinary

    A gdy brakuje sprzętu…

    Wiemy, że programowanie czy interaktywne zajęcia online są dostępne dla tych, którzy dysponują odpowiednimi urządzeniami. A przecież nie w każdym domu jest komputer dla każdego. Dlatego zdecdowaliśmy się wesprzeć te dzieci, dla których brak sprzętu jest prawdziwą barierą w dostępie do nauki. To młodzież z Rodzin SOS w pieczy zastępczej i w Rodzinnych Domach Czasowego Pobytu, „Puchatek I” i „Puchatek II”. Dzięki naszemu wsparciu Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce zakupiło komputery z oprogramowaniem, kamerki i słuchawki do zdalnej nauki. Więcej na ten temat znajdziecie w jednym z poprzednich wpisów.

    Drodzy eksperci, chapeau bas!

    Wszystkie powyższe działania nie byłyby możliwe bez naszych partnerów i ekspertów, którzy przygotowywali materiały, prowadzili zajęcia, byli elastyczni i otwarci na szybkie akcje. Serdecznie Wam dziękujemy i cieszymy się, że możemy z Wami pracować! A Wam, drodzy rodzice i nauczyciele – bardzo dziękujemy za wiele słów wdzięczności. Oraz ciągłe przekonanie, że to co robimy jest potrzebne i ma głęboki sens!